تکنولوژی

انجام چند کار همزمان با دست رباتیک جدید

متخصصان فعال در جامعه تکنولوژی، به دلایل نامعلومی علاقه خاصی به طراحی  اعضای اضافی بدن انسان دارند که البته در این زمینه دستاوردهای جذابی نیز خلق شده است. اولین بار، شست مصنوعی با تکنولوژی چاپ سه بعدی تولید شد که توسط یک فارغ التحصیل دانشگاه رویال کالج هنر از لندن طراحی شده بود. بار دیگر، دست مصنوعی رباتیکی  معرفی شد که توسط استارت آپ YouBionic طراحی شده بود و سر و صدای زیادی به پا کرد. حالا محققان موسسه  Advanced Telecommunicationsدر توکیوی ژاپن موفق شدند قدم مهمی در خلق یک دست سوم برای انسان بردارند که می‌تواند قابلیت انجام چند کار همزمان را برای انسان مقدور سازد. علاوه بر این، این دست قابلیت کنترل از طریق ذهن انسان را دارد که به نوبه خود بسیار منحصر به فرد است.

Christian Penaloza، یکی از محققان این پروژه در مصاحبه‌ای با Digital Trends می‌گوید:« ما این سیستم را به جای “دست رباتیک”، سیستم واسطه مغز/ماشین- BMI-  چندکاره( (BMI) system for multitasking) نامیده‌ایم. سیستم‌های BMI سنتی بیشتر برای بازیابی و یا جایگزینی عملکردهای از دست رفته افراد معلول مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولا برای ارتقای قابلیت‌های افراد سالم کارایی ندارند. سیستم‌های BMI معمول همچنین نیازمند توجه و تمرکز لازم از سوی کاربر هستند مانند کنترل دست رباتیک یا ویلچر در حالیکه بقیه بدن باید ثابت باشد. به معنای دیگر، کاربر تنها می‌تواند برای استفاده از این اعضای رباتیک، تنها یک کار را در لحظه انجام دهد. به دلیل وجود محدودیت‌های موجود روی سیستم‌های کنونی BMI، این آزمایش‌ها  با همکاری انسان‌های بدون معلولیت و سالم بهترین نتیجه را در پی دارند.

اما دستاوردی که محققان موسسه تحقیقاتی   Advanced Telecommunications به آن دست یافته‌اند، نوعی رابط مغز- ماشین است که مولتی تسکینگ یا انجام چند کار همزمان، هدف اصلی آن است. دست رباتیکی که در دموی این محققان معرفی شد، به وسیله دو الکترود به سر کاربر متصل شده و با دریافت فعالیت‌های مغزی آنان، کنترل و هدایت می‌شود. این دست حتی بدون وجود تمرکز کامل کاربر، قابل کنترل بوده و می‌تواند فعالیت‌های مختلفی را به این شیوه انجام دهند. یعنی کاربر می‌تواند همزمان با انجام فعالیت از طریق این دست رباتیک، کار دیگری را شروع کرده و به روی آن تمرکز کند.

Penaloza می‌گوید:« در آزمایشی که انجام دادیم،  به این دست انسانی-رباتیک، دستور نگه داشتن یک بطری داده شده و کاربر هم زمان مشغول انجام کار دیگر می‌شد. این دستاورد در صورت توسعه، برای بالا بردن بهره وری انسان در انجام کارها مورد استفاده قرار گیرد. با کمک این تکنولوژی، شاید در آینده حتی موفق شدیم قابلیت انجام چند کار همزمان را به ابزار‌ها و وسایل مختلف نیز بسط دهیم.

گزارشی از خلاصه این تحقیق در ژورنال Science Robotics اخیرا به چاپ رسید است.

 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا