رویدادهای ایرانی

سفیران یازده ایران با رعد بازگشت: دومین جام سفیران

دومین دوره مسابقات «بوچیا» سفیران کمپین « یازده ایران» با حضور چهره‌های ورزشی برگزار شد.

در این مراسم که امروز (۱۷ اسفندماه ) برگزار شد بیش از ۸۰ نفر شرکت‌کننده در قالب ۱۶ تیم به رقابت پرداختند که در میان آن ورزشکان المپیکی و پارالمپیکی، فعالان جامعه فناوری اطلاعات، هنرمندان و باشگاه‌هایی نیز حضور داشتند. به گزارش پیوست، کیمیا علیزاده، برنده مدال طلای المپیک تکواندو، احسان روزبهانی برنده مدال برنز آسیا در زمینه بوکس، فروغ عباسی برنده مدال طلای آسیایی در زمینه اسکی آلپاین، تیم بوچیای بانوان کهریزک، مریم زنبق قهرمان کانوپولو و کراس فیت و ده‌ها چهره شناخته شده دیگر از جمله حاضران در دومین دوره مسابقات بوچیای سفیران یازده ایران بودند. در پایان برگزاری این مسابقه تیم «شاهین کهریزک» به عنوان برنده نهایی این دور از مسابقات معرفی شد.

بوچیا یازده ایران

ذهن‌هایی که نیاز به متناسب‌سازی دارند

در این رویداد از جمله مسايلی که بارها از سوی افراد مختلف مطرح شد این موضوع بود که نشان دادن توانایی افراد معلول و محدودیت‌های پیش روی آنها برای ورود به جامه بیشتر از هر چیز نیاز به رشد فکری افراد جامعه دارد.

بوچیا یازده ایران

 

شاهین طبری ، از موسسان کمپین ایران یازده در این باره می‌گوید :«آنچه نیاز به متناسب‌سازی دارد ذهن‌های ماست، در حال حاضر پیاده‌روهای بسیار زیادی برای نابینایان متناسب‌سازی شده است، تقریبا تمامی بی‌آرتی‌های شهر جایگاه مخصوص توانیابان تعبیه کرده‌اند؛اما غالبا شناختی از طرف جامعه غیرمعلول دیده نمی‌شود. ما معتقدیم ابتدا احترام و شناختی وجود دارد و بعد بر اساس آن فرهنگ‌سازی‌ها شکل می‌گیرد، بر همین اساس آنچه نیاز به تغییر، بازبینی و متناسب سازی دارد ذهن‌های ماست.»

او با اعلام اینکه «بوچیا» مسابقه‌ای‌ است ویژه‌ی توانیابان اعلام کرد:‌«غالبا تصور بر این است که افراد غیرمعلول توانایی پیروزی افراد معلول را دارند ما در این مسابقه مخصوصا از ورزشکاران غیرمعلول نیز دعوت کردیم تا در این رقابت شرکت کنند، تا مشخص شود این رقابت چه رقابت سخت و سنگینی خواهد بود.»

رضا سخن سنج مدیرروابط عمومی مجموعه آموزشی خیریه رعد هم در مورد برگزاری این مسابقه گفت: «کمپین یازده ایران یکی از کمپین هایی بوده است که با همیاری خیریه همگام توانسته توانمندی معلولان را به جامعه نشان دهد و ما امیدواریم در همراهی با چنین رویدادهایی فرصت های بیشتری برای حضور این بخش را در جامعه فراهم کنیم.»

کمپین «۱۱ ایران» می‌کوشد تا با جلب توجه جامعه ایران به حضور ۱۱ درصدی افراد معلول در کشور به حضور این افراد در بخش‌های مختلف جامعه کمک کند. از جمله برنامه‌های این کمپین برای کمک به این حضور این افراد در جامعه و نمایش توانایی این افراد برگزاری رویدادهای مختلف از جمله مسابقات «بوچیا» بوده است.

بوچیا یازده ایران

رویدادی برای اثبات توانایی افراد معلول

برگزارکنندگان و حامیان برگزاری رویداد «بوچیا» هدف اصلی از برگزاری آن را نشان دادن و اثبات توانایی افراد معلول در مقابل افراد دیگر جامعه اعلام می‌کنند.

منصوره پناهی، مدیرعامل مجموعه خیریه رعد هم که در این مراسم حضور داشت برگزاری چنین رویداد‌هایی را راهی برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت و همچنین نشان دادن توانایی‌های آنها به جامعه می‌داند. او با اشاره به محورهایی که رعد روی آن برای برداشتن محدودیت پیش روی معلولان برای ورود به جامعه تمرکز کرده می‌گوید:‌ «ما روی سه محور توانمندسازی، فعال‌سازی و فعالیت این افراد در جامعه کار می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا این افراد در تمام بخش‌های جامعه از اشتغال گرفته تا ورزش و درمان مستقل باشند. البته این استقلال باید در خانواده، دوستان و همکاران آنها نیز نسبت به این افراد دیده شود.» به باور او هرچقدر جامعه از نظر فکری و محیطی نسبت به افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شود معلولیت در جامعه نیز کاهش پیدا خواهد کرد. پناهی معتقد است که اگر در جامعه ما معلولیت زیاد است این افراد مشکل افراد معلول نیست بلکه مشکل جامعه‌ای است که نتوانسته توانایی‌های این افراد را به معرض نمایش بگذارد.

بوچیا یازده ایران

او یکی از راهکارهای استفاده از توانمندی افراد دارای معلولیت را برگزاری رویدادی مانند «بوچیا» می‌داند و اعلام می‌کند:‌« برای اینکه کمک کنیم افراد دارای معلولیت هم مستقل کار و زندگی کنند به کمک رویدادهای ورزشی در مقابل افراد بدون معلولیت می‌توانیم توانایی‌هایی آنها را نمایش دهیم. این رویداد کمک می‌کند تا افراد در جامعه ببیند که افراد معلول هم از توانایی‌هایی برای رقابت با افراد دیگر در جامعه دارند.» پناهی تاکید می‌کند که برگزاری چنین رویدادهایی برای نشان دادن توانایی افراد دارای معلولیت باید در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی هم گسترش پیدا کند تا این افراد نیز به صورت برابر امکان استفاده از حقوق شهروندی، دسترسی به اطلاعات، شغل و غیره را بدون هیچ محدودیتی داشته باشند.

بوچیا یازده ایران

دومین دوره مسابقات «بوچیا» سفیران کمپین «یازده ایران» با حمایت «ویتانا؛بیسکوییت مادر» برگزار شد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا