گوناگون

آزمایش ژنتیکی DNA، آری یا خیر؟

5 نکته ضروری قبل از انجام تستهای DNA

آزمایش ژنتیکی DNA ، امروزه کاربردهای فروانی دارند و به علاوه، بسیار ساده هستند.

تنها کافیست نمونه‌ای از بزاق خود را برای موسسات یا آزمایشگاه‌هایی همچون 23andMe، Ancestry ارسال کنید و در جواب، جزئیات مشخصات وراثتی خود را دریافت کنید.

حتی با پرداخت پول بیشتر می‌توانید از ریسک بیماری‌های وراثتی خود نیز مطلع شوید.

23andMe و Ancestry، دو تشکل خصوصی هستند که البته هرگز آمار خود را منتشر نمی‌کنند اما تبلیغات زیادی از آنها در اینترنت وجود دارد. سال گذشته،  شرکت Ancestry مدعی است که 1.6 میلیون کیت مخصوص آزمایش DNA ( که قیمت آنها معمولا از 99 دلار شروع می‌شود) را تنها در 4 روز منتهی به Cyber Monday فروخته است.

میزان فروش کیت‌ها  آزمایش DNA بالاست و دلیل آن هم واضح است: انسان‌ها همیشه علاقه داشته‌اند که در مورد نسل‌های گذشته خود بیشتر بدانند.

به علاوه، اطلاع از ریسک بیماری‌های ارثی نیز همیشه مرکز توجه افراد جامعه بوده است. اما اگر شما هم قصد دارید برای انجام این تست اقدام کنید، بهتر است چند نکته را بدانید.

شما DNA خانواده خود را نیز ارسال می‌کنید

همه می‌دانیم که دی‌ان‌ای‌های ما با دی‌ان‌ای خویشاوندانمان مشابه است و با ارسال اطلاعات ژنتیکی خود، در حقیقت اطلاعات مربوط به افراد خانواده خود را نیز در اختیار این موسسات قرار می‌دهید- با وجود رضایت و یا عدم وجود رضایت آنها.

در ماه آوریل، قاتلی به دلیل استفاده یکی از اقوامش از همین سرویس‌های آزمایش دی‌ان‌ای، در دام پلیس گرفتار شد.

شکی نیست که دستگیری یک قاتل امری مثبت است اما این اتفاق نشان می‌دهد که با استفاده از تاریخچه‌های ژنتیکی چطور می‌توان افراد را شناسایی کرد.

مرتبط: آزمایش نخستین ویرایش ژنتیکی

این دستاورد می‌تواند برای شهروندان کشورهای دیکتاتوری و یا افرادی که از در معرض خطر قرار گرفتن حریم شخصی خود وحشت دارند، اتفاقی نامطلوبی محسوب شود.

23andMe درباره این موضوع اعلام کرده که یکی از قوانین این موسسه، امتناع از دادن اطلاعات مشتریان به مقامات قضایی است. موسسه Ancestry هم تایید کرده که به هیچ عنوان  اطلاعات مشتریان را با مقامات قضایی به اشتراک نخواهد گذاشت مگر اینکه پروسه‌های قانونی مربوطه طی شود.

شما عملا می‌توانید به ادعای این موسسات اعتماد کنید ولی توجه داشته باشید که سرویس‌های دیگری هستند که این میزان حفاظت از حریم شخصی را تضمین نمی‌کنند. پس حواستان را جمع کنید.

دی‌ان‌ای شما ممکن است برای شرکت‌های دیگر فرستاده شود

اطلاعات ژنتیکی شما ارزشمند است. به خصوص برای شرکت‌های دارویی. طی تابستان گذشته، 23andMe بیش از 300 میلیون دلار از شرکت GlaxoSmithKline، سرمایه دریافت کرده است و در ازای این سرمایه گزاری، اجازه دسترسی به اطلاعات و داده‌های مربوط به کیت‌های دی‌ان‌ای مشتریان به این شرکت داروسازی داده شده است.

چنین داده‌هایی می‌تواند برای یک شرکت داروسازی ، بسیار مفید باشد اما بازهم تاکید می‌کنیم که حفظ حریم شخصی مشتریان در چنین شرایطی، بسیار اهمیت دارد و موسسه ارائه دهنده چنین سرویسی باید کاملا قابل اطمینان باشد. اگر نمی‌خواهید که پروفایل اطلاعات ژنتیکی شما دست به دست شود، بهتر است در انتخاب موسسه انجام دهنده این آزمایش دقت کنید. هر دو موسسه 23andMe و Ancestry، برای مشتریان گزینه « عدم تمایل در استفاده از اطلاعات دی‌ان‌ای برای اهداف تحقیقاتی» را در دسترس قرار می‌دهند.

افراد سفید پوست، Ancestry را انتخاب کنند

موسسات مختلف از الگوریتم‌های مختلفی برای تحلیل داده‌های مخصوص تست دی‌ان‌ای استفاده می‌کنند. بیشتر داده‌هایی که جمع آوری می‌شود توسط افرادی با نژاد اروپایی تهیه می‌شود.

مشکلی که وجود دارد این است که اکثر مردم، جد یا جد بزرگ از انگلستان ، ایتالیا یا دانمارک ندارند. در حقیقت بیشتر مردم کره زمین! این یعنی اگر شما مثلا از آسیا یا آفریقا باشید ممکن است شرایط انجام صحیح این تست برایتان فراهم نشود.

آزمایش ژنتیکی DNA جایگزین آزمایش‌های پزشکی نیست

اوایل سال جاری،  23andMe از وزارت غذا و داروی آمریکا مجوزی دریافت کرد تا تست‌های مخصوص تشخیص‌دهنده جهش‌های ژنتیکی خود را به بازار ارائه کند، تست‌هایی که می‌توانستند ریسک احتمال به سرطان سینه را شناسایی کنند.

این موسسه همچنین قادر است در تست‌های خود مارکرهای بیماری‌های سلیاک، پارکینسون و آلزایمر پیشرفته را شناسایی کند. این تست‌ها می‌توانند مشخص کنند که آیا فردی ناقل بیماری خطرناکی هست یا نه.

اینگونه آزمایش‌ها می تواند در مراحل شناسایی و تشخیص بیماری کمک کننده باشد ولی باید آگاه بود که این تست‌ها صرفا نقطه شروع است و کامل نیست.

افراد باید هشدار باشند که تمام مشکلات و جهش‌های ژنتیکی، با این شیوه قابل تشخیص نیست و دیگر آزمایش‌های تکمیلی سلامت باید به منظور تشخیص یا پیش گیری از عود بیماری‌ها، همچنان انجام شود.

کشف اطلاعاتی که شاید نخواهید بدانید

ندانستن گاهی یک نعمت محسوب می‌شود. مثلا در این آزمایش‌ها فردی متوجه شده بود که دختر نوجوانش در اصل فرزند او نیست و خانواده‌شان از هم پاشید و یا زنی که فهمید از ابتدا توسط پدر و مادر بیولوژیکی‌اش بزرگ نشده است.

طبق گزارش بلومبرگ، کشف اطلاعاتی پنهانی در این آزمایش‌ها زیاد اتفاق می‌افتد و کارمندان این موسسه‌ها، باید دوره‌هایی برای آموزش نوع برخورد با چنین افرادی را بگذرانند.

اگر هیچ کدام از موارد بالا، برای شما منعی ندارد، می‌توانید برای انجام این تست‌ها اقدام کنید. این آزمایش‌ها تقریبا در تمام طول سال فعال هستند. فقط کافیست که بدانید قرار است با چه چیزی برخورد کنید. موفق باشید.

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام نامزدم چن وقته میگه براش پیام میاد که دختر داره که فیلیپینه مادر دختر میگه اون بچه ی نامزد منه.چطور بفهمیم که راست میگن؟فقط تست نامزد من و اون بچه کافیه؟چقد زمان میبره از فیلیپین به ایران برسه یا اصلا چقد زمان میبره جواب بدن؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا