ویدئو

واکنش‌های احساسی روبات انسان نمای ژاپنی

در چند ماهه اخیر شاهد انجام کارهای عجیب و باورنکردنی توسط روبات‌ها بوده‌ایم: گپ زدن با افراد مشهور، تلاش برای زنده ماندن و حتی رقصیدن بر روی استیج! در کل روبات‌ها برای تقلید از انسان‌های این روزها سرشان بسیار شلوغ است.

اگر شما هم این روبات انسان نما با نام «آفتو» (Affetto) را در حال انجام حرکات ببینید، احتمالا امشب تا دیر وقت بیدار خواهید ماند و به آینده زندگی انسان‌ها و روبات‌ها فکر خواهید کرد و شاید هم نگران شورش ناگهانی روبات‌ها علیه انسان‌ها شوید.

در این ویدیو  آفتو حالت‌های احساسی مختلفی از جمله، خوشحالی، سردرگمی، وحشت زدگی، عصبانیت، خواب آلودگی و کنجکاوی را به زیبایی تقلید می‌کند.

محقققین دانشگاه اوساکا ژاپن در نسخه دوم روبات انسان نمای خود یعنی آفتو سعی کرده‌اند احساسات را با دقت و ظرافت بیشتری نشان دهند تا این روبات بتواند تعامل بیشتر و عمیق‌تری با انسان‌ها در دنیای واقعی داشته باشد.

تقلید حالات احساسی چهره انسان توسط روبات‌ها اصلا کار ساده‌ای نیست. یکی از محققین دانشگاه اوساکا که در این پروژه شرکت داشته می‌گوید: «حرکات پوست صورت روبات‌ها باعث ایجاد یک بی ثباتی در اندام‌های روباتیک می‌شد و این مسئله یک ایراد بزرگ برای ما به حساب می‌آمد. ما نیز یک راه بهتر را برای انجام این کار پیدا کردیم.»

محققان 116 نقطه بر روی صورت این روبات کودک را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند کدام نقاط صورت برای بیان بهتر احساسات انسانی بهتر هستند. این محققین اکتبر امسال نتایج تحقیقات خود را در مجله علمی «فرونتیر» منتشر کردند.

ویژگی‌های پیشرفته آفتو نمونه عالی برای نمایش کاهش فاصله بین تفاوت‌های انسان‌ها و روبات‌های انسان نما است. آفتو علاوه بر لب، مژه و چشمان بسیار طبیعی، زبان خیلی واقعی هم دارد که باعث جذابیت هرچه بیشتر آن شده است.

خوشبختانه این روبات هنوز قادر به تولید صدا نیست و خوشبختانه زمانی که خشمگین می‌شود آنقدرها هم ترسناک نیست. می‌توان گفت آفتو فعلا قادر نیست کسی را تهدید به قتل کند.

 

منبع
Cnet

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا