تکنولوژی

پنجاه سالگی بوئینگ ۷۴۷

پنجاه سال قبل جهان برای نخستین بار بوئینگ ۷۴۷ را دید. در 30 سپتامبر 1968 شرکت بوئینگ نخستین مدل از این هواپیمای غول پیکر را از کارخانه هواپیماسازی خود در  Everett واشنگتن بیرون کشید و به معرض نمایش گذاشت. 
نخستین هواپیمای آزمایشی این مدل به نام RA001 از بزرگترین هواپیمای تجاری بوئینگ در آن زمان دوبرابر بزرگ‌تر بود. تیمی در شرکت به رهبری  Joe Sutter آن را در طی دو سال ونیم از طرح‌هایی روی کاغذ به یک پرنده غول پیکر تبدیل کرده بود. تنها دیزاین آن شرکت هواپیمایی بزرگ آن دوران – پان امریکن – را بسیار مشتاق کرد اما هزینه‌های ساخت آن تقریبا شرکت بوئینگ را ورشکست کرد. 
هواپیمای 747 جهان را کوچک کرد. محصویلی که تعریف جدیدی از نوآوری برای سفرهای طولانی مدت ارایه داد از موتورهای دوقلو گرفته تا سرگرمی داخل کابین. در طول این مدت بوئینگ 1568 فروند از این هواپیما را با طراحی‌های متفاوت به فروش رسانده است. هرچند جت‌های دارای موتورهای دوقلو مثل بوئینگ 777 و بعدا ایرباس A350 به تدریج برای سفرهای هوایی مسافری با مسافت طولانی جایگزین این پرنده غول آسا شدند اما هنوز تعداد زیادی از این هواپیماها را برای حمل و نقل بار و با دماغ بالا داده می‌توان در فرودگاه‌ها مشاهده کرد. 
نخستین بوئینگ 747

عکس : جمعیتی که نخستین بوئینگ ۷۴۷ را در حال بیرون آمده از کارخانه می‌بینند. بوئینگ می‌گوید 50 هزار نفر در آنجا جمع شده بودند و دست می‌زدند وهورا می‌کشیدند. در میان آنها کارگران، مهندسان، مکانیک‌ها، منشی‌های دفاتر و مدیران هم بودند. همه متحیر بودند. هواپیما با دست دادن مدیران عامل بوئینگ و شرکت پن امریکن افتتاح شد. مشارکتی برای افزایش مسافرت‌های هوایی.

نخستین هواپیمای 747 در پرواز برفراز واشنگتنعکس : نخستین هواپیمای 747 بر فراز منطقه Puget Sound واشنگتن در حال پرواز است در حالی که توسط یک هواپیمای  F-86 نیز در تعقیب آن دیده می‌شود.  عکس از Bettmann از گتی ایمیج


Jack Waddell کاپیتان نخستین پرواز آزمایشی بوئینگ ۷۴۷ بود که این هواپیما را در 9 فوریه 1969 به پرواز در آورد. این هواپیما دارای فضایی برای نگهداری 3400 چمدان بود که در طی 7 دقیقه تخلیه می‌شد. فضای بیین دو بال آن از یک زمین بسکتبال بزرگ‌تر بود و سیستم مسیریابی آن از یک کامپیوتر امروزی هم کوچک‌تر بود.

داخل هواپیمای 747 اولین

بازدیدکنندگان از بوئینگ ۷۴۷ در نمایشگاه Air Show پاریس در 1969 


اما این هواپیما چیزی نبود که Juan Trippe بنیانگذار پن امریکن مد نظر داشت. او میخواست شرکتش هواپیمایی دو طبقه و با دو موتور جت و 400 نفر ظرفیت برای سفرهای طولانی در اختیار داشته باشد. در نهایت اما طراحان به سمت دیزاین هواپیمایی با موتورهای دوقلو رفتند چیزی که بعدا به استانداردی در صنعت هوایی تبدیل شد.

نخستین پرواز 747

عکس: نخستین پرواز ۷۴۷ هواپیمایی پن  امریکن که به لندن بود، کارمندان و مقامات رسمی FAA در فرودگاه هیترو به استقبال آن آمدند.


نخستین پرواز ۷۴۷ که مسافران برای آن پول پرداخت کردند از نیویورک به لندن بود که البته به مشکلاتی برخورد. این پرواز قرار بود بعد ازظهر 21 ژانویه 1970 انجام شود  اما به دلیل مشکل موتور جت به تاخیر افتاد. سرانجام یک هواپیمای دیگر برای این سفر فراخوانده شد که آماده ‌سازی آن برای پرواز به نیمه‌های شب کشیده شد. سرانجام این پرواز در 22 ژانویه در لندن به زمین نشست.

نخستین پرواز 747 به لندن

عکس: نمایش شش بوئینگ ۷۴۷ در کنار هم در سال 1970 که در انتظار تحویل به خطوط هوایی مختلف‌اند.


بازسازی صحنه برخورد 747 به یک آسمان خراشعکس: تکنیسین‌های یک استودیوی فیلمسازی در 9 اگوست 1977  در حال ساخت ماکتی از بوئینگ ۷۴۷ هستند که در حال برخودر به یک آسمان‌خراش است . نام فیلم “The Medusa Touch” بود.


لوفتانزا فولکس واگن بیتل و 747

عکس: لوفتانزا برای نمایش بزرگی و عظمت  ۷۴۷ نمایشی از فولکس‌واگن‌های مدل Beetle  را در سال 1972 ارایه کرد. 


برخورد دو هواپیمای 747 عکس : قطعات برخورد دو هواپیمای ۷۴۷ روی باند فرودگاه Los Rodeos  . مه سنگین واشتباه باعث مرگ 583 نفر در این حادثه شد.


سقوط هواپیمای 747 در لاکربی اسکاتلندعکس: دماغه هواپیمای ۷۴۷ پن امریکن که بر اثر انفجار بمب بر فراز لاکربی اسکاتلند سقوط کرد و همه 259 سرنشین آن کشته شده‌اند. سقوط قطعات هواپیما باعث مرگ 11 نفر روی زمین شد.


هواپیمای شاتل روی 747عکس: پرواز هواپیمای 747 حمل کننده فضاپیمای شاتل . 21 سپتامبر 2012


هواپیمای 747

عکس: هواپیمای ۷۴۷ آماده فرود در هنگ کنگ می‌شود. 


هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا عکس: این فقط ناسا نبود که برای حمل و نقل از 747 استفاده می‌کرد. در سال 1980 مقامات دولت ریگان دو هواپیمای 747 برای جایگزین کردن هواپیمای 707 اس را که برای حمل و نقل ریییس جمهور استفاده می‌شد، سفارش دادند. جرج دبلیو بوش (  عکس سمت چپ به همراه همسرش در مسکو 1991 ) نخستین رییس جمهوری بود که از این هواپیماها استفاده کرد نام آن Air Force One است . در  عکس بالا سمت راست اوباما و تیم اش در نوامبر 2009 در ایرفورس وان دیده می‌شوند و در عکس پایین سمت راست دونالد ترامپ رییس جمهور فعلی در حال صحبت با خبرنگاران در آوریل 2017 دیده می‌شود.


 

Boeing 747-8 بویینگ

عکس: بوئینگ Boeing 747-8 آخرین مدل ساخته شده از سری هواپیما در حال ساخت در نزدیکی سیاتل – مارس 2014 


تونل

عکس: بوئینگ جدید 747-8 تحولی اساسی در موتور جت و بالهایش داشته  است. این تغییرات درخواست لوفتانزا و Sutter ( فردی که او را پدر بوئینگ 747 می‌نامیدند و در هشتادسالگی هم مشاور بوئینگ بود ) . با این حال هزینه‌بر شدن تغییرات و کمبودهای مهندسی باعث تاخیر زیاد در تحویل آن شد. در عکس بالا تونل باد و در پایین محیط داخلی بوئینگ در مرکز تجربه مشتری بوئینگ در رنتون واشنگتن و در سمت راست کابین بیزنس کلاس 747-8 در سال 2014 دیده میشود.


اخرین پرواز هواپیمای 747 خطوط هوایی یونایتد

عکس: آخرین هواپیمای 747 متعلق به خطوط هوایی یونایتد از فرودگاه سانفرانسیسکو به سمت Honolulu می‌رود در 7 نوامبر 2017 . با حضور هواپیماهای کم مصرف تری مثل بوئینگ 777-300ER و ایرباس A350 جایی برای ملکه آسمان‌ها نیست. هواپیمایی یونایتد از 1970 از هواپیماهای 747 استفاده می‌کرد.


هواپیمای 747 بازنشسته در صحرای Sonoran

عکس: هواپیمای 747 بازنشسته در صحرای Sonoran 


هواپیمای 747

منبع : بلومبرگ

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا