تکنولوژی

دیجیتال مارکتینگ چیست : از سیر تا پیاز

در دنیایی که روز به روز به سمت مجازی شدن پیش می رود هر کسب و کاری لازم است حضور فعالی در فضای مجازی داشته و استراتژی های دیجیتال مارکتینگ مناسب را تدوین کند. ما در این مقاله می خواهیم پاسخ جامعی در مورد سوال دیجیتال مارکتینگ چیست به شما بدهیم و شما را با تکنکیهای مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم.

گرچه استقبالمردم ایران به بازاریابی دیجیتال در سالهای اخیر افزایش پیدا کرده است، اما در دنیا نیز Digital marketing به عنوان یکی از روش های پرطرفدار که استفاده از اصول و راهکارهای آن می تواند باعث رشد کسب و کارها شود مطرح است.

فراگیری اصول دیجیتال مارکتینگ در کنار دانش نیاز به تجربه هم دارد، این دانش هر لحظه در حال تغییر و تحول است. به همین دلیل باید تلاش کرد تا دانسته های خود را به روز کنیم و با انجام پروژه های عملی یافته های خود و صحت آن را بسنجیم.

مشتریان این روزها به تبلیغات مستقیم به ویژه تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها بدبین شده اند و برای انتخاب کمتر سراغ محتوای اینگونه تبلیغات می‌روند.

بسیاری از کسب و کارها برای حضور هرچه بیشتر و کسب سهم بیشتری از بازار از تکنولوژی های نوین استفاده می کنند و حرکت در مسیر تکنولوژی یکی از ضروریات فعالیت های اقتصادی در عصر حاضر است.

دیجیتال مارکتینگ از تکنولوژی های روز در راستای دستیابی به جدیدترین شیوه های تعامل با مشتریان استفاده می کند و با کمترین هزینه امکان فروش هرچه بیشتر محصولات و خدمات را فراهم می‌آورد.

به کمک دیجیتال مارکتینگ و تنها با چند کلیک می توان به بازار هدف و مشتریان بالقوه دست پیدا کرد از این رو استفاده از دیجیتال مارکتینگ به یک ضرورت در دنیای امروز تبدیل شده است.

با مطالعه این نوشتار با مفهوم دیجیتال مارکتینگ و 7 بخش مختلف آن که به همت دانشجویان «کارگاه سئو وب24» و با هدف بررسی عملی یافته های کلاسی تهیه شده آشنا خواهید شد. از شما دعوت می‌کنیم مطلب را تا انتها دنبال کنید.

رسم توضيحي 1دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا مهم است
سئو سایت چیست و چرا در بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد؟

هدف از طراحی سایت مشاهده حداکثری محتوا توسط بیشترین تعداد کاربران ممکن است، سئو سایت این امکان را فراهم می کند تا در موتورهای جستجو بیشتر دیده شوید و حداکثر کاربران ممکن را جذب کنید.

سئو از عبارت انگلیسی Search Engine Optimization گرفته شده و به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است.  اگر دوست دارید بدانید سئو چیست و اطلاعات بیشتری در خصوص راهکارهای ارتقای رتبه سایت بدست آورید این نوشتار را تا انتها دنبال کنید.

سئو سایت به چه معناست؟

به مجموعه ای از روش ها که به تعیین استراتژی های جذب مخاطب یک سایت می پردازد سئو سایت می گوییم و شخصی که مسئولیت اجرای برنامه های SEO را بر عهده دارد سئو کار گفته می ‌شود.

هرچه ارتباط بین کلمات کلیدی و صفحات یک وب سایت بیشتر باشد سئو سایت بهتر انجام شده و نتیجه مناسب تری بدست خواهد آمد.

سئو از طریق ارتقای رتبه یک سایت در موتور های جستجو در نهایت به برند سازی و فروش بهتر یک سایت منجر می‌شود.

هرچه یک وب سایت در موتورهای جستجو به ویژه گوگل رتبه بهتری داشته باشد در نهایت اعتماد مخاطبان نسبت به محتوای آن بیشتر شده و می تواند بیشتر بفروشد به همین دلیل است که رقابت بسیاری برای بدست آوردن رتبه برتر موتورهای جستجو در حوزه های مختلف وجود دارد.

رسم توضيحي 2سئو چیست و چرا برای سایت های اینترنتی مهم است

موتورهای جستجو یکی از بهترین راهکار ها برای کاربران در جهت یافتن محتوای مورد نظرشان است، کاربران از طریق جستجو در موتورهای مختلف به نتایج مورد نظر خود دست پیدا می کنند، روزانه مطالب مختلفی بر روی فضای وب قرار می گیرد و برای اینکه مخاطب از میان محتواهای مختلف و متنوع محتوای شما را مطالعه کند لازم است در کنار تولید محتوای ارزشمند و اثر گذار از طریق رعایت اصول سئو محتوای خود را در مقابل چشمان مخاطبان قراردهید در غیر اینصورت نمی توانید انتظار داشته باشید از سوی مخاطب دیده شوید.

سئو یک شیوه تبلیغاتی آسان و تاثیرگذار است که می تواند در موفقیت کسب و کار شما بسیار تاثیر گذار باشد.

از این رو شناسایی عبارت هایی که در موتورها جستجو می شوند بسیار مهم و حیاتی خواهند بود.

هدف از انجام کار سئو چیست؟

افزایش کاربران وب سایت یکی از اهداف مهمی است که سئو سایت دنبال می کند و در نهایت به ارتقای ترافیک می‌انجامد.

برند سازی از طریق شناسایی و بیشتر دیده شدن یک برند از دیگر نتایجی است که از طریق بکاربردن اصول بهینه سازی وب سایت حاصل می‌شود.

درصورتیکه وب سایت شما به درستی سئو شود و از محتوای مناسبی برخوردار باشد به مرور زمان رتبه بهتری در موتورهای جستجو بدست خواهد آورد.

دیده شدن سایت و محتوای شما در موتورهای جستجو یک تبلیغ مناسب برای محصولات و خدمات شما خواهد بود که در دراز مدت به افزایش فروش منجر می‌شود.

چرا باید محتوای خود را درمعرض دید موتورهای جستجو قرار دهید؟

حجم بالای محتواهای منتشر شده در وب سایت ها از یک سو و پیشرفت های روزافزون و هوشمندی موتورهای جستجو از سوی دیگر سبب می شود  برای آنکه به بهترین شکل از سوی موتورهای جستجو شناسایی شویم نیازمند بکارگیری اصول سئو باشیم.

موتورهای جستجو نیازمند توسعه هستند و با طراحی الگوریتم های مختلف می‌کوشند عملکرد خود را ارتقا دهند. درصورتی‌که شما از اصول سئو آگاه باشید، با بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو از طریق سئو سایت می توانید در جایی قرار بگیرید که بیشترین بازدید ممکن را از سوی مخاطبان و مشتریانتان دریافت کنید.

سئو چیست

چه کسی برای سئو سایت مناسب است؟

سئو سایت دارای اصول و روش های مختلفی است که آگاهی از آن می تواند بازدید وب سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

هر شخصی می تواند اصول ابتدایی سئو را فراگرفته و با بکارگیری آن رتبه خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهد. با این وجود تنظیمات پیشرفته سئو نیازمند دانشی است که از طریق مطالعه، تمرین و تجربه حاصل می‌شود و در اختیار متخصصانی است که برای یادگیری آن زمان زیادی صرف کرده اند.

بسیاری از اشخاص، شرکت ها و سازمان ها با هدف بهینه سازی سریع و حرفه ای وب سایت خود از کارشناسان سئو کمک می‌گیرند تا هرچه سریعتر و به بهترین شکل ممکن به نتایج دلخواه خود دست یابند.

مراحل سئو کدام است؟

سئو علاوه بر دانش به صرف زمان نیازدارد و شامل مراحل مختلفی است. مهمترین مراحل سئو عبارت اند از: سئو تکنیکال، بازاریابی محتوایی و لینک سازی هدفمند.

سئو تکنیکال

رعایت اصول استاندارد در  طراحی وب سایت تا حد بسیار زیادی به سئو تکنیکال کمک می‌کند. رعایت اصول سئو در طراحی، استانداردهای کد نویسی، رعایت اصول سرعت لود صفحات سایت به همراه طراحی ریسپانسیو صفحات از اصول اساسی سئو تکنیکال به شمار می‌آید.

بازاریابی محتوایی

بررسی رقبا، آنالیز کلمات کلیدی، تولید محتوای ارزشمند، دسته بندی، برچسب گذاری و لینک سازی مناسب تنها بخشی از فرآیند بازاریابی محتوایی به شمار می‌آید.

هر سایتی بدون محتوا یک پیکره بی جان است که مشاهده آن برای مخاطب هیچ جذابیتی نخواهد داشت، بنابراین تولید و بازاریابی محتوا یکی از مهمترین بخش های سئو سایت بشمار می‌رود.

لینک سازی هدفمند

همواره سایت هایی وجود دارند که از سایت شما سابقه بیشتری دارند و برای اینکه بتوانید به جایگاه بهتری در موتورهای جستجو دست یابید لازم است لینک سازی خارجی مناسب و هدفمندی داشته باشید.

لینک سازی هدفمند به  SEO Off-page  هم معروف است.

نتیجه گیری

سئو سایت یک فرآیند کاملا علمی و تخصصی است که شناسایی و بکارگیری آن نیامند دانش و تخصص است.

پس از یادگیری و بکارگیری اصول سئو لازم است صبرداشته باشید و ضمن پیگیری مستمر اصول برای حصول نتایج مطلوب صبور باشید.

زمان بزرگترین سرمایه اولیه ای است که برای بدست آوردن جایگاه مناسب در موتورهای جستجو باید صرف کنید.

فریم وک RACE چیست؟

اگر در فضای دیجیتال فعالیت دارید یا یک دیجیتال مارکتر هستید شاید تا به حال نام فریم ورک RACE را شنیده باشید. اما واقعا این فریم ورک چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به توضیح آن بپردازیم.

تمام کار ها در فضای دیجیتال اعم از برنامه ریزی، اجرا، مدیریت و ارزیابی باید بنابر مدل RACE انجام شود. در واقع این مدل به هدف ایجاد شیوه ای منسجم تر و ساختارمند برای فعالیت در دنیای دیجیتال ایجاد شد زیرا طبق تحقیقات صورت گرفته بسیاری از شرکت ها استراتژی بازاریابی دیجیتال خوبی ندارند و در تعیین مسیر و ابزار درست، اشتباه می‌کنند. پس با استفاده از فریم ورک RACE مناسبت ترین استراتژی را طراحی و اجرا می‌کنیم.

فریم ورک RACE چرخه عمر کامل مشتری یا قیف بازاریابی را در برمی‌گیرد. حال ببینیم هرکدام از این مراحل چیست و چه اتفاقی در آن روی می‌دهد.

 فریم ورک RACE

مراحل فریم ورک  RACE

(R) اولین حرف از کلمه REACH است. REACH به معنی افزایش دسترسی و آگاهی از برند، محصولات و خدمات آن از طریق فضای دیجیتال و رسانه های آفلاین به منظور ایجاد ترافیک و بازدید از سایت و رسانه های اجتماعی آن برند است. در این شاخه از انواع رسانه ها مانند رسانه های پولی و رسانه هایی که تحت مالکیت خود برند است استفاده می‌شود.

(A) اولین حرف از کلمه ACT است که کوتاه شده ی واژه INTERACT است. هدف از این مرحله در فریم ورک RACE افزایش تعامل با مخاطبین است. حال پرسش مهم این است که چگونه در دنیای دیجیتال مخاطب را جذب کنیم تا با آن ها افزایش تعامل داشته باشیم؟ بله دقیقا درست است، محتوا! همه توانایی تولید محتوا را دارند اما کار وقتی سخت می شود که شما باید محتوای جذاب تولید کنید تا مخاطبین ترغیب شوند که از آن ها بازدید کنند. در سایت و رسانه های اجتماعی خود انواع محتواهای متنی، عکس، ویدیویی و… تولید کنید و همیشه معیار کیفیت را در نظر داشته باشید. در واقع تمام این کارها انجام می‌شود تا مخاطب را از بالاترین سطح قیف فروش به داخل و به یک مرحله پایین تر سوق دهید. در بسیاری از بیزینس ها خصوصا B2B این مرحله به منظور ایجاد سرنخ ها انجام می‌شود. یکی از مهم ترین ابزارها در این مرحله گوگل آنالیتیکس است، پس استفاده مناسب از آن را مدنظر داشته باشید. ثبت نام مخاطبان در سایت به عنوان کاربر، ثبت اطلاعات به منظور دریافت خبرنامه، به اشتراک گذاشتن محتوای شما در رسانه های اجتماعی با سایر کاربران و… از شاخص هایی است که می تواند میزان موفقیت شما در این مرحله را نشان دهد.

(C) اولین حرف از کلمه CONVERT به معنای تبدیل و تغییر دادن است. یعنی تبدیل سرنخ ها و مخاطبینی که داشتید به مشتریانی که از شما خرید کنند. یادتان باشد این خرید می تواند آنلاین از سایت شما یا به صورت آفلاین باشد. در واقع مشتری گامی حیاتی برمی دارد و در ازای خدمات یا محصولات شما پرداخت انجام می دهد و به یک پله پایین تر در قیف فروش می رسد.

(E) اولین حرف از کلمه ENGAGE است. در این مرحله سعی می کنید با مشتریانی که اولین خرید را از شما انجام می‌دهند تعامل بیشتری برقرار کنید و آن ها را وارد فرآیند وفادار سازی به برند خود کنید. در واقع هدف در این مرحله افزایش طول عمر مشتری است. فراموش نکنید که این مرحله از فریم ورک RACE از لحاظ زمانی طولانی تر از سه مرحله قبلی است. میزان تکرار خرید یا به اشتراک گذاری محتوای برند شما در فضای مجازی توسط مشتری، معیارهای خوبی برای اندازه گیری درصد موفقیت شما در این مرحله است. همچنین باید گزینه های دیگری نظیر درصد مشتریان فعال، میزان رضایت مشتریان و پیشنهادات مشتریان را با استفاده از سیستم های دیگری مانند باشگاه مشتریان بررسی کرد.

یکپارچگی

تمام مراحلی که ذکر کردیم یک فرآیند کاملا یکپارچه و سازمان یافته است. یعنی شما می توانید هنگام استفاده از مدل RACE علاوه بر استفاده از فضای مجازی، هم  زمان از پتانسیل رسانه ها و بستر آفلاین نیز در جهت بهبود فرآیند و بالا رفتن بازده کار خود استفاده کنید. میزان آگاهی از برند خود را افزایش دهید و مخاطبین را به سوی رسانه های آنلاین خود سوق دهید.یا به عبارت دیگر استفاده از باشگاه مشتریانی که در مرحله ENGAGE می باشند و به آن اشاره کردیم.

چرا فریم ورک RACE ؟

به نقل از سایت smartinsights طبق تحقیقاتی که صورت گرفت، در کمال ناباوری مشخص شد بسیاری از بیزینس ها و شرکت های کوچک و بزرگ استراتژی دیجیتال مارکتینگ ندارند!

حتی هنگامی که شما استراتژی لازم را داشته باشید اینکه بدانید آن را از کجا و چگونه شروع کنید یا چگونه آن را سازمان دهی کنید، یک چالش بزرگ برای شما خواهد بود.

در نتیجه استفاده از فریم ورک RACE باعث می شود تمام بیزینس ها از مزایا و پتانسیل فضای آنلاین نهایت اسفاده را ببرند.

شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) برای مدیریت مدل RACE

هدف از به کار بردن شاخص های کلیدی عملکرد ارزیابی و اندازه گیری میزان موفقیت شما در استفاده از فریم ورک RACE است. برای اینکه بتوانید برای هر کدام از چهار مرحله مدل RACE  شاخص های کلیدی عملکرد (KPIS) مناسبی را تعریف کنید باید به برند و اهداف برند خود توجه کنید.

به طور خلاصه به برخی از شاخص های کلیدی عملکرد در هر مرحله از مدل RACE اشاره می‌کنیم:

– در مرحله REACH

– تعداد هر بازدید

– ارزش هر بازدید

– در مرحله ACT

– میزان نرخ پرش (bounce rate)

– فعالیت های صورت گرفته از سوی مخاطب در سایت

– در مرحله CONVERT

– پر کردن فرم

– فروش محصول یا خدمات

– در مرحله ENGAGE

– به اشتراک گذاری محتوا

– خرید مجدد

به یاد داشته باشید که ممکن است استفاده از فریم ورک RACE  و شاخص های کلیدی عملکرد برای ارزیابی آن، بار اول سخت باشد اما برند شما را به سوی برداشتن گامی درست هدایت می کند.

گوگل ادوردز یا تبلیغات در گوگل در دیجیتال مارکتینگ

گوگل ادوردز سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل است که در آن تبلیغ کنندگان می توانند بر روی کلیدواژه های خاص سرمایه گذاری کنند تا تبلیغات آن ها در نتایج جستجو دیده شود.

با استفاده از گوگل ادوردز می توان یک سایت را در کمترین زمان به صفحه اول و حتی لینک اول نتایج جستجو تبدیل کرد.

گوگل ادوردز

گوگل ادوردز بهتر است یا سئو ؟

تبلیغات گوگل ادوردز و سئو بخش های اصلی بازاریابی موتورهای جستجو هستند. زمانی که می‌خواهید کمپین بازاریابی دیجیتال را اجرا کنید، این دو با ارزش ترین ابزارهایی خواهد بود که به کمک آنها می توانید نتایج دلخواه و مطلوب خود را به دست آورید و در دنیای دیجیتال مارکتینگ ظاهر شوید

بهترین راهکار، استفاده ترکیبی از سئو و گوگل ادوردز برای نگهداری برند در نتایج بالای صفحات جستجو است.

ساختار کلی اکانت گوگل ادوردز

ساختار کلی اکانت گوگل ادوردز

امتیاز کیفیت یاQuality Score

به زبان ساده می‌توان گفت امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا همان Quality Score، عامل تعیین‌ کننده رتبه تبلیغات (Ad Rank) یا همان سیستم امتیازدهی به متن تبلیغ است که طبق آن، رتبه آگهی شما برای نمایش مشخص می‌شود. برای محاسبه امتیاز کیفی تبلیغات، گوگل به چند فاکتور اهمیت می‌دهد:

•          نرخ کلیک (CTR)

•          میزان مرتبط بودن هر کلمه کلیدی نسبت به گروه تبلیغاتی آن

•          کیفیت و میزان مرتبط بودن صفحه فرود

•          میزان مرتبط بودن متن آگهی گوگل

•          تاریخچه فعالیت حساب کاربری گوگل ادوردز شما

پس از بررسی عوامل بالا، گوگل امتیاز نهایی تبلیغ شما را محاسبه می‌کند و هزینه پرداختی بابت تبلیغ را اعلام می‌کند.

Ad Rank یا رتبه تبلیغات شما

Advertiser’s Ad Rank  بر اساس CPC یا همان هزینه پرداختی برای هر کلیک و البته امتیاز کیفی شما،  تعیین می‌شود.

باید تلاش کنید با نسبت خوبی این دو گزینه را بالا ببرید تا سریعتر بین نتایج جست و جوی گوگل ظاهر شوید.

هر چه رتبه ی تبلیغ بالاتر باشد، سبب می شود تبلیغ در جایگاه بالاتری به نمایش در بیاید که این امر غالبا سبب افزایش درصد کلیک بر نمایش (CTR) نیز می شود. همچنین درصد بالای CTR به نوبه ی خود بر نمره ی کیفیت کلید واژه ها تاثیر به سزایی دارد. با این حال باید به تاثیر نمره ی کیفیت در جایگاه نمایش تبلیغ توجه داشت، این بدان معناست که نمره ی کیفیت تبلیغ افزایش نخواهد یافت مگر اینکه درصد CTR تبلیغ شما با درصد CTR مورد انتظار در جایگاه بالاتر یکسان باشد. گفتنی است برای جایگاه نمایش بالاتر مجبور به افزایش هزینه کلیک هستید اما این بدان معنا نیست که با افزایش هزینه کلیک ها می توانید نمره ی  کیفیت آن کلیدواژه را افزایش دهید.

مزایده گوگل ادوردز

گوگل از سیستم مزایده برای رتبه بندی آگهی هایی که در صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شوند و همچنین برای تعیین هزینه هر کلیک استفاده می‌کند.

بیایید را با مثالی توضیح دهیم:

مزایده گوگل

به عنوان مثال ما 3 تبلیغ کننده داریم که می‌خواهند آگهی خود را برای یک کلمه کلیدی با فضای رقابتی بالا، در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش دهند. هر یک از آنها به ترتیب می‌خواهند برای هر کلیک در این جایگاه مبلغ 0.04 سنت، 0.02 سنت و 0.06 سنت بپردازند.

در این مثالAli  با مبلغ 0.04 سنت و Quality Score 8 است ، سپس Reza با مبلغ 0.02  سنت و Quality score 9 است و در آخر Mina با مبلغ 0.06  سنت و Quality Score 5 قرار دارند.

در این مزایده هر شخص که Ad Rank آن بالا قرار گیرد برنده مزایده از سوی گوگل می شود ، همان طور که در تصویر مشاهده می کنید Ali با Ad Rank 0.32 از بقیه تبلیغ دهندگان بالاتر بوده و گوگل آن را در نتایج بالاتر قرار می دهد.

انواع Keyword Match Type

وقتی در کمپین خود بر روی یک کلمه کلیدی قیمت تعیین می کنید، لازم است از کلمات کلیدی (keyword match type) استفاده کنید، تا به گوگل بگویید تبلیغات شما چقدر گسترده یا محدود، به نمایش گذاشته شود.

در گوگل ادوردز چهار نوع مختلف Keyword Match Type داریم:

•          Broad Match

•          Modified Broad Match

•          Phrase Match

•          Exact Match

  Broad Match Type

نوع پیش فرض کلمات کلیدی در ادوردز بوده و هدف آن این است که به حجم وسیعی از بیننده ها برسد. وقتی از Broad Match استفاده می‌کنید، تبلیغ شما دارای این شرایط است که برای تمام کلمات موجود در کلمه کلیدی ای که استفاده کرده اید و بیینده جستجو می کند به نمایش گذاشته شوند.

به این دلیل که تبلیغات Broad Match برای دسترسی به حجم وسیعی از بیننده ها در دیجیتال مارکتینگ ایجاد می شود، جستجو کننده ها ممکن است تبلیغ شما را ببینند، در حالیکه تبلیغ شما نامرتبط است، بر روی آن کلیک کنند و این باعث افزایش خیلی سریع هزینه های شما شود. Broad Match یک راه عالی برای دریافت کلیک های زیاد است، اما تبلیغ دهنده ها باید با دقت به نتایج جستجوهای انجام شده نگاه کنند تا مطمئن شوند پولی که پرداخت میکنند، برای ترافیک ورودی غیر مرتبط نباشد.

AdWords Modified Broad Match

می توان گفت که Modified Broad Match نوعی Broad Match است که محدودیت های بیشتری دارد. این نوع به شما این اجازه را می‌دهد که به تعداد زیادی از بیننده ها برسید، اما کنترل بهتری بر روی پخش تبلیغ خود داشته باشد. شما در این نوع کلمه کلیدی از علائم “+” و “-” استفاده می‌کنید. اگر شما از علامت “+” قبل از هر کلمه ای استفاده کنید، در زمان جستجو، حتما آن کلمه در عبارت جستجو شده وجود دارد. اما زمانی که از علامت “-” قبل از هر کلمه استفاده کنید، در زمان جستجو اگر آن کلمه در کنار کلمه ی کلیدی شما باشد، دیگر تبلیغ شما نمایش داده نخواهد شد.

AdWords Phrase Match Type

Phrase Match  نیز تطبیقی از Broad Match است، اما همانند Modified Broad Match کنترل بیشتری بر روی کلمه کلیدی به شما می دهد. تبلیغ شما زمانی نشان داده می شود که دقیقا همان عبارت در جستجو وجود داشته باشد، اما کلمات دیگری نیز در ابتدا و انتهای آن عبارت می تواند وجود داشته باشند.

کلمه کلیدی Phrase Match در داخل “…” نوشته می شود.

در این نوع کلمه ی کلیدی بدلیل اینکه جستجو می تواند شامل کلماتی قبل و بعد از عبارت مورد نظر باشد، دارای انعطاف بوده، اما امکان دارد ورودی زیاد و نامربوطی را به وب سایت شما وارد کند.

AdWords Exact Match Type

Exact Match  نوع خاص و محدود شده ی انواع کلمات کلیدی است. با این نوع کلمه کلیدی، جستجو کننده ها فقط زمانی می توانند تبلیغ شما را ببینند که دقیقا عبارت مورد نظر شما را جستجو کرده باشند.

کلمه کلیدی Exact Match در داخل […] نوشته می شود.

Content Marketing چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

Content marketing  یا بازاریابی محتوایی شاخه ای جدید از بازاریابی دیجیتال است و پیش بینی می‌شود در سال های روبرو روند رو به رشدی داشته باشد. اما در حقیقت این شاخه الگوریتم ثابتی نداشته و همواره در حال رشد و پیشرفت است از این جهت همواره روش های جدیدی در این شاخه معرفی می‌شود. موضوعی که به نظر می‌رسد ثبات نسبتا خوبی دارد آن است که این شاخه در حال طی کردن  روند رو به رشد خود است. به عبارت دیگر میزان نیاز به کانتنت مارکتینگ روز به روز بیشتر می‌شود. از این رو افراد فعال در این زمینه روز به روز فعالیت خود را در حوزه تولید محتوا افزایش می‌دهند. طبق بررسی انجمن تولید محتوا در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۰ درصد شرکت‌ها از بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ برای پیشبرد اهداف بازاریابی خود استفاده می‌کنند، که این روند صعودی در چندین سال متوالی اتفاق افتاده است.

همانطور که می بینیم محتوا دیگر پادشاه نیست، محتوا در حقیقت  امپراطور کهکشانی است.

محتوا در حقیقت  امپراطور کهکشانی

مزایای کانتنت مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی

بزرگترین امتیاز کانتنت مارکتینگ قرار دادن محتوای مالتی مدیا درسایت و بستر اینترنت است. در بازاریابی سنتی، شرکت ها مجبورند تنها به محتواهای متنی و چند قطعه تصویر اکتفا کنند. در حالی که در کانتنت مارکتینگ معرفی محصولات می تواند باروش‌های مختلفی انجام شود. با استفاده از کلیپ های تصویری و صوتی می توان به نحو موثرتری پیام خود را به مخاطبان منتقل و سریعتر به هدف خود دست پیدا کرد.

امکانات موتور های جستجو به ما در رسیدن به هدف و دستیابی به بازاریابی محتوایی کمک می‌کند. در روش سنتی باید حتما یک بازاریاب استخدام  کرد و حقوق و مزایا برای او در نظر گرفت  اما در کانتنت مارکتینگ این نیاز ما را برآورده کرده و بر اساس محتوای سایت ما کار بازاریابی محتوایی را برایمان انجام می‌دهند. به این صورت که پس از شناسایی توسط موتور های جستجو و استفاده از سئو در سرچ موتور های جستجو بخصوص گوگل دیده شده و مشتریان به سایت ما راه پیدا می‌کنند. این به معنای افزایش تعداد بازدید کننده ها و نمایش بیشتر محتویات سایت ما است.

در کانتنت مارکتینگ هیچ گونه محدودیتی از لحاظ کمی وجود ندارد ، شما نویسنده سایت خود هستید، این سایت می تواند به اندازه یک دایره المعارف و یا یک کتاب کوتاه مطلب داشته باشد. در صورتی‌که در بازاریابی سنتی محتوا در چند خط، جمله و یا بند گفته می شد. حتی در کاتالوگ ها نیز که نهایت استفاده از محتوا صورت می‌گیرد، امکان انتشار بیش از حد متن و نوشته نیست. زیرا مصرف کننده علاقه ای به متن های طولانی ندارد. ولی در content marketing هر یک از صفحات سایت محتوایی جداگانه با تعداد کلمات بهینه می تواند داشته باشد.

روش قدیمی و سنتی به این صورت بود که شرکت ها و کمپانی ها به دنبال مشتریان می‌گشتند. درصورتی‌که در کانتنت مارکتینگ مشتریان شرکت ها را سرچ می‌کنند. فقط کافی است کمی طبق قواعد و اصول موتور های جستجو حرکت و عمل کنیم، در نتیجه باید منتظر تماس های روزافزون مشتریان باشیم.

در نتیجه می توان گفت استراتژی تولید محتوا و بازاریابی محتوا  به آینده توجه دارد و نتیجه آن به یکباره حاصل نمی‌شود بلکه نتیجه آن به تدریج نمایش داده می‌شود و با توجه به نیاز مشتری تعریف می‌شود. این نوع استراتژی بر روی تمامی محتواهایی که مشتریان شما در معرض آن هستند تمرکز می‌کند.

بازاریابی محتوایی یا (content marketing) با تاکتیک های اجرایی و نحوه اجرای آنها سروکار دارد و ایجاد و انتخاب محتوای درست که نیاز مشتریان را برآورده می‌کند و  ویرایش محتوا که به طور خاص برای مقاصد بازاریابی ایجاد شده اند از الزامات بازاریابی محتوایی هستند .

این موارد متنوع هستند، از تولید پست های وبلاگی تا تولید صفحات با محتوای ثابت می تواند در این امر تاثیرگذار باشد و هدف آن ایجاد ارتباط دو طرفه بین مشتری و شرکت شما و در نهایت جلب اعتماد مشتری و هدایت مشتری به سمت خرید است.

در بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ (content marketing) ، محتواهایی تولید می شود که نه تنها به عنوان منبع از آنها استفاده می‌شوند بلکه از آن در طول قیف فروش نیز به عنوان ابزار فروش استفاده می شود.

به عنوان مثال شخصی که برنامه ریزی برای استراتژی نوشتن محتوا ها و مارکتینگ آنها را به عهده دارد متوجه می شود که مشتریان در حال حاضر نمی توانند خیلی به شرکتشان اعتماد کنند، به همین دلیل  روش هایی را در پیش می گیرد تا بتواند اعتماد مشتریان را جلب کرده و رضایت مشتریان را به دست آورد .

رسم توضيحي 3بازاریابی محتوایی در دیجیتال مارکتینگ

اصولی که در کانتنت مارکتینگ باید رعایت شود

کانتنت مارکتینگ با وجود ظاهر ساده ای که دارد به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و نیاز به تیزبینی و دقت بالایی دارد و به مجموعه ای از اصول و قوانین نیاز دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در کانتنت مارکتینگ هدف خود را مشخص کنید

در هر پروژه ای قبل از آغاز آن بایستی با هم فکری هدف خود را به درستی و بصورت شفاف مشخص کنید.

سپس سایت را متناسب با هدف خود طراحی کرده و محتوای مورد نظر بر اساس هدف تعیین شده را در سایت قرار دهید.

این به آن معناست که موضوعات محتواهای قرار گرفته شده باید متناسب با هدف اصلی سایت باشد.

تاثیرگذاری از نظر نوع محتوا

هر محتوایی در یک نوع خاص از کسب و کارها تاثیر گذاری بیشتری دارد.برای مثال در برخی کارها باید از تصویر جهت تاثیر گذاری استفاده کرد ولی در مورد مسائل پزشکی محتوای متنی برای خوانندگان جذاب تر خواهد بود.

برآورد میزان هزینه ها

در کانتنت مارکتینگ هزینه های برآورد شده بیشتر صرف تولید محتوا می‌شود که باید با توجه به سودآوری پروژه، هزینه ها از قبل تعیین شوند. همچنین می توان از هزینه های کانتنت مارکتینگ به عنوان سرمایه گذاری زیرساختی نیز نام برد. به این معنا که می توان کانتنت مارکتینگ را پلنی بلند مدت در نظر گرفت و با سایت تولید محتوای مناسب به تدریج در موتور های جستجو به خوبی دیده شود.

4. بازاریابی در شبکه های اجتماعی

معنی شبکه های اجتماعی چیست؟

شبکه های اجتماعی از نظر دیجیتال مارکتینگ به مجموعه زنجیره هایی از ارتباطات انسانی که  حداقل بین 2 نفر در فضای مجازی با استفاده از بستر اینترنت تشکیل می شود اطلاق می شود.

در شبکه های اجتماعی افراد حضور فیزیکی ندارند و صرفا از طریق وب با یکدیگر در ارتباط هستند.

افراد با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانند محتوای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و از محتوای تولید شده دیگران استفاده کنند.

فیسبوک، توتیتر، گوگل پلاس ، اینستاگرام ، لینکداین ، پینترست ، یوتیوب و …  از جمله شبکه های اجتماعی معروف هستند که ایجاد پروفایل و فعالیت در آنها یکی از عوامل موثر بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ است.

SMM  به چه معنایی است؟

دیجیتال مارکتینگ از روش های بازاریابی متنوعی بهره می‌برد. SMM که مخفف عبارت  Social Media Marketing  به معنای بازاریابی در شبکه های اجتماعی است، SMM یکی از روش‌های مهم بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ است.

همان طور که از اسم این روش مشخص است با استفاده از بازاریابی در شبکه های اجتماعی به افزایش فروش کمک می‌کنیم ، اما SMM روش مستقیم فروش در دیجیتال مارکتینگ نیست .

به دلیل آنکه جذب بازدید کننده و خریدار از طریق شبکه های اجتماعی فرآیندی به مراتب سخت تر و پیچیده تر از جذب خریدار از طریق موتورهای جستجو است بنابراین پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کنید  و در صورتی‌که توانایی اختصاص بودجه مناسب برای این کار را داشتید تصمیم به فعالیت در این زمینه بگیرید.

هدف نهایی در Social marketing چیست؟

هدف نهایی از بازاریابی در شبکه های اجتماعی تبدیل مخاطبان به مشتری و هواداران دائمی برندتان است. اهداف باید خاص، قابل سنجش، قابل دستیابی، مرتبط و دارای زمان‌بندی باشد. اگر هدفتان را مشخص نکرده باشید نمی‌توانید فرق بین موفقیت و یا شکست را تشخیص دهید . پس از آنکه هدف خود را مشخص کردید، می‌توانید برای تعیین استراتژی‌ و تولید محتوا اقدام کنید.

روشهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

تحلیل درستی از نقاط قوت و ضعف خود داشته باشید. جایگاه خودتان را به درستی ارزیابی کنید. در این موارد با خودتان صادق باشید : اهدافتان از حضور در شبکه های اجتماعی چیست؟ ، مخاطبانتان چه کسانی هستند؟ و شما توانایی تولید چه محتوایی را دارید؟

ایجاد گروه و تبلیغات در فیس بوک

در فیس بوک گروه ایجاد کنید. یکی از روشهای بلند مدت بازاریابی ایجاد گروه‌ در فیس ‌بوک است. اگر بعد از ایجاد گروه بلافاصله سعی کنید محصولات خود را بفروشید  اعتماد افراد را از دست خواهید داد ابتدا باید به‌ آرامی اعتماد ایجاد کنید و سپس با شگردهای مختلف برای کالای خودتان تقاضا ایجاد کنید.

اگر می خواهید به نتایج سریعتری برسید باید کار خود را با تبلیغات در فیس بوک شروع کنید. با تبلیغات در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک به نتایج خوبی خواهید رسید. در برخی موارد مشاهده شده تبلیغات در فیس بوک موثرتر از تبلیغات در موتور جستجوی گوگل بوده است.

ویژگی های پست موفق در شبکه های اجتماعی

تولید محتوای عالی که خواسته های کاربران شما را تامین کند تاثیر بسزایی در رشد کسب و کار شما خواهد داشت. محتوای جذاب و قابل توجه از تصاویر، فیلم ، اینفوگرافیک، پیام ها و نظرات نوشته شده مخاطبان شما تشکیل می‌شود. انتشار محتوای آموزشی را نیز در نظر داشته باشید و برای آن برنامه ریزی کنید.

رصد فعالیت ها و اقدامات انجام شده

گفتگوهای انجام شده در مورد کسب و کارتان را رصد کنید و به طور منظم و مداوم صفحات اجتماعی خودتان را تجزیه و تحلیل کنید. مثلا در این هفته چند دنبال کننده جدید داشته اید؟ چه پست هایی بیشترین بازخورد را داشته است؟ Google Analytics ابزار بسیار مناسبی است که به شما کمک می‌کند تا فعالیت خودتان را بررسی کنید . تحلیل آمار شبکه های اجتماعی به طور منظم و مداوم به شما کمک می‌کند تا پست های موفق را شناسایی کنید و در آینده، روی پست های موفقی از این دست تمرکز بیشتری داشته باشید. انتشار پست جدید و تاثیرگذار یکی از روشهای بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ است.

تبلیغات دهان به دهان در فضای واقعی

در خارج از دنیای مجازی از هر فرصتی استفاده کنید و به شیوه دهان به دهان خودتان را تبلیغ کنید، تلفن بزنید و آنها را دعوت کنید تا مطالب شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. در سخنرانی هایتان خودتان را تبلیغ کنید و از دیگران بخواهید تا از صفحات اجتماعی شما بازدید کنند و پیام های شما را لایک کنند و به دیگران معرفی کنند.

تلاش برای اعتماد سازی در فضای وب

صادقانه و انسان دوستانه با دیگران ارتباط برقرار کنید و برای دیگران ارزش قائل شوید و در مورد مباحثی که اهمیت می‌دهند و ابراز علاقه می‌کنند صحبت کنید تا محتوای شما براحتی با دیگران به اشتراک گذاشته شود.

پرهیز از تبلیغ مستقیم

بازاریابی در شبکه های اجتماعی مقوله حساسی است که اگر به درستی عمل نکنید باعث طرد شدن شما می شود. سعی نکنید دیگران را مجبور به خرید محصولاتتان کنید، شبکه های اجتماعی محل عرضه مستقیم کالا نیست بلکه پایگاه فوق العاده برای معاشرت و تعاملات اجتماعی است.  اگر بتوانید مانند کاربران عادی رفتار کنید ارتباطاتتان را توسعه خواهید داد و ذهنیت مثبتی از خودتان در نزد مخاطبان ایجاد خواهید کرد که در نهایت به توسعه بازار محصولات شما کمک ویژه ای خواهد کرد.

ایجاد صفحات اجتماعی مثبت، آموزنده و پویا

افراد انتظار دارند در صفحات اجتماعی شما نکات مثبت به روز و آموزنده وجود داشته باشد.  همانطور که برای وبسایت خودتان به دنبال محتوای مناسب هستید، میبایست برای پایگاه های اجتماعی خودتان هم استراتژی محتوا داشته باشید. مطالبی را منتشر کنید که به دنبال کننده های شما تجربه خوشایندی بدهد و اما کاملا مراقب باشید که محتوایی که منتشر می‌کنید حتی الامکان تبلیغاتی نباشد.

پاسخ به موقع به نظرات

برنامه ریزی برای تعامل با فالورهای شبکه های اجتماعی و پاسخ به موقع به نظرات و سوالات دنبال کنندگان پایگاه های اجتماعی یکی از عوامل مهم موفقیت در دیجیتال مارکتینگ است. وقتی یک نفر در یکی از شبکه های اجتماعی شما نظر می‌گذارد، باید سریع دقیق و هوشمندانه پاسخگو باشید اگر مخاطبین فکر کنند که شما صرفا برای تبلیغات در این فضا حضور دارید ضربه بزرگی به دیجیتال مارکتینگ خودتان زده اید.

برقرای ارتباط دو سویه

از مخاطبانتان درخواست کنید تا تصاویر خودشان را در حین استفاده از محصولات شما برایتان ارسال کنند راهی پیدا کنید تا بین ایده ها و اهداف تان با علاقمندی مخاطبان در شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنید، به این صورت می توانید ارتباط دو سویه ایجاد کنید و نظرات زیادی را از مخاطبان دریافت کنید افراد دوست دارند با یک مجموعه پویا و زنده در ارتباط باشند. با ایجاد نظرسنجی، مسابقه، کارت های هدیه، تماس های تلفنی و پرسش و پاسخ این پیام را به مخاطبانتان منتقل می‌کنید که صدای آنها را می‌شنوید، به آنها علاقه‌مند هستید، به نظرات و نگرانی های آنها توجه دارید و برای آن ها احترام و ارزش قائل هستید با این کار حس دلگرمی و اعتماد را به مشتری القا کرده و مشارکت روز افزون دنبال کنندگان را به دست خواهید آورد.

 نگاه احساسی  به محصولات و محتوای منتشر شده

آنچه مردم را نسبت به انتخاب برند شما ترغیب می‌کند، نگاه منطقی به محصولات شما نیست. مردم افرادی را انتخاب می‌کنند که آنها را دوست داشته باشند و بتوانند به آنها اعتماد کنند.

اگر به همه مواردی که تاکنون گفته شده به درستی عمل کنید و داستان ها، خاطرات و تصاویر مناسبی را با مردم به اشتراک بگذارید که شرح حال مردم باشد، محتوایی منتشر کنید که حلال مشکلات مخاطبانتان باشد این ارتباط احساسی ایجاد خواهد شد.

تشویق  دنبال کنندگان به تولید محتوا

رویه ای را در پیش بگیرید تا مخاطبان شما در تولید محتوای صفحات اجتماعی شما نقش داشته باشند. از آنها بخواهید تا محتوای ارزشمندی برای شما ارسال کنند که دیگران از خواندن آنها لذت ببرند. آنها را تشویق کنید که مثلا تجربه خرید خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. با مشارکت دیگران  می توانید پایگاه اجتماعی خودتان را بزرگتر و متنوع تر کرده و به توسعه بازار محصولات خود کمک کنید.

انتقال حس همراز بودن

مردم خیلی دوست دارند از نحوه کار شما مطلع باشند. از عملکرد و نحوه فعالیت تان با مردم صحبت کنید. اطلاعات تخصصی کسب و کارتان را به اشتراک بگذارید. مخاطبانتان دوست دارند احساس کنند که شما به آنها اعتماد دارید و به آنها به عنوان محرم راز نگاه می کنید و حاضر هستید که اطلاعاتی که به ظاهر محرمانه هستند را در اختیار آنها قرار دهید. اما در عین حال مراقب باشید پست های بی ارزش را منتشر نکنید زیرا دنبال کنندگان خود را از دست می دهید. ایجاد احساس اعتماد در مردم نسبت به کسب و کارتان یکی از رموز موفقیت در دیجیتال مارکتینگ است.

توجه همیشگی به حق مشتری

اصل حق همیشه با مشتری است را در همه ارتباطات خود با افراد رعایت کنید، از بحث کردن با مخاطبانتان اجتناب کنید، به جای آن به دنبال تامین رضایت افراد باشید. در صورت وجود سوء تفاهم آن را سریع و به صورت حرفه ای برطرف کنید، این کار از اصول اولیه بازاریابی است.

برقراری ارتباط با چهره های محبوب

چهرهای محبوبی که در حوزه کسب و کارتان فعالیت می کنند را شناسایی کنید آنها را در پست های خود تگ کنید، به کامنت های آنها پاسخ دهید و به عضوی از تیم شان تبدیل شوید. این کار به رشد شبکه های اجتماعی و کسب وکار شما کمک خواهد کرد.

یادگیری دائمی

شبکه های اجتماعی مدام در حال تغییر و تحول اند، شما هم باید مدام در حال تغییر و یادگیری باشید.

استمرار و پشتکار درکار

اگر بخواهید هر وقت فرصت داشته باشید محتوای جدید منتشر کنید به توسعه کسب و کارتان ضربه زده اید شما باید به طور منظم و مرتب محتوای مناسب برای مخاطبانتان منتشر کنید.

بکارگیری منابع خوب

اگر منابع محدودی برای فعالیت در شبکه های بازاریابی دارید لزومی ندارد که بخواهید در تمام شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید. یک یا دو فضای مجازی را متناسب با هدفتان انتخاب کنید و روی آنها متمرکز شوید. شبکه اجتماعی مناسب، جایی است که مخاطب شما در آن حضور دارد و با توجه به ویژگی های کسب و کار خود می توانید شبکه های اجتماعی مناسب را انتخاب نمایید.

استفاده از تقویم محتوایی

انواع مختلف محتوا را برای انتشار در بازه های زمانی مختلف و با توجه به مناسبتها و تعطیلی های مختلف آماده داشته باشید.

هدفگذاری برای فروش بیشتر

نباید فراموش کنید که در دیجیتال مارکتینگ هدف نهایی از فعالیت در شبکه های اجتماعی افزایش فروش است. لذا همیشه به دنبال ساخت برند معتبر از خودتان باشید تا در زمان مناسب دنبال کنندگان خودتان را به مشتری و پول نقد تبدیل کنید.

 بهینه سازی صفحه پروفایل

الف : از عکس واقعی خودتان استفاده کنید تا کاربران به شما اعتماد کنند.

ب: توضیح کاملی از خودتان و فعالیتتان و توانایی هایتان بنویسید.

ج: توضیح دهید که قصد دارید چه محتوایی را در صفحات اجتماعی خودتان منتشر کنید در این صورت است کاربران می‌دانند که برای دریافت چه محتوایی به صفحه شما مراجعه کرده اند.

د: حتما آدرس وب سایت و یا وبلاگ خود تان را در پروفایل تان قرار دهید.

ر: لینک صفحات اجتماعی خودتان را در وب سایت تان قرار دهید.

ز: برای اشتراک گذاری مطالب وب سایت در شبکه های اجتماعی حتما از دکمه های اشتراک گذاری استفاده کنید.

ژ:  لینک شبکه های اجتماعی را در سایت قرار دهید

لینک مقالات و محتوای خوبی را که مرتبط با موضوع کاری شما است را در صفحات خودتان قرار دهید این کار ارزش و اعتماد به شما را بالا می‌برد و حتی ممکن است باعث شود دیگران هم به شما لینک دهند .

توجه به عملکرد رقبا

رقبای شما اطلاعات ارزشمندی در رابطه با کلمات کلیدی و نحوه تعامل با مخاطبان به شما می دهند.

انتشار منظم محتوا در ساعات مشخص

برای هر کدام از شبکه های اجتماعی محتوای متفاوتی را منتشر کنید تا دنبال کنندگان شما تصور نکنند مطالبتان را کپی می‌کنید.برای مثال در اینستاگرام نمونه کارهای خود را منتشر کنید، در کانال تلگرامی محتوای مرتبط جذاب و در فیسبوک و توییتر تخفیفات و رویدادهای خود را انتشار دهید. در غیر این صورت مخاطبان تمام رسانه‌های شما را پی‌گیری نخواهند کرد.

از یک نام برای فعالیت در شبکه های اجتماعی استفاده کنید. سایت namechk.com به شما کمک می‌کند تا نام تکراری انتخاب نکنید.

باشگاه مشتریان چیست و به چه کار می آید؟

باشگاه مشتریان، با هدف جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان کنونی راه اندازی می شود و از استراتژی های بازاریابی به شمار می آید. شیوه عملکرد باشگاه مشتریان بسیار ساده است، مشتریان وفادار از امتیازات ویژه ای برخوردار می‌شوند و جوایزی به آن ها اختصاص داده می‌شود.باشگاه مشتریان برای بنگاه اقتصادی و مشتری منافع مشترک ایجاد می‌کند.

درادامه شما را با مفهوم باشگاه مشتریان و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا می‌کنیم.

باشگاه مشتریان

هدف از باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان با شناسایی رفتار و شیوه عملکرد مشتری تلاش می‌کند رفتار مشتریان را به سوی اهداف اقتصادی مد نظر  بنگاه اقتصادی سوق دهد. عملکرد باشگاه مشتریان معمولا بر سیستم پاداش دهی و شرطی سازی استوار است.

به این ترتیب سایر برند ها به راحتی نمی توانند مشتریان شما را جذب کرده و به مصرف کالاهای خودشان تشویق کنند.

باشگاه مشتریان برای چه کسب و کارهایی مفید است؟

هزینه های جذب یک مشتری جدید 6 برابر حفظ مشتریان کنونی است، بنابراین قابل درک است با ایجاد یک باشگاه مشتریان هدفمند می توانید مشتریان خود را حفظ کنید و به این ترتیب از هزینه های هنگفت احتمالی برای جذب مشتریان جدید پیشگیری کنید.

همچنین مشتریان ناراضی می توانند هزینه های هنگفتی را به کسب و کار شما تحمیل کنند با در اختیار داشتن یک باشگاه مشتریان مناسب می توانید از ایجاد مشتریان ناراضی پیشگیری کنید.

نقش فناوری اطلاعات در باشگاه مشتریان کدام است؟

با پیشرفت های صورت گرفته در فناوری اطلاعات، باشگاه مشتریان در فضای وب شکل تازه ای به خود گرفته و عضویت در آن بسیار ساده و کاربردی تر از گذشته شده است.

درحال حاضر بیشتر باشگاه های مشتریان در قالب وب سایت و پورتال های اینترنتی فعال بوده و به جذب اعضا می‌پردازند.

به صورت معمول هر مشتری در باشگاه مشتریان یک پروفایل در اختیار دارد که می‌ تواند آن را شخصی سازی کند. همچنین در این پروفایل، “لینک دعوت” وجود دارد که مشتری از آن طریق می تواند دوستان خود را به سایت معرفی کند.

هر شخصی که از طریق لینک “عضو” سایت شود، می تواند سفارش اول خود را با مبلغی تخفیف ثبت کند.

همچنین شخص معرفی کننده، بعد از ثبت سفارش فرد “معرفی شده”، می تواند در سفارش های بعدی خود از تخفیف مناسبی استفاده کند.

چه قسمت هایی برای پورتال یک باشگاه مشتریان موفق پیشنهاد می شود؟

1. گردآوری اطلاعات شخصی مشتری

اطلاعاتی مانند : نام، نام خانوادگی، ایمیل، شماره همراه، آدرس، نام شرکت، سمت شغلی و  شماره تماس شرکت می تواند برای این بخش کفایت کند.

2. سابقه سفارشات قبلی

ثبت سفارش جدید

سفارشات ثبت شده

3. توضیحات سفارشات ثبت شده

توضیحات سفارش مواردی مانند: زمان ثبت سفارش (تاریخ)، بررسی اولیه (تاریخ)، شروع پروژه (تاریخ)، هزینه پروژه (عدد)

4. ثبت سفارش جدید

امکان ثبت سفارش برای مشتریان و دریافت امتیاز بر اساس میزان سفارش ثبت شده از ویژگی های مهم باشگاه مشتریان است. امتیاز دهی در باشگاه مشتریان و ترکیب آن با بازی سازی (گیمیفیکیشن)  می تواند نقش مهمی در افزایش فروش از طریق ایجاد وفاداری در باشگاه مشتریان کسب و کارها داشته باشد.

چطور از طریق اینفلوئنسر مارگتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار کسب درآمد کنیم؟

اصطلاح اینفلوئنسر مارکتینگ اگرچه مدت زیادی نیست که وارد عرصه بازاریابی شده است اما یک مفهوم قدیمی است که قطعا در زندگی روزمره مان حداقل یکبار از آن استفاده کرده ایم.

در زندگی روزانه هرگاه از شخصی که باور داریم کلامش در دیگران اثر بیشتری دارد برای بیان دیدگاه و یا معرفی شخص یا محصولی استفاده کرده ایم ندانسته اصول اینفلوئنسر مارکتینگ را بکار برده ایم.

Influencer هر شخص حقیقی یا حقوقی تاثیرگذاری است که جامعه مخاطب ما برای تصمیم گیری در خصوص مسائل مختلف از نظرات او تبعیت می‌کند. دراین نوشتار به معرفی کامل Influencer Marketing  و کارکرد های آن می‌پردازیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

بازاریابی محصولات و خدمات از طریق اشخاصی که بر تصمیم گیری مردم بیشترین تاثیر را دارند اینفلوئنسر مارکتینگ نامیده می‌شود.

به این ترتیب فروشنده در خصوص محصولات و خدمات خود صحبت نکرده و از شخص تاثیرگذار می‌خواهد با دیدی مثبت تجربه خود از آشنایی و مصرف کالا و خدماتش را به مخاطب منتقل کند.

بازاریابی اثر گذار یکی از شیوه های بازاریابی دهان به دهان بشمار می‌آید که از تاثیرگذارترین شیوه های بازاریابی در سراسر جهان است.

در بازاریابی اثر گذار مخاطب به صورت مستقیم با اینفلوئنسر در ارتباط نیست و از طریق شبکه های اجتماعی، رسانه ها و … در جریان دیدگاه های او قرار می گیرد، طبق تحقیقات انجام شده از اثر بخشی بالایی بر جامعه هدف برخوردار است.

چرا باید به سراغ اینفلوئنسر مارکتینگ برویم؟

اینفلوئنسر مارکتینگ دارای مزایای مختلفی است که سبب شده طی سال های اخیر بسیاری از کسب وکارها به سراغ تبلیغات از این طریق بروند. یکی از مهمترین مزایای این روش تبلیغاتی این است که درصورتی‌که Influencer را به درستی شناسایی کرده باشید به راحتی می توانید به جامعه هدف و خریداران واقعی خود دست پیدا کنید و به این ترتیب بیشترین بازدهی را بدست آورید.

علاوه بر این اینفلوئنسر مارکتینگ نسبت به سایر شیوه های بازاریابی از هزینه کمتری برخوردار بوده و از اثرگذاری مطلوبی هم برخوردار است که هزینه های صرف شده را به خوبی پوشش می‌دهد.

در نهایت اعتماد متقابل اینفلوئنسر و مخاطب به پذیرش بهتر و سریعتر محصولات و خدمات شما کمک شایانی می‌کند.

تجربه ثابت کرده، مردم بسیار سریع تر تحت تاثیر نظرات افراد تاثیرگذار قرار می‌گیرند تا تبلیغات و یا اظهار نظر های افراد عادی.

ارتباط دو طرفه ای که بین اینفلوئنسر و مخاطبانش در شبکه های اجتماعی شکل می‌گیرد و امکان مطرح شدن پرسش و پاسخ در شکل گیری این حس اعتماد متقابل بسیار تاثیر گذار بوده است.

چطور اینفلوئنسر مناسب کسب و کار خودم را پیدا کنم؟

برخلاف تصور عمومی اینفلوئنسر تنها سلبریتی ها و مشاهیر ورزشی، هنری و سیاسی نیستند هر شخصی می تواند یک فرد تاثیرگذار در کسب و کار خود باشد.

اگرچه افراد مشهور ضریب نفوذ بالایی در بین مردم دارند، اما نویسندگان مطرح فضای مجازی را هم می توان در دسته افراد تاثیر گذار ارزیابی کرد.

با کمک این افراد می توان از سد بدبینی های مردم نسبت به تبلیغات سنتی گذشت و به راحتی در بین عموم مشتریان نفوذ کرد.

برای یافتن اینفلوئنسر مناسب و استفاده از مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ تنها کافی است سری به شبکه های اجتماعی بزنید و کسانیکه مردم از مطالعه مطالب آن ها لذت می برند و به ایشان اطمینان دارند را پیدا کنید.

چند دسته اینفلوئنسر داریم؟

به طور کلی با 3 دسته اینفلوئنسر در فضای مجازی روبرو هستیم، دسته نخست شامل افرادی است که به شهرت دست یافته اند، از سوی مردم شناخته شده اند و سبک زندگی و نظرات ایشان برایشان ارزشمند است. افرادیکه ما به صورت کلی به عنوان سلبریتی می شناسیم شامل بازیگران، ورزشکاران، هنرمندان و سیاستمداران هستند جز، این گروه هستند.

گروه دوم افراد حرفه ای و متخصصی اند که در حوزه کسب و کار خود شناخته شده هستند و سایر همکاران و حتی رقبای کاریشان به مطالعه نظرات و دیدگاه های ایشان می پردازند و به نظرات کارشناسی و تخصص آن ها اعتماد دارند.

گروه آخر افرادی هستند که سبک زندگی، شیوه نشرمطالبشان در شبکه های اجتماعی و دیدگاه هایشان برای مردم جذاب بوده و دنبال کنندگان قابل توجهی دارند.

توجه داشته باشید حسن شهرت برای این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است و صرف فالوئرهای بالا به مفهوم اثرگذاری این افراد نبوده و باید دقت کنید مورد اعتماد، احترام و علاقه مخاطبانشان باشند در غیراین صورت نمی توانیم انتظار داشته باشیم تبلیغات آن ها اثربخش باشد و بعضا با ضد تبلیغ روبرو خواهیم شد.

اشتباهات رایج در اینفلوئنسر مارکتینگ

اشتباهات رایج در اینفلوئنسر مارکتینگ کدام است؟

اینفلوئنسر مارکتینگ شیوه بازاریابی ای است که انتظار می رود در طولانی مدت با استقبال بیشتری مواجه شود و هر روز برتعداد کسب و کارهایی که از آن استفاده می کنند افزوده شود با این وجود هنوز شناخت مناسبی از این شیوه بازاریابی حاصل نشده که به اشتباهات مختلفی در این حوزه می‌انجامد.

برخی از اشتباهات رایج در اینفلوئنسر مارکتینگ عبارت است از:

1. توجه بیش از حد به اندازه کمپین

تصور عمومی بر این است که موفقیت کمپین های بازاریابی به بزرگی آن بستگی دارد این درحالیست که تجربه ثابت کرده تاثیرگذاری یک کمپین به هدف گذاری صحیح و شیوه مناسب اجرا بستگی دارد.

حتما لازم نیست به سراغ افراد خیلی مشهور و یا افرادیکه دنبال کنندگان بسیار زیادی دارند بروید بلکه گاهی انتخاب متخصصانی که فالوئرهای محدودی دارند می تواند در کسب و کارشما تاثیر بالایی داشته باشد. بنابر این لازم است هنگام انتخاب شخص تاثیرگذار، برند و اهداف تبلیغ خود را مد نظر قرار دهید.

2. توجه به علایق شخصی

هنگام انتخاب اینفلوئنسر تعلقات شخصی خود را کنار بگذارید و علاقه شخصی خودتان به افراد خاص را کنار بگذارید. باید هویت برند، اهداف بازاریابی و بودجه تبلیغاتی شما مهمترین عوامل در انتخاب اینفلوئنسر ها  باشند در غیر این صورت ممکن است کمپین شما به موفقیت لازم دست نیابد.

3. عدم استفاده از مشاور بازاریابی

هنگامیکه تصمیم می‌گیرید به سراغ اینفلوئنسر مارکتینگ بروید بهتر است از نظرات و مشاوره یک کارشناس که در این خصوص تجربه کافی دارد استفاده کنید. حضور این افراد در جلسات بسیار تاثیر گذار بوده و استفاده از نظرات ایشان می تواند در کاهش هزینه ها و اثر بخشی کمپین بسیار موثر باشد.

 گیمیفیکشن چیست و چه کاربردی در بازاریابی  دیجیتال دارد؟

گیمیفیکیشن یا بازی سازی به معنی آن است که با کمک بازی و روش هایی که برای افراد جذابیت ذهنی ایجاد می کند تلاش کنیم در آنها برای رفتار بر طبق میل خودمان انگیزه ایجاد کنیم.

شاید در نگاه اول Gamification یک مفهوم پیچیده به نظر بیاید اما در حقیقت در برگیرنده اقدامات جذاب و سرگرم کننده برای انگیزه بخشی به کارکنان و مشتریان است.

در این نوشتار به این پرسش که گیمفیکیشن چیست پاسخ می دهیم و تلاش می کنیم کارکردهای آن در بازاریابی و به ویژه بازاریابی دیجیتال را شرح دهیم.

مفهوم گیمیفیکیشن چیست ؟

گیمیفیکیشن زیر مجموعه علوم رفتاری و روانشناسی است و از آنجا که در بسیاری موارد از فناوری اطلاعات کمک می‌گیرد در بازاریابی دیجیتال هم کاربرد های فراوانی خواهد داشت.

این شیوه برای ایجاد انگیزه و همراه سازی مشتری در سراسر جهان و کسب و کارهای مختلف بکار می‌رود.

خوشبختانه در سال های اخیر حرکت های خوبی در حوزه گیمیفیکیشن در ایران صورت گرفته با این وجود در این عرصه هنوز ابهامات و سوالات فراوانی وجود دارد که شناخت صحیح کاربرد گیمیفیکیشن را ضروری می‌سازد.

گیمیفیکیشن درابتدا باید ساده و ابتدایی به نظر برسد و در عین حال سرگرم کننده و جذاب هم باشد به عنوان مثال، برند بستنی  «لابریت»  به مشتریانش اجازه می‌دهد خودشان بستی دلخواهشان را در ظرف ریخته به میلشان تزئین کنند و در نهایت پس از وزن کردن بستنی آن را به مشتری تحویل می‌دهد و وجه را دریافت می‌کند.

برای بسیاری از ما سرگرم کننده خواهد بود که بستنی دلخواهمان را بسازیم و آنطور که می‌پسندیم تزئین کنیم‌ این بازی سازی ساده به جذب مشتری  و وفادار سازی مشتری این برند کمک بسیاری کرده است.

تفاوت گیمیفیکیشن و بازی

تفاوت گیمیفیکیشن و بازی

گیمیفیکیشن به هیچ عنوان بازی نیست، بلکه تلاش می‌کند با کمک پاداش  و جایزه فرد را به انجام کار و فعالیتی در زندگی روزمره تشویق کند.

بازی مجموعه ای از قوانین و رقابت برای افزایش سطح یک مهارت در افراد است اما گیمیفیکیشن به اهداف تجاری می‌اندیشد و تنها از عناصر بازی سازی کمک می‌گیرد. درنهایت انتظار می‌رود افراد از انجام گیمیفیکشن احساس شادی و رضایت کنند و به برخی احساسات طبیعی خود مثل مهارت، موفقیت و حضور در اجتماع پاسخ دهند.

بنابراین هنگام تعریف گیمیفیکیشن باید علاوه بر دستیابی اهداف تجاری خود برای مشتریان هم دستاوردهایی در نظر بگیریم تا از صرف زمان و پول خود احساس رضایت کنند.

گیمیفیکیشن و دیجیتال مارکتینگ

هنگامی که در دیجیتال مارکتینگ از گیمیفیکیشن صحبت می‌کنیم، به مفهوم بکاربردن روش های بازی سازی در فضای وب و به منظور تحقق اهداف دیجیتال مارکتینگ است.

گیمیفیکیشن می تواند با اپلیکیشن ها، ابزارها و برنامه های شما ترکیب شود تا ضمن ایجاد انگیزه و اشتیاق در مخاطب، وی را به انجام کنش های مطلوب اهداف بازاریابی ما تشویق کند.

برخی از اهداف گیمیفیکیشن که در بازاریابی دیجیتال دنبال می شوند عبارت است از:

وفادار سازی مشتری

ایجاد مشارکت و گسترش اثرگذاری فعالیت در شبکه های اجتماعی

افزایش فروش آنلاین و رضایت مشتری از خرید

القای حس رقابت در بین مشتریان و تعلق خاطر به برند شما

افزایش تعداد کاربران وب سایت و زمانیکه در صفحات وب سایت شما سپری می‌کنند

کاربردهای گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

کاربردهای گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

از گیمیفیکیشن می توان استفاده های مختلفی در دیجیتال مارکتینگ کرد برخی از مرسوم ترین آن ها عبارت اند از:

هدایت مشتری و دریافت اطلاعات

عصر حاضر را به نام ارتباطات می‌شناسند و در این زمان کسانی موفق خواهند بود که بیشترین اطلاعات را داشته باشند. فرآیند فروش هم از این اصل  پیروی می‌کند.

یکی از مهمترین مراحل فروش کسب اطلاعات و شناخت نیاز مشتری است، بهتر است پیش از آنکه به مشتری پیشنهاد فروش ارائه کنیم نیازهای او را شناسایی کنیم و سپس محصول و خدمت متناسب با آن نیاز را معرفی کنیم، در این صورت  امکان موفقیت فروش بیشتر خواهد بود.

از گیمیفیکیشن می توان در راستای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کرد، نوارهای پیشرفت یکی از ابزارهایی است که به دلیل تمایل ذهن بشر به هدایت به سمت هدفی خاص کمک می‌کند راحت تر اطلاعات خود را در اختیار وب سایت شما قرار دهد و در بسیاری موارد با این بازی اطلاعات ثبت نام و پروفایل شخصی خود در وب سایت را تا انتها تکمیل کند.

ایجاد حس رقابت در مشتریان

معرفی کاربران فعال و ایجاد حس رقابت در مشتریان وب سایت از طریق ارائه جداول عملکرد می‌تواند محرک خوبی در راستای افزایش فعالیت در وب سایت شما باشد.

همه ما در درون خود انگیزه برتری جویی داریم و دوست داریم در ابتدای هر لیستی باشیم. حضور در بین مشتریان برتر برند می تواند انگیزه خوبی باشد تا میزان مشارکت کاربران سایت خود را افزایش دهیم تا در نهایت به افزایش بازدید و رتبه سایت کمک کند.

اپلیکیشن ها و گیمیفیکیشن

اپلیکیشن ها با کمک گیمیفیکیشن می توانند به ایجاد انگیزه، مشارکت، آموزش و در نهایت فروش خود کمک کنند.

برای استفاده بهینه از گیمیفیکیشن در اپلیکیشن ها لازم است کمی خلاقیت به خرج دهید و سعی کنید با کمک درک مناسب رفتار کاربران نیازها و علایقشان را کشف کنید به این ترتیب کار بسیار ساده خواهد بود.

گیمیفیکیشن به اشکال مختلف می تواند به رونق کسب و کار شما کمک کند، میل انسان به سرگرمی و ایجاد انگیزه در افراد کلیدهای مهم یک گیمیفیکیشن موفق به شمار می‌آیند.

درحال حاضر افراد و شرکت های مختلفی در این حوزه فعالیت می‌کنند اگر می خواهید یک گیمیفیکیشن اثر گذار طراحی و اجرا کنید که به رونق کسب و کار شما کمک کند، نخست لازم است با این مفهوم به خوبی آشنا شوید و سپس تلاش کنید با کمک سنجش رفتار مشتری نیازهای او را به درستی تشخیص داده و ضمن ارائه یک بازی جذاب و سرگرم کننده دستیابی به اهداف تجاری کسب و کارتان را محقق کنید.

گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ کاربرد های مختلفی دارد و به کمک آن می توان به اهداف مختلفی از جمله فروش بیشتر، افزایش بازدید کننده و توقف بیشتر کاربران در سایت دست پیدا کرد.

نتیجه گیری

دیجیتال مارکتینگ و استفاده از اصول آن یکی از ضروریات دنیای کسب و کار در عصر حاضر است.

هدف گذاری در دیجیتال مارکتینگ می تواند به توسعه کسب و کار شما کمک کند. برای هدف گذاری بهتر و موفقیت بیشتر در این حوزه لازم است با اصول دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم.

یادگیری اصول دیجیتال مارکتینگ به علاوه مطالعه و شرکت در کلاس های مختلف به تجربه عملی و کارگاهی مناسب هم نیاز دارد.

شما باید دانسته های خود را در فضای وب به صورت عملی مورد سنجش قرار دهید تا ضمن فراگیری اصول دیجیتال مارکتینگ با شیوه های بکارگیری و عملکرد آن بهتر آشنا شوید.

در این نوشتار جمعی از فعالان و علاقه مندان حوزه دیجیتال مارکتینگ که در دوره تابستانی « گارگاه سئو وب24» شرکت کرده اند  می کوشند با انجام یک پروژه عملی «تاثیر هایپرلینک کلمات کلیدی به سایت های دیگر در رتبه سایت» را بررسی کنند.

امیدواریم نتایج این پژوهش به درک بهتر مفاهیم و فراگیری هرچه بهتر اصول کاربردی کمک کند.

مطلب فوق به همت شرکت کنندگان دوره سئو آقای رضا شیرازی مدیر سایت وب24 گرد آوری شده است، هدف از تهیه این مطلب اثبات کردن این موضوع است که وجود لینک های خارجی در یک مقاله نه تنها به رتبه سایت لطمه ای نمی زند بلکه باعث خواهد شد که رتبه بهتری بگیرد، همچنین محتوای با کیفیت مناسب فاکتور بسیار مهمی در رتبه بندی گوگل محسوب می شود.

دوستانی که در نگارش این مقاله همکاری کرده اند: آقای سید محمدعلی دربندی، مدیر سایت sharifadwords. که نگارش بخش بازاریابی محتوایی را انجام داده اند، محمدعلي هامي‌زاد پشتیبان سایت cinematikcet.org   که بخش باشگاه مشتریان را گردآوری و ترجمه کرده اند، آقای محمد جزايري گرآورنده بخش بازاریابی در شبکه های اجتماعی و مدیر سایت: asannama.com ، آقای بهمن صفاريان گردآورنده بخش تبلیغات در گوگل مدیر سایت: Rooyandarou.com ، آقای فرزاد رجبي گردآورنده بخش  فریمورک RACE چیست و کارشناس ديجيتال مارکتينگ سایت: zhiyarworld.com  و همچنین سرکار خانم شهرزاد کیافر کارشناس تولید محتوای سایت seo24.ir  که زحمت ویراستاری و نگارش سایر بخش ها را عهده دار بوده اند.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد پاسخ مناسبی به سوال شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ داده باشد.

منبع : آی تی ایران

نام نویسنده: شهرزاد کیافر

نوشته های مشابه

‫224 دیدگاه ها

  1. یکی از مواردی که دیجیتال مارکتینگ را از بازاریابی سنتی متمایز می‌کند، قابلیت‌های تکنولوژی مدرن است. بازاریابان دیجیتال در درجه اول بر فعالیت‌های هدفمند و قابل‌سنجش متمرکز هستند. آن‌ها می‌خواهند به مخاطبان حق بدهند و نتایج تلاش‌هایشان را محاسبه کنند. درگذشته تبلیغات به‌صورت تلویزیونی و یا به‌صورت یک مجله طاقت‌فرسا بود، اما تکنولوژی امروز اجازه می‌دهد تا یک رویکرد قابل اصلاح و قابل‌اندازه‌گیری داشته باشیم.

  2. اول فکر کردم مقاله ترجمه شده است اما انتهای مطلب رو که دیدم لذت بردم که دوستان زیادی در نگارش و گرداوری این مقاله کامل همکاری کردن.مرسی از شما و خوشحالم که فعالان این حوزه به صورت جمعی، دانششون رو به اشتراک میذارن.قطعا باعث هم افزایی در اکوسیستم آموزشی دیجیتال مارکتینگ خواهد شد. به همین خاطر ما هم سعی می کنیم این نیاز آموزشی رو سایت آکادمی گرشا پوشش بدیم.خوشحال میشم دوستان، سایت رو بررسی کنن و نظراتشون رو انتقال بدن
    https://garshadma.com

  3. سلام بچه ها،
    اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ سوالی یا نیاز به مشاوره داشتید ما در خدمتیم
    شرکت طراحی اپلیکیشن، طراحی وب سایت، تولید محتوا، مدیریت شبکه های اجتماعی و مشاوره بیزینس پلن

    https://chistatech.com

  4. مقاله خوبی بود ولی خیلی طولانی بود و به نظرم خیلی از موارد تکراری درج شد. و اگر خلاصه و مفید بودن مقاله رو درج میکردید بهتر میشد.
    تشکر از شما

  5. سلام من قالب سایتم وردپرس هست ولی به خاطر اپدیت نشدن و هماهنگ نشدن قالب با افزونه ها میخوام قالبو تغییر بدم ممنون میشم از دوستانی که بدون افت رتبه این کارو انجام میدن به من خبر بدن
    لینک سایت من:
    https://visagardi.com/

  6. 8 ابزار کنترل شبکه های اجتماعی
    Hootsuite
    *مجهز به سیستم تحلیل لحظه ای ( real-time )
    * کنترل و بررسی 10 شبکه ی اجتماعی به صورت همزمان
    * دسته بندی مطالب در قالب چندین پروفایل شبکه های اجتماعی
    * به 2 صورت رایگان و پرداخت هزینه ی قابل استفاده است ( نسخه ی پولی از قیمت 20 دلار آغاز می شود )
    Keyhol
    رد یابی و گزارش گیری از هشتک ها ، کلید واژه ها و کاربران
    داشبورد تحلیل لحظه ای ( real-time) که میزان like ها ، ضریب نفوذ و ریتوئیت شدن مطالب را نشان می دهد
    قابلیت ردیابی افراد مشهور و با نفوذی که مطالب را پیگیری می کنند
    به 2 صورت رایگان و پرداخت هزینه قابل استفاده است . ( نسخه پولی از قیمت 132 دلار در ماه آغاز می شود
    Kiout
    • خلق محتوای موثر هدف قرار دادن مخاطب مورد نظر با استفاده از سیستم نمره دهی میزان تاثیرات
    • * رتبه دهی به رسانه های اجتماعی با توجه به میزان نفوذ در بین کاربران اینترنت
    • * قابلیت پیگیری آنچه که افراد در شبکه های اجتماعی در مورد آن صحبت می کنند
    • * هزینه استفاده با توجه به میزان قابلیت های در خواستی توسط شرکت تعیین می شوند .
    Google alert
    • قابلیت ردیابی میزان نفوذ مطالب و همچنین آگاه سازی در صورتی که سوالات و یا پاسخ ها در اینترنت محبوب باشند .
    • ارسال ایمیل
    • خصوصی ساز روش های آگاه سازی مطابق با نظر کاربر
    • کاملا رایگان
    Twitter counte
    *همانطور که از نام آن مشخص است منحصر به توییتر بوده و قابلیت پیگیری توئیت ها ، یاد آوری و بازیابی سابقه مطالب را داراست .
    *مقایسه میزان نفوذ و اثر گذاری توئیت های شما در مقایسه با رقبا
    *گزارش ها و تحلیل ها قابلیت انتقال به excelو google docs و سایر برنامه ها را داراست نتایج همچنین قابلیت دانلود به صورت pdf را نیز دارند
    *استفاده از آن به صورت پرداخت هزینه است قیمت آن با توجه به میزان کاربر بین 8 دلار تا 120 دلار در ماه متغیر است .
    Brand watch
    • جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف
    • قابلیت بسیار بالا برای انجام تحقیقات بازاریابی
    • کاربران می تواندد هر زمان که کلمات کلیدی در هر کجای اینترنتی به کار گرفته ش آگاه شوند
    • به 2 صورت رایگان و پرداخت هزینه قابل استفاده است . ( هزینه های مربوط به نسخه پولی با توجه به امکانات دریافتی متغیر است .
    Digimind
    *قابلیت مدیدریت چندین شبکه اجتماعی به صورت همزمان و پیگیری مکالمات بین افراد
    * توانایی اندازه گیری میزان تاثیر گذاری مطالب شما با استفاده از تحلیل ها
    *ارائه گزارشات مبسوط به صورت لحظه ای
    به 2 صورت رایگان و پرداخت هزینه قابل استفاده است . (نسخه پولی از قیمت 499 دلار آغاز می شود)
    Klout
    • خلق محتوای موثر هدف قرار دادن مخاطب مورد نظر با استفاده از سیستم نمره دهی میزان تاثیر است
    • رتبه دهی به رسانه های اجتماعی با توجه به میزان نفوذ در بین کاربران اینترنت
    • قابلیت پیگیری آنچه که افراد در شبکه های اجتماهی در مورد آن صحبت می کنند
    • هزینه استفاده با توجه به میزان قابلیت های درخواستی ، توسط شرکت تععین می گدد .

  7. ممنون از مقاله خوب شما . در این مقاله تقریبا در مورد تمام موضوعات دیجیتال مارکتینگ صحبت شده است . حیفم اومد در مورد ابزارهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی چیزی نباشه برای همین مطلب زیر رو با ذکر منبع به طور مختصر نوشتم .
    7 ابزار مهم در بازاریابی شبکه های اجتماعی
    Edger : با ادجر، پست ها و محتوای قدیمی از بین نمی روند و می تواند تمامی محتواهایی را که آپلود می شود را در خود نگه دارد
    BuzzSumo : این ابزار، این امکان را می دهد که بتوان بهترین بلاگ ها و پست های مرتبط با کلمه های کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کرد . با استفاده
    NOD3x : ابزاری است که در شناسایی دقیق کاربران هدف و ارتباط با آن ها به شما کمک بسیاری می کند. .
    Social Clout : ابزاری که به شما در ایجاد استراتژی تولید محتوا و زمان بندی پست گذاری مطلب در شبکه ها کمک می کند.
    Canva : با این ابزار می توانید عکس و انیمیشن های حرفه ای بسازند.
    Feedly : این ابزار براساس تنظیماتی که برای انتشار محتوا انجام می گردد محتواهای بدست آمده را تنظیم می کند.
    Mulpix : یک ابزار رایگان است که براساس موقعیت جغرافیایی ما تمام مواردی را به دنبال آن هستیم ، نشان می دهد.
    https://tech.co/social-media-marketing-tools-experts-2016-12

  8. بابت مقاله خوبی که منتشر کردید خیلی ممنونم اما در مبحث مربوط به شبکه های اجتماعی به نظرم لازم است به مزیت های دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی نیز پرداخته شود تا خواننده های شما با رغبت بیشتری مطالب را بخوانند چون فعالیت در شبکه های اجتماعی مزیت های خیلی زیادی دارد از جمله اینکه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یکی از با صرفه ‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینک و یکی از مهمترین عوامل برای امتیاز دهی مثبت گوگل به صفحات سایت هست با استفاده از دیجیتال مارکتینگ میتوانیم ورودی بیشتری از موتورهای جستجو بگیریم ، به خوبی نام تجاری خودمان را معروف کنیم و مشتریان بیشتری را با کمترین هزینه تبلیغاتی به خودمان وفادار کنیم.

  9. متن جامع و کاملی بود. نگاه خوبی به بحث دیجیتال مارکتینگ داشت. متاسفانه در کشور ما خیلی از کسب و کارها فقط درباره فواید این حوزه مطالبی شنیدند و اطلاعات زیادی درباره آن ندارند یا از افرادی برای این‌ کار استفاده می‌کنند که علم به روزی (که از لزومات دیجیتال مارکتینگ است) ندارند و در برنامه های بازاریابی دیجیتال با شکست موجه می‌شوند.

  10. متن خیلی خوب و جامعی بود
    محتوا بسیار با ارزش است و پرداختن به این مساله از بزرگترین روش های مارکتینگ است که امروزه تاثسر بسیار زیادی دارد
    ممنون از متن کامل و بسیار مفیدتون

  11. بسیار بسیار متن کامل و مفیدی بود برام ممنون
    فقط خواهشمندم کمی راهنمایی کنید در خصوص چگونگی ایجاد یک موشن تصویری و یا گیمیفیکیشن که بتونیم در دنیای دیجیتال مارکتینگ خودمونو نگه داریم
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا