تکنولوژی

مقایسه پیکسل بوک و مک‌بوک پرو

لپتاپ «پیکسل‌بوک» گوگل آنقدر پیشرفت کرده که توانایی رقابت با مک‌بوک اپل را دارد. آیا این لپتاپ آنقدر خوب است که بتواند جایگزین مناسبی برای مک‌بوک باشد؟ بهتر است ابتدا مشخصات وفنی و قیمت این دو دستگاه را بررسی کنیم.

پیکسل بوک با قیمت پایه 850 دلار عرضه می‌شود. این مدل لپتاپ به پردازنده اینتل Core i5-7Y57 1.2 گیگاهرتز (نسل هفتم)، 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی مجهز است.

مدل پایه مک‌بوک پرو 13 اینچی هم 1299 دلار قیمت دارد. این مدل مک‌بوک که فاقد نوار لمسی تاچ‌بار کیبورد است به پردازنده نسل هفتم اینتل core i5 با سرعت 2.3 گیگاهرتز، 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است.

طراحی

پیکسل‌بوک: ابعاد پیکسل‌بوک 12.3 اینچی چیزی مابین لپتاپ اچ‌پی الایت‌بوک 12.5 ینچی و مک‌بوک 12 اینچی است. همانند این لپتاپ‌ها، پیکسل بوک هم مرزهای قابل حمل بودن لپتاپ را تا حدودی جابجا کرده است. پیکسل‌بوک که به تبلت هم شباهت دارد، تنها 0.4 اینچ ضخامت داشته اما بدنه آلومینیومی آن از مقاومت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

ضمنا پیکسل‌بوک به لولای 360 درجه و نمایشگر لمسی مجهز است که امکان تبدیل دستگاه به حالت‌های مختلف تبلت، چادری و ایستاده را می‌دهد.

مک‌بوک پرو: مک‌بوک پرو 13.3 اینچی اپل حدود 1.3 کیلوگرم وزن دارد. اما اپل در این لپتاپ استفاده بهتری از شاسی بدنه داشته و برای مثال حاشیه اطراف نمایشگر در مقایسه با پیکسل بوک بسیار کمتر است. البته این را هم باید گفت که مک‌بوک کمی از پیکسل پهن‌تر و ضخامت آن هم 0.59 اینچ است.

برنده

 در این بخش برنده‌ای وجود ندارد. پیکسل بوک با اینکه بدنه را باریک، مقاوم و سبک طراحی کرده اما در طرف دیگر مک‌بوک طراحی زیباتری داشته و حاشیه نمایشگر را بسیار باریک طراحی کرده است.

 

عملکرد سخت‌افزاری

از آگوست 2018، هردو لپتاپ به پردازنده اینتل Core i5 نسل هفتم مجهز شده‌اند. اپل از پردازنده 15 وات اینتل و گوگل از چیپ کم مصرف سری Y با قدرت 4.5 وات استفاده کرده است.

پیکسل‌بوک: وات کمتر به معنای قدرت کمتر است. اما در این مورد پیکسل بوک در استفاده روزمره بسیار سریع عمل می‌کند و هیچ لگی در آن مشاهده نمی‌شود. این لپتاپ در موارد مختلف مانند باز کردن تب‌های متعدد در مرورگر کروم، استفاده از برنامه‌های ویرایش تصاویر، برنامه‌های شبکه اجتماعی و آفیس شرکت مایکروسافت تحت آزمایش قرار گرفت.

عملکر قابل قبول پیکسل‌بوک در اصل به سیستم‌عامل خوب کروم اواس برمی‌گردد. زمانی که از این سیستم‌عامل استفاده کردیم، هیچکدام از گیرهایی که هنگام استفاده پیکسل بوک مشابه مجهز به ویندزو 10 دیده بودیم، مشاهده نشد. حتی مک‌بوک‌های 12 اینچی مجهز به پردازنده‌های سری Y هم چنین عملکرد روان و خوبی ندارند. این سرعت عالی فقط و فقط به لطف وجود سیستم‌عامل کروم اواس است.

مک‌بوک: مدل پایه مک‌بوک پرو در هنگام اجرای برخی برنامه‌ها و دستورات سنگین ممکن است لگ بزند اما در استفاده‌های معمولی و حتی سنگین، کاربر هیچگاه با گیرهای طولانی مدت سیستم و لگ‌ زدن‌های جدی مواجه نمی‌شود.

برنده

پیکسل‌بوک. با اینکه مک‌بوک پرو در تست‌های انجام شده عملکرد خوبی داشت اما باز هم سرعت آن قابل مقایسه با پیکسل‌بوک گوگل نیست چراکه سرعت سیستم‌عامل کروم اواس باعث افزایش سرعت عملکرد سخت‌افزاری این لپتاپ شده است.

 

باتری

پیکسل بوک: باتری 41 وات/ساعت که طبق ادعای گوگل تا 10 ساعت به‌طور معمول دوام می‌آورد.

مک‌بوک پرو 13: 54.5 وات/ساعت که طبق ادعای اپل 10 ساعت دوام دارد.

باید قبول کرد که باتری هردو لپتاپ عالی و قابل قبول عمل می‌کنند.

نکات مثبت: پیکسل‌بوک در استفاده روزانه که حدود 4 تا 5 ساعت طول می‌کشید، توانست 2 روز کامل بدون نیاز به شارژ مجدد دوام بیاورد. این آمار برای مک‌بوک هم کاملا مشابه بود.

نکات منفی: استفاده از برنامه‌هایی که به پردازنده فشار زیادی وار می‌کنند باعث کاهش قابل توجه ظرفیت باتری در مدت کوتاه می‌شود. در این حالت مک‌بوک و پیکسل‌بوک تنها چند ساعت دوام آوردند.

برنده: در این بخش هردو دیوایس تقریبا مشابه عمل کردند و بنابراین برنده‌ای وجود ندارد. استفاده روزانه از هردو لپتاپ بازخوردهای خیلی مشابهی داشت.

 

نمایشگر

پیکسل‌بوک: نمایشگر 12.3 اینچ لمسی با رزولوزشن 2400 در 1600 و تراکم پیکسلی 235ppi. نمایشگر پیکسل‌بوک به اندازه کافی روشنایی و زیبایی دارد. البته به‌کارگیری صفت زیبا خیلی علمی و تخصصی نیست و فقط از روی حسی که نمایشگر منتقل می‌کند می‌توان این صفت را به‌کار برد. در طول تست‌های روزانه هیچگونه ایرادی و کمبودی در این نمایشگر مشاهده نشد و کیفیت بک لایت نمایشگر هم قابل قبول بود.

مک‌بوک: مک‌بوک هم به نمایشگر 13.3 اینچی با رزولوشن 2560 در 1600 و تراکم پیکسلی 277ppi مجهز شده است. باید قبول کرد اپل در ساخت نمایشگرها همیشه بهترین عملکرد را داشته است. غلظت رنگ‌ها و همچنین شدن تابش نور نمایشگر این لپتاپ در بهترین وضعیت ممکن قرار داشت و نمره قبولی کامل را گرفت.

برنده: در این بخش مک‌بوک به دلیل داشتن غلظت رنگ و شدت نور بیشتر برنده اعلام می‌شود. تکنولوژی‌های نمایشگر یکی از نقاط قوت کمپانی اپل در تولید دیوایس‌های مختلف به حساب می‌آید.

 

پورت‌ها

هردو لپتاپ یعنی پیکسل‌بوک و مکبوک پرو به دو پورت یواس‌بی نوع C مجهز هستند. ضمنا مکبوک ‌پرو از پروت تاندربولت و پیکسل‌بوک از خروجی نمایشگر 4K پشتیبانی می‌کند.

برنده: در این بخش هم نمی توان هیچکدام از لپتاپ‌ها را برنده اعلام کرد.

 

قیمت

بحث قیمت برای تمامی علاقه‌مندان بسیار مهم و حیاتی است. برنده این بخش لپتاپی خواهد بود که در کنار ویژگی‌های فنی مناسب و خوب، قیمت معقولانه‌ای را هم ارائه دهد.

برنده: برنده این بخش بدون شک پیکسل‌بوک است چراکه قیمت این لپتاپ در بالاترین حالت 999 دلار است که در وبسایت‌های مختلف با تخفیفات بهتری هم به فورش می رسد و می‌توان آن را با قیمت 830 دلار و در مناسبت‌های خاص 749 دلار هم خریداری کرد. البته ناگفته نماند که مکبوک 13 اینچی که درباره آن صحبت کردیم در برخی موارد با قیمت 1099 و حتی 999 دلار هم فروخته می‌شود.

 

برنده نهایی

در کل با توجه به مقایسه‌ای که در بالا انجام دادیم می‌توانیم با کمترین تردید پیکسل‌بوک را به‌عنوان برنده این رقابت اعلام کنیم. این لپتاپ به لولای قابل تبدیل عالی، بدنه باکیفیت، عملکرد سخت‌افزاری خوب، باتری بسیار بادوام و نمایشگر با کیفیت مجهز شده که از طرف دیگر قیمت آن هم در مقایسه با مک‌بوک بسیار مناسب‌تر است.

سیستم‌عامل کروم اواس بسیار دوست داشتنی است. این پلتفرم کاملا امن، با ثبات و استفاده از آن بسیار ساده است و از طرف دیگر شباهت‌هایی هم به سیستم‌عامل‌ اندروید و آی‌اواس دارد و ویژگی‌های خسته‌کننده ویندوز و مک اواس را ندارد. البته لازم به‌ذکر است کروم اواس از برخی برنامه‌ها پشتیبانی نمی‌کند که از جمله آنها می‌توان به برنامه‌های ویرایش عکس و نرم‌افزار آیتونز اشاره کرد.

حسگرها

در مقایسه این دو لپتاپ یک سری ویژگی‌ها بودند که اشاره‌ای به آنها نکردیم. یکی از این بخش‌ها ویژگی‌های بیومتریک هستند. هیچکدام از این دو لپتاپ به حسگر اثرانگشت و سیستم تشخیص چهره مجهز نشده‌اند.

کیبورد و ترک‌پد

ویژگی بعدی هم کیبورد است که البته ایراد خاصی در استفاده ازکیبورد و ترک‌ پدهای این دو لپتاپ دیده نمی‌شود و هردو بسیار عالی عمل می‌کنند. البته شایان ذکر است که ترک پد پیکسل‌بوک هنگام استفاده کمی صدا تولید می‌کند و از طرفی هم ساختار پروانه‌ای کیبورد مک‌بوک پرو باعث شده هنگام استفاده از کیبورد، کلیدها کمتر از حالت عادی پایین بروند و ممکن است این مسئله برای برخی از کاربران خیلی خوشایند نباشد.

صدا

در این بخش هم مک‌بوک در پخش صدا با کیفیت و شدت بیشتر برنده است. البته این به‌معنی پایین بودن کیفیت پخش پیکسل‌بوک نیست.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا