تکنولوژی

پاداش رگولاتوری به اپراتورها

نام نویسنده: آی تی ایران

به نظر می رسد رگولاتوری به دنبال راضی تر کردن بیشتر اپراتورها در تعرفه گذاری اینترنت است. پس از یکی دو درخواست از سوی اپراتورها برای آزادسازی تعرفه‌ها و پس از چراغ سبزی که از سوی معاون رگولاتوری در این زمینه داده شده حالا رییس سازمان تنظیم مقررات هم می‌گوید که این سازمان به دنبال آزادسازی تعرفه‌هاست. 
درحال حاضر تعرفه اینترنت اپراتورها در یک محدوده سقف و کف که توسط سازمان تنظیم مقررات تعیین می‌شوند به مشترکان عرضه می‌شود. به دنبال افزایش تعرفه‌های اینترنت که اخیرا سروصدای زیادی هم به پا کرد رگولاتوری که مسوول تنظیم بازار است می‌گوید به دنبال ازادسازی تعرفه است. چیزی که قطعا مورد دلخواه اپراتورهاست. 
آما با آزادسازی تعرفه‌ها تکلیف 
حسین فلاح جوشقانی در گفت وگو با ایسنا می‌گوید: ما هم متقاضی آزادسازی تعرفه هستیم، مقرراتش را آماده کردیم و این موضوع در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد. اتفاقا بخش‌های خصوصی کمی از این موضوع می‌ترسند و احساس می‌کنند اگر در آزادسازی نظارتی نباشد، شرکت‌های بزرگ‌تر با تعرفه‌های تهاجمی مشکل ایجاد کنند.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در حال حاضر حداکثر درآمد اپراتورها از دیتاست، از تعیین مقرراتی برای آزادسازی تعرفه‌ها خبر داد و گفت: آزادسازی به این معنا نیست که بازار کنترلی نباشد، معنایش این است که جایی که رقابت هست و در بازار و جایی که رقابت نیست، رگولاتوری تعرفه تعیین کند.
تعرفه‌ها گران‌تر می‌شود؟ 
رییس سازمان تنظیم مقررات و معاون وزیر ارتباطات در این مورد چیزی نمی‌گوید اما می‌گوید : در بازاری که رقابت باشد، کاربر حق انتخاب دارد و می‌تواند از بخش‌های مختلف استفاده کند. اینطور نیست که آنجا اپراتور هر قیمتی خواست ارائه کند. با کنترل قیمت‌ها آزادی عمل به اپراتورها داده می‌شود، مخصوصا اپراتورهای ضعیف‌تر که بتوانند تعرفه بهتری ارائه دهند. به همین دلیل اصلاح تعرفه‌ها طی یک یا دو ماه آینده اتفاق می‌افتد.
فعلا کسی نمی‌داند تعرفه‌های جدید با آزادسازی چه گونه خواهد بود آچه مشخص است آزادسازی تعرفه‌ها در بازارهایی اتفاق می‌افتد که رقابت در آنها آزاد باشد در حال حاضر کسب مجوز اپراتوری برای هرنوع خدماتی تقریبا غیر ممکن است و بازار در انحصار بازیگران فعلی است. آیا در شرایط فعلی سازمان تنظیم مقررات به جای آزاد سازی بازار بهتر نیست به فکر آزادسازی خود بازار باشد؟
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا