تکنولوژی

این پارک از غرق شدن بانکوک جلوگیری می‌کند

تابستان در تایلند فصلی بارانی محسوب می‌شود و طی این 3 ماه بانکوک و دیگر شهرهای این کشور با طوفان‌های شدید روبرو می‌شوند. در چند سال اخیر، حجم این باران‌ها آنقدر زیاد بوده که باعث وقوع سیل در خیابان‌ها، پر شدن ظرفیت سیستم تخلیه آب زیرمینی شهر و حتی ورود آب به منارل شهروندان شده است. نکته نگران‌ کننده دیگر اینکه شهر بانکوک در حال فرو روفتن در آب است و این شهر سالانه 1 سانتی‌متر زیر آب فرو رفته و احتمال می‌رود این شهر تا سال 2030 کاملا به زیر آب فرو رود. کلان شهر بانکوک با 20 میلیون جمعیت در معرض غرق شدگی ناشی از افزایش آب سطح دریا است.

برای جلوگیری از غرق شدن شهر، سازمان‌ها و موسسات این شهر اخیرا چند پروژه را آغاز کرده‌اند که از جمله آنها برنامه‌ریزی جهت هدایت کردن آب‌های اضافی به خارج از شهر است. یکی از این برنامه‌های مقابله با وقوع سیل، پروژه «پارک سنتناری» است. این پروژه در اصل یک فضای سبز 11 هکتاری بوده که قادر است میلیون‌ها لیتر آب را در خود نگه دارد. همانطور که در گزارش‌ها اشاره شده، این پارک توسط شرکت عمرانی تایلندی «لندپروسس» طراحی شده و هدف ساخت آن جلوگیری از وقوع سیل‌های احتمالی در سطح شهر است.

این پارک که با نام «سی یو پارک» هم شناخته می‌شود در زمینی به ارزش 700 میلیون دلار در نزدیکی مرکز شهر بانکوک در سال 2017 بنا شد. مدیرعامل موسسه لندپروسس هم که زاده و ساکن بانکوک است، رسما مراحل طراحی پارک را هدایت گرفت. این پارک در اصل بر روی محوطه دانشگاه بانکوک بنا شده و این دانشگاه هم در ساخت این پروژه سهم داشته است.

این پارک دارای ویژگی‌های مختلفی است که به جذب باران و هدایت آب اضافی که ممکن است باعث ایجاد سیل در سطح شهر شوند کمک قابل توجهی می‌کند.

ضمنا یک سمت از پارک به‌صورت شیبدار ساخته شده که باعث سرازیر شدن آب درون یک محفظه بسیار بزرگ آب می‌شود. سقف این پارک هم آب را به درون گیاهان طبیعی که در این بخش قرار دارند هدایت می‌کند. ضمنا در زمان باران‌های شدید، حوضچه نگهداری آب که در زیر پارک قرار دارد قادر است حجم خود را دوبرابر افزایش دهد. در کل این پارک ظرفیت نگهداری میلیون‌ها گالن آب را دارد.

شرکت سازنده این پارک در اظهارات خود اعلام کرده که این پارک به‌منظور مواجهه با اتفاقات ناشناخته ناشی از تغییرات آب و هوا ساخته شده است. ضمنا گفته می‌شود این شرکت در حال ساخت یک پارک بزرگتر جهت مقابله بهتر با سیل‌های احتمالی است. این پارک تا سال 2019 افتتاح خواهد شد.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا