گوناگون

جدول حداقل حقوق و مزایای کارگران در سال ۹۹

میزان حقوق و دستمزد سال ۹۹

جدول حداقل حقوق ، دستمزد و مزایای کارگران در سال ۹۹ منتشر شد.

برای مشاهده در سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید.

ابلاغ بخشنامه مالیات حقوق کارمندان/ حقوق تا ۳ میلیون تومان معاف شد

بر اساس بخشنامه معاون حقوقی سازمان مالیاتی به موضوع معافیت سالانه حقوق و همچنین نرخ مالیات بر درآمد حقوق سال 1399 وفق مقررات جزء 2 بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 1399 کل کشور مشخص شده است.

تصویب افزایش حقوق ، مزایا و دستمزد کارگران در سال ۹۹

افزایش ۲۱ درصدی حداقل مزد کارگران در سال 99 تصویب شد. اعضای شورای عالی کار پس از اعمال رأی گیری با افزایش ۲۱ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ موافقت کرده و پایه حقوق کارگران را ۳۱۸ هزار تومان افزایش دادند.

 نشست نهایی دستمزد پس از ۸ ساعت چانه‌زنی و مذاکره فشرده به پایان رسید و اعضای شورای عالی کار به دلیل اختلاف نظر گروه کارگری و کارفرمایی درخصوص درصد افزایش حداقل مزد ناچار به رأی گیری شده و در نهایت حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۹ را ۲۱ درصد افزایش دادند.

بر این اساس پایه حقوق کارگران از یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان در سال ۹۸ به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۹۹ افزایش یافت.

افزایش مبلغ بن خواربار مصوبه دیگر شورای عالی کار در این جلسه بود که از ۱۹۰ هزار تومان سال گذشته به ۴۰۰ هزار تومان رسید. حداقل مزد روزانه نیز از ۵۰ هزار و ۵۶۶ تومان سال ۹۸ به ۶۱ هزار و ۱۸۰ تومان در سال جاری افزایش یافت.

شورای عالی کار درخصوص حق مسکن کارگران هیچ مصوبه ای نداشت و بر این اساس کمک هزینه مسکن کارگران همچون سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان باقی ماند.

در ادامه مذاکرات برای تعیین دستمزد سایر سطوح مزدی، اعضای شورای عالی کار درصد سایر سطوح مزدی را ۱۵ درصد معادل ۹۱ هزار تومان رقم ثابت در ماه تصویب کردند و پایه سنوات کارگران قرارداد موقت و دائم مشمول قانون کار با بیش از یک سال سابقه کار به ۱۷۵ هزار تومان رسید.

مجموع دریافتی کارگران حداقل بگیر و مجرد در سال ۹۹ با احتساب افزایش ۳۱۸ هزار تومانی حداقل مزد، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی، بن خواربار ۴۰۰ هزار تومانی و سایر مزایای جانبی مزد، به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کارگران متاهل با احتساب موارد فوق و حق اولاد به حدود سه میلیون تومان نزدیک شد.

به گزارش ایسنا، شورای عالی کار اسفند ماه سال گذشته با افزایش ۳۶.۵ درصدی مزد و اعمال مصوبه افزایش ۴۰۰ هزار تومانی مجلس، پایه حقوق کارگران را یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان تعیین کرده بود.

یوسف‌نژاد نایب رئیس کمیسوین تلفیق بودجه سال روز گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که با مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق حداقل حقوق در سال آینده دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود

حقوق و عیدی کارگران و کارمندان و فرهنگیان در سال ۹۹ چقدر است؟

هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، بحث درباره تعیین درصد افزایش دستمزد کارگران و کارمندان در سال آینده افزایش پیدا می کند. در لایحه بودجه سال ۹۹ نرخ افزایش دستمزد کارمندان ۱۵% در نظر گرفته شده است.

در لایحه بودجه سال ۹۹ نرخ افزایش دستمزد کارمندان ۱۵% در نظر گرفته شده است. اگر این رقم برای کارگران نیز تصویب شود قطعاً اعتراضات زیادی را به همراه خواهد داشت و کارگران با آن موافق نخواهند بود. زیرا این میزان نه تنها شکاف درآمد و هزینه را پر نمی‌کند، بلکه باعث افزایش این شکاف نیز می‌شود. بر اساس قانون کار میزان درصد افزایش حقوق باید با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی مراکز رسمی تعیین شود و به گونه‌ای باشد تا حداقل نیاز به افراد را پوشش دهد.

در سال های اخیر بدون توجه به حداقل نیاز افراد، افزایش حقوق بر اساس تورم بوده است و حتی در مواردی این شرط نیز رعایت نشده و حقوق بسیار کمتر از تورم افزایش پیدا کرده است. اکنون به نظر می‌رسد برای میزان حقوق کارمندان و کارگران در سال ۹۹ ، افزایش ۱۵ درصدی دستمزد کاکنان در سال ۹۹ در نظر گرفته شده است که در صورتی که این نرخ تصویب شود با توجه به این که تورم در حدود ۴۰ درصد است، شکاف درآمد و هزینه بسیار بیشتر از قبل خواهد شد.

عیدی کارکنان در سال ۹۹ چقدر است؟

علاوه بر همه این مباحث، نگرانی دیگر کارگران در روزهای پایانی سال زمان و میزان پرداخت عیدی آن ها است.

فرامرز توفیقی نماینده کانون عالی شورای اسلامی گفت: عیدی کارگران بر اساس قانون و مانند سال های پیشین به کارگران پرداخت می شود.

وی ادامه داد: کارگران دو برابر حداقل دستمزد آن ها به شرطی که از سه برابر حقوق آنها بیشتر نشود را دریافت می کنند بر اساس این قانون کارگران می توانند با توجه به پایه حقوق خود میزان عیدی دریافتی را محاسبه کنند.

توفیقی با بیان اینکه در حال حاضر تورم واقعی ۵۰ درصد در حوزه خوراکی، ۱۵۰ درصد در حوزه مسکن، ۴۲ درصد در حوزه حمل و نقل، ۱۸ درصد در حوزه ارتباطات و ۳۸ درصد در حوزه بهداشت است، خواستار در نظر گرفتن تمامی این موارد در تعیین رقم سبد معیشت خانواده ها شد.

به تازگی نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز طرح پلکانی افزایش حقوق ۹۹ را ارائه کرده است که در این طرح پایه حقوق ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان است و در آن افرادی که بیش از سقف حقوق تعیین شده حقوق می گیرند، دستمزد آن ها ۱۲ درصد افزایش پیدا کند و افرادی که زیر کف حقوق تعیین شده دریافت می کنند،۳ درصد بیشتر از سایر افراد افزایش حقوق داشته باشند.

مجلس از نمایندگان دولت درخواست کرده تا طرح های مختلفی را برای نرخ افزایش حقوق ۹۹ در نظر بگیرند واعلام کنند که در رابطه با افزایش پلکانی حقوق این طرح توسط نوبخت مطرح شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه بیان کرد که میزان افزایش حقوق و دستمزد با وجود آنکه ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است، برای افرادی که حقوق کمتری می گیرند بیش از ۲۰ درصد خواهد بود که این موضوع با توجه به موارد دیگر در روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا