ایران

رشد 300 درصدی خدمات کلاد در ایران

جهرمی : 250 هزار اپلیکیشن ایرانی در مارکت‌های ایرانی داریم

وزیر ارتباطات می‌گوید  طی یک سال گذشته، خدمات ابری یا همان کلاد  ۳۰۰ درصد رشد داشته‌ است.

جهرمی افزود: همچنین در یک سال گذشته، شاهد شکل‌گیری و رشد انواع خدمات و کاربردهای داخلی بودیم و در حالی که در سال ۹۶ در مارکت‌های ایرانی ۱۲۰ هزار اپلیکیشن بومی وجود داشت، در سال ۹۷ این تعداد به ۲۵۰ هزار رسیده است. در لایه کاربردی و بازی نیز رشد زیادی در سال گذشته داشتیم. در سال ۹۶، ۶۶ هزار اپ ایرانی تولیدشده و در سال ۹۷، ۱۱۴ هزار و ۹۰ اپلیکیشن تولید شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که نرخ رشد ترافیک داخلی و سهم آن از ترافیک مصرفی در یک سال گذشته افزایش داشت، گفت: از سال ۹۶ به ۹۷ رشد ۳۱۷ درصدی در حوزه‌ی محتوای داخلی را شاهد بودیم و هم‌چنین رشد محتوای داخلی ۱۶ درصد و محتوای اینترنت بین‌المللی ۶ درصد بوده است؛ در حالی که این ارقام در سال گذشته برعکس بود. هم‌چنین شکل‌گیری خدمات پایه پرکاربرد و کسب و کارها و کاربران فضای مجازی نظیر نقشه و مسیریابی از صفر در سال ۹۶ به صد رسیده است.

آذری جهرمی با اشاره به اقدامات حمایتی در حوزه‌ی خدمات کسب و کارهای داخلی بیان کرد: تدوین لوایح و آیین‌نامه‌ها در راستای رفع موانع و تسهیل فعالیت‌ کسب و کارهای مجازی برای حمایت از پیام رسان‌ها و کسب و کارهای داخلی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به تشکیل کارگروه کاهش موانع کسب و کارهای مجازی در دولتف کارگروه عدم فیلترینگ دسترسی کسب و کارها به سامانه احراز هویت دیجیتال، آیین نامه طرح نوآفرین حمایت از شرکت‌های نوپا در اقتصاد دیجیتال، در لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی اشاره کرد.

پرداخت ۳۵ میلیارد وام وجوه اداره شده در یک سال گذشته

وی با اشاره به پرداخت وام وجوه اداره شده در سال گذشته تصریح کرد: ۲۰ میلیارد تومان به کسب و کارهای این بخش داده شده که با احتساب ۱۵ میلیارد تومان به پیام رسان‌ها، در مجموع ۳۵ میلیارد می‌شود. البته تصویب این وام‌ها بیش‌تر از پرداختی‌ها بوده است زیرا در مواردی شرکت‌ها نمی‌توانند هزینه پرداخت داشته باشند.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه امنیت و سالم‌سازی فضای مجازی بیان کرد:‌ طرح کودک و اینترنت با همکاری مشترک پلیس فتا و سازمان فناوری اطلاعات، در این یک سال اجرا شده و هم‌چنین کارگاه‌های آموزشی در این حوزه برگزار شده است. یک و نیم میلیون سیم‌کارت کودک نیز در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۶  تعداد ۹ سامانه رصدی در مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) وجود داشت که اکنون به ۱۸ سامانه رسیده است. هم‌چنین پوشش خدمات محافظت ابری برای وب‌سایت‌های دولتی از ۲۰۰۰ به ۲۸۰۰ رسیده است. در یک سال گذشته، ۱۲۱ میلیون حمله شناسایی شده و و کشف بدافزار از ۴۶۴۰  مورد در سال ۹۶ به ۴۴ هزار و ۳۹۹ در سال ۹۷ رسیده است. البته این به این معنا نیست که حملات بد افزاری افزایش یافته بلکه توانایی ما در شناسایی و کشف این بد افزارها افزایش یافته است. در سال ۹۷ هم‌چنین آسیب‌های امنیتی ۵۰ هزار وب ‌سایت را کشف و اعلام کردیم.

مرتبط : رشد سریع خدمات کلاد در جهان

وزیر ارتباطات با اشاره به کشف حملات و تهدیدات علیه زیرساخت‌ها و خدمات و کاربران شبکه ملی اطلاعات بیان کرد:‌ شناسایی و ثبت بیش از ۲۵ میلیون حملات اینترنتی و مقابله با آن‌ها، شناسایی بیش از ۲۰۰ هزار، حمله و تهدید در دستگاه‌های کشور به وسیله‌ی سامانه رصدی مرکز ماهر، شناسایی بیش از ۵۰۰ حمله فیشینگ علیه سایت‌های پرداخت الکترونیک بانکی کشور، حفاظت بیش از ۳۰۰۰ وب‌سایت دولتی در برابر  حملات اینترنتی ddos و شناسایی نفوذ به ۶۵۰۰ وب سایت کشور از جمله این اقدامات است. همچنین ضد بدافزار بومی پادویش ۳۲۴ هزار نصب روی موبایل و ۷۶۰ هزار نصب روی کلاینت‌ها داشته‌اند.

تلاش برای توزیع محتوا و تمرکززدایی از تهران

وی با تاکید بر لزوم کاهش هزینه‌ی توسعه خدمات ابری، توزیع محتوا و میزبانی و تمرکز زدایی از تهران بیان کرد:‌ در حال حاضر، میزبانی بخش اعظم محتوا و خدمات شبکه‌ی ملی اطلاعات در تهران متمرکز است. بنا داریم در تبریز و شیراز نیز برای فراهم کنندگان خدمات ابری و خدمات محتوایی ظرفیت‌های مرکز داده‌ای را با ۹۵ درصد تخفیف یعنی ۵ درصد تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم.

به گفته او ارایه انتقال نقطه به نقطه اختصاصی تحت عنوان dci برای مراکز داده‌ی ابری با ۹۰ درصد تخفیف و اتصال مشمولین طرح به آی پی‌های زیرساخت به‌صورت رایگان از دیگر برنامه‌های ماست.

وی با بیان این‌که ایجاد قطب‌های مراکز داده ابری بزرگ و توزیع شده حداقل در سه نقطه از کشور از برنامه‌های ماست افزود: از طرفی، تحول در ارتباطات ثابت از مشکلات ماست و توفیق جدی در این زمینه نداشتیم.

اگرچه در حال حاضر بیش‌تر استفاده از اینترنت ممکن است از ارتباطات سیار باشد اما شکل‌گیری دامنه وسیعی از خدمات پهن باند در بستر شبکه ملی اطلاعات و هم‌چنین تحول دیجیتالی کشور نیازمند تحول در دسترسی پهن‌باند ثابت برای رسیدن به پهنای باند، بالاتر از ۲۰ مگابیت بر ثانیه برای کاربران خانگی است.

او با اشاره به اهداف و اقدامات انجام شده توسعه شبکه در یک سال گذشته اظهار کرد: از ابتدای دولت دوازدهم، سند سه گانه‌ای از آنچه که هست و آنچه باید باشد، تهیه شد. در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، دسترسی پهن باند خانگی شامل ثابت و موبایل، شبکه‌های درون استانی و شهری توسط مخابرات و FCP ها که IXP و CDN ها از المان‌های آن است، مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: از شهریور سال ۹۳ تا شهریور ۹۷ دسترسی شهرها به اینترنت نسل ۳ از ۱۰۵۷ شهر به ۱۲۴۲ شهر رسیده است. هم‌چنین از فروردین سال ۹۳ تا مرداد ۹۷ رشد استفاده از وای فای کاهش و رشد اینترنت نسل ۳ و ۴ افزایش پیدا کرده است. هم‌چنین در حالی که فیبر نوری بین استانی در آذر ۹۶، ۶۶ هزار و ۶۸۱ کیلومتر بود. اکنون به ۶۸ هزار و ۹۲۰ کیلومتر رسیده است. شبکه IP از ۶.۸ ترابیت به ۱۸.۵ ترابیت رسیده است.

استقلال سامانه DNS کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به توسعه و تقویت زیرساخت‌های شبکه بیان کرد: توسعه دسترسی پهن باند سیار (نسل ۳ و ۴) و رسیدن به پوشش سراسری، توسعه ظرفیت بخش هسته شبکه توسط شرکت زیرساخت (شبکه فیبر نوری)، ایجاد شبکه مستقل درگاه‌های اینترنت و جداسازی شبکه درگاه‌ها از شبکه داخلی، توسعه و افزایش پایداری ارتباطات بین‌الملل، توسعه مراکز داده و خدمات ابری، توزیع محتوا (CDN) توسط بخش خصوصی و برنامه‌ریزی برای ایجاد قطب‌های مراکز داده از اهداف اقدامات این بخش است.

جهرمی، درباره توسعه و رشد محتوای خدمات و کسب و کارهای داخلی توضیح داد: کاهش هزینه ارتباطات داخلی (زیرساخت مخابرات، کاهش هزینه ترافیک محتوا و خدمات داخلی برای کاربران نهایی، تغییر مدل سرویس در ارتباطات ثابت از حجمی به غیر حجمی)، ارائه امکانات و پهنای باند رایگان جهت رشد پیام‌رسان‌های داخلی، ارائه امکانات جهت تسهیل رشد خدمات و کاربردهای داخلی، توسعه خدمات بر خط دولت الکترونیک و دولت همراه و هم‌چنین ارائه تسهیلات به شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه فضای مجازی و تولید محصولات بومی از محل وجوه ارائه شده از این دست اقدامات است.

وی با اشاره به افزایش استقلال کارکردی مدیریت و خدمات پایه اظهار کرد: تحقق استقلال سامانه DNS کشور، رشد بلوغ خدمات پایه‌ای داخلی نظیر نقشه و خدمات ابری، توسعه و بکارگیری تجهیزات بومی در بخش ابزارهای امنیتی و زیرساخت شبکه (انتقال نوری) و تحقق استقلال کامل در مدیریت و بهره‌برداری از شبکه‌ها از اقدامات این بخش است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: تحول در بخش دسترسی پهن باند سیار نسل ۴، اصلاح و توسعه ظرفیت بخش هسته شبکه داخلی، افزایش تبادل ترافیک داخلی به صورت محلی در IXP ها و راه‌اندازی داشبورد پایش کیفیت خدمات شبکه (زیرساخت، اپراتورها و رگولاتوری) از جمله افزایش کیفیت خدمات داخلی است.

مرتبط : مهاجرت اپراتورهای بزرگ به کلاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا