تکنولوژی

سافاری هم به HTTPS حساس می‌شود

تیم مرورگر سافاری اپل هم به دنبال کروم تصمیم گرفته تا به استفاده کنندگان از این مرورگر اطلاع دهد سایت مورد بازدید از شیوه رمزنگاری HTTPS  استفاده می‌کند یا خیر. 

با این اقدام هنگام بازدید از سایت‌هایی که از HTTPS  پشتیبانی نمی‌کنند به کاربر هشدار داده می‌شود. این ویژگی هم اکنون در سافاری نسخه Preview 70 وجود دارد نسخه‌ای که اپل برای تست تکنولوژی‌هایش روی سافاری قبل از عرضه عمومی آن‌ها استفاده می‌کند. 

هدف اپل از این اقدام مقابله با این موضوع است که این شرکت نشان دهد نسبت به امنیت کاربرانش حساس است و در این زمینه از رقبای تکنولوژی اش – مانند گوگل – هم عقب نیست. 

اما در زمینه ارتباط امن بین کاربر و اپراتور مرورگرهایی چون کروم و فایرفاکس و شرکتی چون Cloudflare ( به خصوص اخیرا با عرضه اپلیکیشنی برای تغییر DNS روی موبایل ) واقعا پیشرو هستند. کروم در ماه جولای شروع به دادن هشدار به کاربران در هنگام بازدید از سایت‌‌هایی کرد که از HTTPS پشتیبانی نمی‌کنند. هرچند نداشتن HTTPS به معنای ناامن بودن یک وب سایت نیست اما تلاش شرکتهایی چون گوگل وموزیلا بر این است که داشتن HTTPS را به یک ویژگی عمومی و عادی در بیاورند. موزیلا حتی با راه‌اندازی Let’s Encrypt project  از وب‌سایت‌ها میخواهد به طور رایگان از این ویژگی برخوردار شوند. 

امن کردن دیتا بین وب سایت و کاربر باعث می‌شود احتمال سرقت اطلاعات در این بین توسط هکرها، دولتها یا خود شرکتهای ISP ( خدمات دهندگان اینترنت ) از بین برود. 

در عین حال HTTPS امکان دخالت اندک خدمات دهندگان اینترنت در ارتباط وب سایت و کاربر را از بین می‌برد مثلا نمایش آگهی یا پیغام.

منبع: سی نت 

مرتبط:

چرا کروم نشانگر HTTPS را حذف کرد

مرورگر کروم فاش شدن پسورد را اطلاع می‌دهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا