تکنولوژی

تلویزیون اینستاگرام : فصل جدید بازاریابی ویدئویی

نام نویسنده: سهند فردی*

اینستاگرام که با بیش از ۱ میلیارد کاربر در ماه، یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان است، با رونمایی از پلتفرم جدید ویدیویی خود مسیر تازه‌ای را پیش‌روی بازاریابی محتوایی/ویدئویی قرار داده است. اینستاگرام که در آغاز مخاطبان را به مشاهده‌ی ویدئوهای ۳۰ ثانیه‌ای و به مرور ۱ دقیقه عادت داده بود، امروز در IG TV امکان قراردادن ویدئوهای تا ۱۰ دقیقه را برای کاربران خود فراهم کرده است. البته این مدت برای صفحات تائیدشده (Verified ) و صفحاتی که فالوئرهای زیادی دارند، به ۱ ساعت می‌رسد و براساس اعلام اینستاگرام تا ‍پایان سال ۲۰۱۸ آپدیت‌های تازه‌ای برای آن معرفی خواهد شد.

به نظر می‌رسد IG TV می‌تواند یک تجربه‌ی ترکیبی از تلویزیون-موبایل را در اختیار مخاطبان بگذارد. مانند زمانی که تلویزیون را روشن می‌کنیم و یک برنامه به‌شکل خودکار پخش می‌شود، ویدئوهای IG TV هم در لحظه‌ی ورود به آن پخش می‌شود و به سادگی می‌توان ویدئوی بعدی را تماشا کرد. هم‌چنین برای دسترسی به این پلتفرم، کافی است که حساب کاربری آن را قبلا دنبال کرده باشید.

امروز هرجا صحبت از IG TV به میان می‌آید، نامی از YouTube  هم دیده می‌شود و برخی آن را  پاسخ اینستاگرام به YouTube می‌دانند. باتوجه به سهمی که YouTube و Facebook  از صنعت تبلیغات آنلاین در اختیار دارند، پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده‌ی آن است که Facebook  قصد دارد با رونمایی از زیرساخت‌های جدید در این حوزه سهم خود را افزایش دهد. البته فعلا نشانی از تبلیغات در IG TV دیده نمی‌شود و شیوه‌‌ی درآمدزایی اینستاگرام  از آن نیز تاکنون شفاف نشده است.

نخستین مشتریان IG TV

در هفته‌های آغازین تولد IG TV ، اینفلوئنسرها بیش از کاربران دیگر از آن بهره برده‌اند. آن‌ها با انتشار ویدئوهای موردعلاقه‌ی خود یا مواردی که با محدودیت‌های اینستاگرام امکان انتشار آن را نداشتند، یک قدم به مخاطبان خود نزدیک‌تر شده‌اند و آسان‌تر از گذشته می‌توانند با آنان در تعامل باشند. اما IG TV فقط ویژه‌ی اینفلوئنسرها نیست. کسب‌وکارها و نام‌های تجاری هم در این مدت کوتاه به آن روی آورده‌اند و تلاش می‌کنند تا پیش از آن‌که رقبایشان وارد IG TV شوند، در بهره‌گیری از آن پیشرو باشند. Netflix با انتشار یک ویدئوی ۶۰ دقیقه‌ای از همبرگر خوردن یک هنرپیشه، توانسته است بیش از ۹۴۰ هزار بازدید و ۶۰۰۰ کامنت دریافت کند.

کسب‌وکارها و IG TV

کسب‌وکارها می‌توانند در گام نخست، با انتشار ویدئوهایی که تاکنون به دلیل محدودیت زمانی، آن‌ها را در وب‌سایت خود یا پلتفرم‌های دیگر بارگذاری کرده بودند، شانس دیدن دوباره‌ی آن‌ها در فضایی با دسترسی ساده‌تر را افزایش دهند. هم‌چنین انتشار ویدئوهای آموزشی، دمو و معرفی محصولات، معرفی واحدها و نمایش فضای کاری شرکت‌، اطلاع‌رسانی و گزارش از رویدادها، ‍پشت‌صحنه‌ها و مصاحبه‌های کوتاه و کم‌هزینه می‌تواند گزینه‌های پیش روی کسب‌وکارها برای استفاده‌ی بهینه از IG TV باشد. در کنار همه‌ی این کاربردها،IG TV به دلیل امکان تعامل نزدیک‌تر و عمیق‌تر با مخاطب می‌تواند در داستان‌گویی به برندها کمک موثری کند. با این وجود، برای اینکه بدانیم کدام‌یک از این شیوه‌ها اثربخش‌تر و موثرتر است، نیاز به آزمون و خطا دارد.

در کنار مزیت‌های IG TV و چشم‌اندازی که اینستاگرام برای آن متصور است، این پلتفرم چالش‌هایی را نیز برای متخصصان بازاریابی به همراه دارد. برای نمونه؛ بیش‌تر کاربران اینستاگرام عادت به دیدن ویدئوهای طولانی ندارند و این نکته می‌تواند استراتژیست‌های محتواهای ویدئویی را با چالش‌هایی روبرو کند. مدت‌زمان ایده‌آل برای یک ویدئو در IG TV چیست؟ آیا لازم است در این زیرساخت لحنی متفاوت از ویدئوهای ۱ دقیقه‌ای یا طولانی‌تر داشته باشیم؟ رسمی یا غیر رسمی بودن ویدئوها تاثیری بر استقبال مخاطبان از آن‌ها خواهد داشت؟ این‌ موارد پرسش‌هایی هستند که لازم است استراتژیست‌های محتوا پیش از ورود و سرمایه‌گذاری در این پلتفرم برای آن پاسخی داشته باشند.

منبع: آی تی ایران

* سهند فردی متخصص دیجیتال مارکتینگ است. 

مطالب دیگر سهند فردی : 

تلگرام، پیام‌رسان یا بستر حیاتی کسب وکارها؟

محتوا پادشاه است یا همه چیز؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا