تکنولوژی

مقایسه گلکسی نوت 9 و هوآوی پی20 پرو

گلکسی نوت 9 بالاخره معرفی شد. این فبلت یک رقیب بسیار قدرتمند در عرضه دیوایس‌های اندرویدی محسوب می‌شود و هرآنچه که یک پرچمدار اندرویدی 2018 باید به آن مجهز باشد، در این دیوایس دیده می‌شود. با اینکه تنها چند روز از معرفی نوت 9 می‌گذرد، این فرصت را داشته‌ایم تا آن را با یکی از پرچمداران اندرویدی بی‌نظیر دنیا که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد مقایسه کنیم. هوآوی پی‌20 پرو. حال از میان این دو پرچمدار قدرتمند کدام یک پیروز میدان خواهند بود؟

جدول مشخصات فنی و ظاهری

عملکرد، باتری و شارژ دهی

هرکدام از این دیوایس‌ها را انتخاب کنید، مطمئنا بهترین عملکرد نرم‌افزاری ممکن را تجربه خواهید کرد. هوآوی پی20 پرو در تست‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و از طرف دیگر مطمئنا پردازنده اسنپدراگون 845 نوت 9 هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌تواند پرچمدار هوآوی را به چالش بکشد. البته پردازنده کایرین 970 پی20 پرو هم رقیب سرسختی به‌نظر می‌رسد.

نوت 9 در بخش حافظه داخلی بهتر عمل کرده و به حافظه داخلی 512 گیگابایت مجهز شده که به لطف درگاه میکرواس‌دی می‌توان آن را به 1 ترابایت هم افزایش داد. در ظرف دیگر اما پی20 پرو تنها 128 گیگابایت ظرفیت دارد و از درگاه میکرواس‌دی هم بی‌بهره است. در بخش رم هم هردو دیوایس تقریبا مشابه هستند. مدل 128 گیگابایتی نوت به 6 گیگابایت رم مجهز شده که دقیقا مشابه پی‌20 پرو است. البته نسخه 512 گیگاباتی نوت 9 سامسونگ 8 گیگابایت رم دارد .

هردو اسمارت‌فون به باتری‌های 4000 میلی آمپری مجهز شده‌اند که پی‌20 پرو در تست‌ها نشان داد به‌شکل کاملا شگفت‌انگیزی قادر است تا 2 روز بدون نیاز با شارژ مجدد دوام بیاورد. اما در بهترین حالت از نوت 9 می‌توان انتظار 1 روز شارژ دهی بدون نیاز به شارژ مجدد را داشت. ضمنا هردو دیوایس از تکنولوژی شارژ سریع بهره می‌بردند که البته نوت 9 از شارژ وایرلس هم پشتیبانی می‌‌کند.

در این بخش نمی‌توان برنده قطعی را اعلام کرد اما نوت 9 به دلیل داشتن حافظه داخلی بالاتر و پشتیبانی از شارژ وایرلس می‌تواند برنده نسبی این بخش باشد.

طراحی و مقاومت

هر دو دیوایس از طراحی زیبا که تلفیقی از فلز و شیشه هستند بهره می‌برند. البته این نکته را باید متذکر شد که نوت 9 در مقایسه با نوت 8 از لحاظ ظاهری متاسفانه هیچ تغییری نکرده و سامسونگ زحمت کاهش حاشیه بالا و پایین نمایشگر را به‌خودش نداده است. اما در کل لبه‌های خمیده گلس روی نوت 9 زیبا هستند و از طرف دیگر تغییر رنگ‌ها در هوآوی پی20 پرو با ظرافت و زیبایی خیره‌کننده‌ای انجام گرفته است. همچنین می‌توانید پورت یواس‌بی C را روی هردو دیوایس مشاهده کنید اما نوت 9 هنوز از جک هدفون بهره می‌برد. ضمنا پی20 پرو دارای بریدگی در قسمت بالایی نمایشگر است که امروزه این نوع نمایشگرها طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده‌اند.

هردو اسمارت‌فون البته از لحاظ مقاومت دارای ضعف‌های بزرگی هستند. از آنجایی که هردوی آنها با یک لایه گلس پوشانده شده‌اند، برای استفاد از آنها بهتر است از محافظ استفاده کنید. نوت 9 از استاندارد مقاومت در برابر آب IP68 بهره می برد در حالی که استاندارد پی20 پرو IP67 اعلام شده است.

در این بخش هم اعلام برنده قاطع کار سختی نیست. از آنجایی که هوآوی از متد روز در طراحی (نمایشگر دارای بریدگی و حذف جک هدفون) استفاده کرده، می‌توان آن را برنده این بخش اعلام کرد.

نمایشگر

هردو پرچمدار از پنل‌های اولد در آنها استفاده شده که تقریبا همه از قدرت این پنل‌ها باخبر هستند. پی20 پرو به نمایشگر 6.1 اینچی و نوت 9 به نمایشگر 6.4 اینچی مجهز شده است. هردو اسمارت‌فون در تولید رنگ‌ها به صورت زنده و همچنین نمایش رنگ مشکی به‌صورت کاملا تیره و عمیق بسیار عالی عمل کرده‌اند که دقیقا همان چیزی است که از پنل‌های به‌کاررفته در آنها انظار می‌رود. با این حال نوت 9 از رزولوشن بالاتری بهره می‌برد که باعث بالاتر رفتن شفافیت تصاویر می‌شود و از طرفی تراکم پیکسلی نوت 9 به عدد 516 رسیده و این در حالی است که تراکم پیکسلی پی20 پرو 408 اعلام شده است. به‌نظر می‌رسد نوت 9 در این بخش عملکرد نسبتا بهتری داشته است.

دوربین

دوربین اصلی نوت 9 از یک جفت لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل شده است که یکی از آنها به دریچه دیافراگم قابل تغییر و دیگری به زوم اپتیکال 2 مجهز شده است. هنوز فرصت استفاده از دوربین نوت 9 را به‌دست نیاورده‌ایم اما انتظار عملکرد قابل قبولی از نوت 9 در این بخش می‌رود. ضمنا نوت 9 قادر است فیلم‌برداری با کیفیت 4K و از طرف دیگر اسلو موشن را با سرعت 960 فریم بر ثانیه انجام دهد. در جلوی گوشی هم سامسونگ از لنز سلفی 8 مگاپیکسلی استفاده کرده است. ضمنا هوش مصنوعی به‌کاررفته در سیستم دوربین نوت 9 این امکان را می‌دهد که تصاویری را که مشکل دارند شناسایی کنید.

اما دوربین پی20 پرو هوآوی جای بحث ندارد چراکه یکی از مهم‌ترین نقاط قوت پی20 پرو دوربین‌های آن هستند. پی20 پرو در پشت دستگاه به یک قدرتمند لنز 40 مگاپیکسلی، لنز 8 مگاپیکسلی زوم و لنز 20 مگاپیکسلی مونوکرم مجهز شده که تصاویر خارق‌العاده‌ای را ثبت می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این دوربین می‌توان به زوم 5 برابر و ثبت تصاویر عالی در شرایط با نور کم اشاره کرد. ضما دوربین این گوشی قابلیت تصویربرداری با کیفیت 4K و سوپر اسلوموشن را هم دارد. دوربین سلفی این گوشی هم به لنز بی‌نظیر 24 مگاپیکسلی مجهز شده که در نوع خود فعلا رقیبی ندارد. ضمنا سیستم هوش مصنوعی پی20 پرو به شما کمک می‌کند بهترین تصاویر ممکن را ثبت کنید و از حداکثر قدرت دروبین این گوشی بهره ببرید.

برنده این بخش بدون تردید پی20 پرو خواهد بود.

سیستم‌عامل

نسخه 8.1 اندروید اورئو را می‌توانید روی هردو پرچمدار مشاهده کنید. هوآوی پی20 پرو از رابط کاربری «EMUI» بهره می‌برد که در مقایسه با گذشته بهبود قابل توجهی داشته و استفاده از آن با سرعت و لذت بالایی انجام می‌شود. تجربه اندروید اورئو در نوت 9 هم تقریبا به‌همین شکل است و استفاده از آن همانند گذشته سریع و بدون دردسر است.

البته از لحاظ دریافت آپدیت‌های نرم‌افزاری هردو گوشی عملکرد جالبی ندارند. از آنجایی که هردو گوشی از نسخه‌های تغییر یافته اندروید استفاده می‌کنند، بعید است در دریافت نسخه‌های جدید خیلی موفق عمل کنند. در کل در این بخش می‌توان عملکرد هردو پرچمدار را برابر اعلام کرد.

دیگر ویژگی‌ها

هوآوی پی‌20 علاوه بر دروبین عالی و سخت‌افزار قدرتمند، از هوش مصنوعی هم بهره می‌برد که کارایی‌های قابل توجهی دارد. چیپ هوش مصنوعی این گوشی علاوه بر انتخاب بهترین تصاویر ثبت شده توسط دوربین، قادر است در عملکرد بدون نقص و سریع گوشی هم نقش ایفا کند. ضمنا این سیستم قادر است تشخیص دهد کدام اپلیکیشن‌ها اهمیت بیشتری برای شما دارند و سیستم را طوری تنظیم کند که هنگام استفاده از این اپلیکیشن‌ها با کندی سرعت مواجه نشوید. ضمنا سیستم تشخیص چهره پی20 پرو با دقت و سرعت بسیار بالایی عمل می‌کند و هنگامی که می‌خواهید گوشیتان را آنلاک کنید، این سیستم در یک چشم به‌هم زدن این کار را انجام می‌دهد.

در طرف دیگر قلم نوت 9 به اتصال بلوتوث مجهز شده که کارایی آن را نسبت به‌گذشته افزایش می‌دهد. همچنین دستیار صوتی هوشمند Bixby هم پیشرفت زیادی داشته و البته سیستم شخیص چهره برای آنلاک کردن گوشی هم در نوت 9 وجود دارد.

در این بخش هم می‌توانیم پی‌20 پرو را برنده اعلام کنیم.

قیمت

پی20 پرو باقیمتی بین 800 تا 1100 دلار در نقاط مختلف دنیا به فروش می‌رسد. البته هوآوی فعلا مجوز فعالیت در بازار ایالات متحده را پیدا نکرده است.

نوت 9 هم که فعلا در مرحله پیش‌فروش قرار دارد با قیمت پایه 1000 دلار به‌فروش می‌رسد. نسخه 512 گیگابایتی این گوشی هم با قیمت 1250 دلار برای سفارش موجود است.

نتیجه‌گیری

فعلا بر روی کاغذ کفه ترازو برای هوآوی پی20 سنگین‌تر است اما نمی‌توان با قاطعیت در اینباره صحبت کرد چراکه نوت 9 هنوز وارد بازار نشده و تا بررسی این فبلت از نزدیک و استفاده از قابلیت‌های مختلف آن نمی‌توان راجع به توانایی‌های این گوشی نظر دقیقی داد. در کل اگر در خرید پی20 پرو یا نوت 9 تردید دارید، پیشنها می‌کنیم تا زمان عرضه رسمی نوت 9 به بازار صبر کنید.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا