گوناگون

فروش گوشی‌های توقیف شده آغاز شد

قیمت این گوشی‌ها معادل دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست

سرانجام بعد از نزدیک به یک سال بحث پیرامون گوشی‌های توقیقی این گوشی‌ها حدود یک هفته است وارد بازار شده‌اند. اما کسانی که به

قیمت این گوشی‌ها که شامل آیفون ۸ ، آیفون ۸ پلاس و آیفون X می‌شود حدود ۱ میلیون تومان زیر قیمت بازار است اما با قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی فاصله زیادی دارد.

یک فروشنده در شرکت نودیس پرداز  در تماس آی تی ایران گفت که این گوشی‌ها همان گوشی‌های توقیف شده است. به گفته وی قیمت گوشی آیفون ۸ مدل ۶۴ گیگ ۷ میلیون و ۷۹۷ هزارتومان ، آیفون ۸ پلاس مدل ۶۴ گیگابایت به قیمت ۹ میلیون و ۱۵۰ هزارتومان و آیفون X مدل 64 گیگابایت به قیمت ۱۱ میلیون و ۳۹۱ هزارتومان به فروش رسیده است.

با این حال از این میان فعلا آیفون X موجود نیست.

قیمت های اعلام شده برای این گوشی‌ها حدودا یک میلیون تومان زیر قیمت بازار است.

به گفته فروشنده آیفون فقط با کارت ملی و کارت عابربانک و با حضور شخص خریدار به وی تحویل می‌شود.

انتخاب بدترین مسیر برای عرضه گوشی‌های توقیف شده

خبر فروش آیفون با قیمت پایین‌تر احتمالا چیزی است که بسیاری بعد از دستگیری واردکنندگان اصلی بازار موبایل انتظارش را می‌کشیدند. برای برای مدت شش ماه منتظر کاهش قیمت گوشی بودند.

ماجرا پس از انتشار لیستی از سوی آذری جهرمی آغاز شد که در آن اسامی واردکنندگانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده بودند به همراه میزان ارز تخصیص یافته اعلام شده بود.

در روزهایی که بازار ارز با التهاب زیادی روبه رو بود آذری جهرمی همچنین از بازرسی از یک شرکت فروشنده موبایل و کشف ۵هزار گوشی در انبار خبر داد . به گفته جهرمی این شرکت ۲۰ هزار آیفون وارد کرده که ۱۵ هزارتای آن یکجا و با دو میلیون تومان گرانتر از معمول به یک شرکت دیگر واگذار شده است.

جهرمی نام این شرکت را نودیس پرداز معرفی کرد.

در لیستی که خود جهرمی از این واردکنندگان منتشر شد نام نودیس پرداز در بالای جدول قرار داشت و بعدا هم مشخص شد مدیرعامل این شرکت به همراه مدیران دیگری از شرکتهای واردکننده دستگیر و محاکمه شدند.

برای مدت چند ماه بازار موبایل در انتظار مشخص شدن وضعیت بازار موبایل بود. در نبود واردکنندگان تقریبا بخش عمده اجناس در این بازار از طریق مسافری و یا روشهای دیگر تامین می‌شد. اما گارانتی و سایر خدمات رسمی از سوی شرکتها در کار نبود.

در تمام مدت چشم مردم به عرضه گوشیهایی بود که به گفته  مسوولان با ارز دولتی خریداری شده‌اند. بسیاری تصور می‌کردند این گوشی‌ها به نحوی با قیمت نزدیک به ارز ۴۲۰۰ تومانی به بازار عرضه می‌شود.

در آذرماه دو وزیر صنعت و ارتباطات با تشکیل کمیته‌ای دستور به رفع توقیف و قیمتگذاری گوشی‌های توقیفی دادند . 

با این حال از همان آغاز بسیاری می‌دانستند با با افزایش قیمت ارز ، فروش یک کالا زیر قیمت بازار به خریدار واقعی اصلا آسان نخواهد بود چراکه مابه التفاوت قیمت زمینه دلالی را فراهم می‌کند.  برخی پیشنهاد می‌کردند که روشهایی چون قرعه کشی یا حراج می‌تواند مدل بهتری از عرضه آزادانه قیمت باشد. اما به نظر می‌رسد مسولان پس از بررسی‌های زیاد یکی از بدترین مسیرها را برای یکی از جنجالی‌ترین کالاهای توقیفی در سالهای اخیر انتخاب کردند.

کالاها برای مدت زیادی در انبار بود و بارها و بارها از توافق مسوولان برای فروش آنها خبر داده شده بود و به نظر می‌رسد حالا فروش آن به شیوه‌ای که گفته شد آغاز شده است.

این تنها نودیس پرداز نیست که طی چند روز اخیر شروع به فروش آیفون با این قیمت کرده است.

برخی فروشندگان به آی تی ایران گفته اند که شرکت های دیگری مثل تک تیم فن و آی شبکه هم گوشی‌هایی در همین رنج قیمتی را به بازار عرضه کرده‌اند. مشخص نیست گوشی های این شرکتها هم جز مدلهای توقیفی است یا گوشی های دیگری است.

حتی مابه التفاوت یک میلیون تومانی این گوشی‌ها هم مانع بازار دلالی پیرامون آنها نشده و برخی کاربران از ایجاد فضای دلالی پیرامون این گوشی‌ها و اجاره کارت ملی و کارت عابر بانک خبر می دهند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا