تکنولوژی

زندگی روی مریخ فعلا امکان‌پذیر نخواهد شد

ایلان ماسک، موسس و مدیرعامل شرکت SpaceX، در مصاحبهای اعلام کرد که امیدوار است بتواند با استفاده انفجارهای هستهای، اتمسفر سیاره مریخ را به زمین شبیه کرده و امکان حیات انسان روی این سیاره را ممکن سازد. اما طبق تحقیقات صورت گرفته توسط ناسا، حتی با وجود استفاده از قابلیت‌های تکنولوژی هسته‌ای نیز امکان خلق حیات در این سیاره سرخ رنگ امکان پذیر نخواهد شد.

ایده اصلی قابل سکونت ساختن سیاره مریخ که از آن به عنوان « terraforming» نام برده می‌شود، این است که به میزان کافی دی اکسید کربن در سطح این سیاره جمع شده تا اتمسفر ضخیم تر شده، دمای سیاره را بالا برده و بتوان تحت این شرایط آب را به صورت فاز مایع نگه داشت. این پروسه دقیقا همان تاثیر گازهای گلخانه‌ای- greenhouse effect– است که باعث تغییرات آب و هوایی در سیاره خود ما شده است.

پروفسور Bruce Jakosky، یکی از محققان دانشگاه کولورادو می‌گوید:«دی اکسید کربن (CO2) و بخار آب(H2O) تنها گازهای گلخانه‌ای هستند که باید برای ایجاد تاثیر گلخانه‌ای، به میزان کافی روی سطح سیاره مریخ وجود داشته باشند.»

Jakosky که نویسنده تحقیق جدیدی درباره Nature Astronomy  است نتیجه می‌گیرد که این دو گاز به اندازه کافی و برای ایجاد این اِفِکت، روی سطح این سیاره یافت نمی‌شوند و به همین دلیل این ایده عملی نخواهد بود. فشار اتموسفریک روی مریخ ، حتی کمتر از یک درصد فشار اتموسفر زمین است و به همین دلیل است که دمای این سیاره به اندازه‌ای زیاد نیست که بتواند آب را در حالت مایع روی خود نگه دارد.

طبق نظریه جدید محققان، حتی اگر ماسک بتواند یخ‌های عظیم قطبی را با تکنولوژی هسته‌ای ذوب کند، بازهم فشار لازم روی سطح این سیاره به اندازه کافی بالا نخواهد رفت. Jakosky معتقد است:« علاوه بر این، بیشتر حجم گاز CO2، قابل دسترسی نیست و نمی‌توان انتقالی روی آنها صورت داد و به همین دلیل، قابل سکونت سازی سیاره مریخ با تکنولوژی امروز، غیر ممکن است.»

تحلیل‌ها نشان می‌دهد حتی با استخراج CO2 از گرد و غبار، خاک و مواد معدنی روی مریخ با کمک انرژی اتمی، بازهم نمی‌توان به شرایط مورد نظر دست پیدا کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که سطح مریخ زمانی گرم‌تر و مرطوب‌تر بوده اما این رطوبت و انرژی مدت‌ها پیش در فضا گم شده است. با این وجود هیچ کس نمی‌تواند بگوید زندگی روی این سیاره هرگز امکان پذیر نخواهد بود ولی با تکنولوژی امروز، این مهم فعلا دست نیافتنی است.

SpaceX  فعلا به این ادعا واکنشی نشان نداده است.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا