تکنولوژی

المپیک روبات‌های فوق ریز در موسسه «دارپا»

موسسه تحقیقاتی معروف «DARPA» اخیرا از مهندسین روباتیک سراسر دنیا خواسته که طرح‌ها روبات‌های فوق کوچک خودشان را در این موسسه به ثبت برسانند. این روبات‌ها ریز که قرار است به‌اندازه حشرات کوچک باشند، در عملیات‌های نجات پس از وقوع بلایای طبیعی و همچنین عملیات‌های اکتشاف در مناطق غیرقابل دسترس به‌کارگرفته خواهند شد. قرار است این روبات‌ها پس از ثبت تحت آزمایش‌های قدرت، سرعت، استقامت وچابکی قرار بگیرند.

این طرح جدید موسسه دارپا روبات‌های شرکت کننده را در مکان‌هایی آزمایش خواهد کرد که دسترسی به آنها توسط انسان یا روبات‌های بزرگتر غیرممکن است. یکی از مدیران بخش تکنولوژی‌های میکروسیستم موسسه دارپا در مصاحبه خود با وبسایت دیجیتال ترندز گفته که این موسسه علاقه شدیدی به استفاده از انواع و اقسام روبات‌ها در سایزها و کاربری‌های مختلف پیدا کرده است.

در این طرح موسسه دارپا، محققین شیوه‌های نوینی را برای ساخت روبات‌های ریز و کوچک طراحی و آزمایش می‌کنند و در کنار آن از مواد و عناصر جدیدی که می‌توانند عملکرد روبات‌ها را در کنار کاهش وزن و سایز آن بهبود ببخشند هم استفاده می‌کنند. در این آزمایشات که طی آن عملکرد روبات‌های مختلف بررسی می‌شود، حداکثر ارتفاع و طول پرش، مقدار وزن قابل حمل توسط روبات و حداکثر مسافتی که روبات می‌تواند یک شیء را پرتاب کند، با دقت اندازه‌گیری می‌شود. ضمنا یک آزمایش دیگر هم به‌منظور ارزیابی توانایی‌های روبات در بخش جمع‌آوری سنگ‌ها، بالا رفتن از سطوح و مسیریابی انجام می‌گیرد.

مدیران موسسه دارپا معتقدند برگزاری این نوع رقابت‌ها می‌تواند باعث به‌وجود آمدن انگیزه به‌منظور ساخت روبات‌های فوق کاربردی به قابلیت‌های تخصصی شود.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا