تکنولوژی

اقدام هماهنگ شرکت‌های تکنولوژی در حذف الکس جونز

 تقریبا تمام شرکت‌های تکنولوژی مهم پشت سر هم به حذف یکی از افراطی‌ترین چهره‌های رسانه‌ای آمریکا کمر بسته‌اند. الکس جونز که او را پدر تئوری توطئه آمریکا می‌نامند یکی از طرفداران اصلی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که به خاطر محتواهای جنجالی در پادکست‌ها و وب‌سایتش Infowars در بین آمریکایی‌ها شناخته شده است. 

فیس‌بوک چهارصفحه از الکس جونز را به خاطر تکرار نقض استانداردهای این شبکه حذف کرد. یوتیوب اکانت جونز را کاملا مسدود کرد، اسپاتیفای کل پادکست‌های او را از روی سرویسش پاک کرد و آن را محتوای حاوی مروج نفرت خواند. پیش از همه این‌ها اپل پادکست‌های او را حذف کرده بود. 

این نخستین اقدام وسیع و هماهنگ شرکتهای تکنولوژی برای حذف محتوای افراطی از این شبکه‌هاست تلاشی برای ایجاد تعادل محتوایی در این فضا و پاسخ به انتقاداتی که مسوولیت ترویج چنین محتواهایی را به توزیع کنندگان آن – شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های توزیع محتوا – مرتبط می‌دانست. شرکت‌های تکنولوژی ابتدا تلاش داشتند تا خود را مبرا از مسوولیت انتشار محتوا معرفی کنند اما بروز بحران‌های رسانه‌ای مانند بحران Fake News حالا آنها را به مسوولیت‌های خود بیشتر متوجه کرده است. 

الکس جونز نمونه‌ای از تولیدکننده محتوای افراطی و توام با سوظن است او در مورد هر اتفاقی یک روایت دیگر را ارایه می‌داد و همین به جنجالی شدن چهره او کمک کرد. جونز تا کنون بارها و بارها مورد شکایت قرار گرفته از جمله در سال ۲۰۱۲ بعد از آنکه حمله به یک مدرسه و کشته شدن دانش آموزان را یک خبر دروغین خواند از سوی والدین همان دانش‌آموزان مورد شکایت واقع شد. 

جونز در زمینه ترویج افکارش در اینترنت بسیار فعال بود هم پادکست خودش را داشت وهم یک سایت به نام Infowars که پادکست‌های دیگری هم تولید می‌کرد. حالا اپل همه آنها به جز یکی را حذف کرده است و آن پادکست خبری دیوید نایت است. 

اپل البته خود نگهدارنده پادکست نیست و سرویس پادکست این شرکت در واقع یک سرویس لینک به پادکست‌هایی است که در جای دیگری میزبانی می‌شوند اپل تنها اپلیکیشن پخش پادکست‌ها را مدیریت می‌کند با این حال همین اپلیکیشن که روی تمامی دستگاه‌های اپل قابل پخش است یکی از مهم‌ترین ابزار توزیع و شنیدن پادکست به شمار می‌آید. به جز اپل بسیاری از شرکت‌های دیگر ماه‌هاست برای واکنش نشان دادن به ترویج محتوای نفر‌ت‌انگیز از برنامه‌های الکس جونز تحت فشار قرار دارند اما اپل نخستین شرکتی است که به آن واکنش نشان داده و انگار سایر شرکت‌های تکنولوژی نیز منتظر چنین فرصتی بوده‌اند.

یک سخنگوی اپل به سایت Buzfeed  می‌گوید که این شرکت محتوای حاوی مطالب نفرت آور را تحمل نمی‌کند و اصول این شرکت برای توسعه دهندگان و تولید‌کنندگان کاملا مشخص است تا فضایی امن برای کاربران ایجاد شود. 

اسپاتیفای نیز که یک سرویس موسیقی آنلاین است به خاطر دسترسی به پادکست‌های متعدد مورد استفاده بسیاری از کاربران و تولیدکنندگان پادکست از آن برای دسترسی به شنوندگان بیشتر استفاده می‌کنند. اسپاتیفای نیز کل آٰرشیو الکس جونز را حذف کرد البته هنوز سه پادکست وی در آن سرویس باقی مانده است.

یک سخنگوی این شرکت به گاردین گفته است : اسپاتیفای بر اساس گزارش کاربران اپیزودهایی را که دارای محتوای نامناسب باشند حذف می‌کند و پادکست الکس جونز به خاطر نقض مکرر سیاست‌های ممنوعه محتوایی اسپاتیفای به طور کامل حذف شده است.

فیس‌بوک پیش از این نیز بارها صفحه الکس جونز را بسته بود اما او صفحات دیگری را در این شبکه اجتماعی ایجاد کرده بود. با این اقدام شرکتهای تکنولوژی هنوز او در برخی دیگر شبکه‌های اجتماعی حضور فعالی دارد از جمله در توییتر که او یک اکانت وریفای شده با بیش از ۸۰۰ نفر فالوئر دارد. برخی از کاربران توییتر با ایجاد کمپینی از جک دورسی بنیانگذار توییتر خواسته‌اند که او نیز اکانت الکس جونز را معلق و حذف کند.

توییتر : نه ! 

توییتر می‌گوید که اکانت الکس جونز قوانین این شبکه را نقض نکرده است. این حرکت توییتر خلاف دیگر شرکتهای تکنولوژی است اما در عین حال این فرصت را برای الکس جونز ایجاد کرده که از همین دریچه به سایر شبکه‌هایی که اکانت او را حذف کرده حمله کند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا