تکنولوژی

تصاویر هواپیمای ۷۴۷ آماده پرتاب موشک

یک رقیب بزرگ در توریسم فضایی به زودی یک راکت آزمایشی را از روی هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ پرتاب خواهد کرد. 
شرکت ویرجین اوربیت ( Virgin Orbit  ) راکت لانچروان ( LauncherOne ) را حالا روی یک هواپیمای ۷۴۷ سوار کرده و قرار است روز چهارشنبه آن را تست کند. پرتاب واقعی این راکت اوایل سال آینده میلادی انجام خواهد شد. 
لانچروان حدود ۲۱ متر طول دارد و وزن آن هم حدود ۲۵ تن است. 

پرتاب موشک ویرجین اوربیت از روی هواپیما

پرتاب موشک لانچر وان ویرجین اوربیت از روی هواپیما

شرکت پرتاب کننده راکت به جای استفاده از سکوی زمینی پرتاب – مشابه بقیه راکت‌ها – تصمیم گرفته مسیری نامعمول را در پیش بگیرد و آن پرتاب در هنگام پرواز است. 
برای این پرتاب یک هواپیمای ۷۴۷ خطوط هوایی ویرجین که پیش از این برای حمل مسافر مورد استفاده قرار می‌گرفت مد نظر قرار گرفته است.
ریچارد برانسون صاحب شناخته شده ویرجین و البته شرکت ویرجین اوربیت  در مطلبی در وبلاگش نوشته است که ترکیبی از تیم‌های نرم‌افزاری، الکتریکی، مکانیکی و پویایی شناسی برای انجام این ماموریت در کنار هم فعالیت می‌کنند و این لحظه هیجان‌آنگیزی برای همه ماست که با انجام این آزمایش به نخستین سفر ویرجین اوربیت نزدیک تر می‌شویم.

ریچارد برانسون داخل هواپیمای موشک لانچروان ویرجین اوربیت
مهندسان برای این این ماموریت هواپیما را تغییر داده‌اند. صندلی‌ها را برداشته‌اند و دیوارها را جابه جا کرده‌اند هدف آن‌ها کاهش وزن هواپیما بوده است. حالا این هواپیما که Cosmic Girl نام دارد قرار است موشک لانچروان را بر یکی از بال‌هایش ببیند.
لانچر وان در ارتفاع ۳۰ هزارپایی ( ۹ کیلومتری) زمین از هواپیما جدا خواهد شد و به سمت مدار زمین حرکت خواهد کرد. سرعت این موشک  به ۱۷۵۰۰ مایل بر ساعت می‌رسد که ۲۰ برابر سرعت صوت است. 
شرکت ویرجین اوربیت امیدوار است به کمک هواپیما برای پرتاب موشک بتواند ماهواره‌ها را در مقایسه با رقبا با هزینه کمتری به فضا پرتاب کند به خصوص آنکه پرتاب زمینی موشک و ساخت زیرساخت‌های آن هزینه سنگینی را دارد. 
این شرکت تلاش دارد تا به تدریج این پرتاب موشک را از نقاط مختلف کره زمین انجام دهد از جمله از بریتانیا.
ویرجین اوربیت بخشی از شرکت ویرجین کالاکتیک ( Virgin Galactic ) یک شرکت توریسم فضایی است که آن هم تحت مالکیت ریچارد برانسون قراردارد. در حالی که ویرجین کالاکتیک روی بردن مسافران به فضا تمرکز کرده  هدف ویرجین اوربیت پرتاب ماهواره‌های کوچک به فضاست. از سال گذشته که این شرکت آغاز به کار کرد تا کنون چندین قرارداد برای پرتاب ماهواره در آینده امضا کرده است از جمله آنها قرارداد با دپارتمان دفاعی آمریکا و آژانس فضایی اروپایی است.

theverge

مرتبط: 

۵۰ سالگی بوئینگ ۷۴۷

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا