تکنولوژی

کنترل کوادکوپتر حتی با سه موتور

بسیاری از شما فکر می‌کنید کوادکوپتر (Quadcopter) در مقایسه با هلیکوپتر که یک موتور دارد، از امنیت بیشتری برخوردار است چرا که پره‌ها بیشتری دارد. اما در چند سال اخیر شاهد سقوط‌های متعدد کوادکوپترها در نقاط مختلف بوده‌ایم و این نشان می‌دهد کوادکوپترها هم خیلی امن نیستند. بر خلاف آنچه که فکر می‌کنید، بسیاری از کوادکوپترها تا زمانی که هر چهار موتور آنها صحیح عمل نکند قادر به پرواز نیستند یا در حین پرواز دچار مشکل و سانحه می‌شوند. حال این مسئله باعث شده محققین و تکنسین‌های دانشگاه دلفت کشور هلند به فکر حل این مشکل بیافتند.


در جدیدترین کنفرانس بین‌المللی روبات‌های هوشمند (IROS 2018) در اسپانیا، این تیم هلندی از یک سیستم کنترل کننده رونمایی کردند که به کوادکوپتر اجازه می‌دهد با وجود ایراد در یکی از پره‌ها یا موتورها همچنان به پرواز با حداکثر سرعت ادامه دهد. البته این سیستم به این معنی نیست که در چنین مواقعی که یک موتور خراب می‌شود یک موتور اضافه وارد عمل می‌شود. در اصل این سیستم تلاش می‌کند کوادکوپتر حتی با 3 موتور همچنان در حالت تعادل باقی بماند و فرم حرکت روبه جلو خود را حفظ کند. این ویژگی به لطف کسب اطلاعات در رابطه ژیروسکوپ و شتاب سنج‌های کوادکوپترها ساخته شده و از این طریق متخصصین موفق شده‌اند تشخیص دهند چگونه یک کوادکوپتر با سه موتور می‌تواند به پرواز متعادل خود ادامه دهد.

البته قرار نیست با استفاده از این سیستم همچنان به پرواز و گشت زدن ادامه دهید. این سیستم به عبارت دیگر برای بازگشت ایمن کوادکوپتر به محل اولیه پرواز بدون سقوط و صدمه زدن به دیگران طراحی شده است.

در حال حاضر این تیم موفق شده سرعت کوادکوپتر خود را در حالت سه موتوره به 9 متر بر ثانیه برساند. این سرعت تقریبا نصف حداکثر سرعت این کوادکوپتر در حین پرواز با 4 موتور است. این تیم متخصص امیدوار است این مانع را هم در آینده نزدیک حل کند.

منبع: دیجیتال ترندز

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا