تکنولوژی

ویژگی‌های سیستم عامل مک او اس موهاوی | mcOS Mojave

اپل همزمان با کنفرانس برنامه نویسانش و در کنار تازه‌های سیستم عامل iOS  از سیستم عامل جدید موهاوی macOS Mojave رونمایی کرد که به گفته این شرکت پیشرفته‌ترین سیستم عامل کامپیوتر تا به امروز است. یکی از مهمترین ویژگی‌های موهاوی ویژگی Dark Mood است که چهره تیره‌ای به صفحه نمایش می‌دهد و با استفاده از آن تمرکز روی محتوا بیشتر می‌شود. 

هر چند کریگ فدریقی معاون اپل در هنگام معرفی این سیستم عامل تاکید کرد که اپل به هیچ وجه قصد ندارد دو سیستم عامل iOS و مک را با یکدیگر ترکیب و یک سیستم عامل یکتا را برای دو پلت فرم ایجاد کند اما به وضوح مشخص است که اپل تلاش دارد دو پلت فرم را به هم نزدیک کند.  در این سیستم عامل جدید برخی اپلیکیشن‌های مشهور iOS مثل News ، Stock ( ویژه سهام )  و Voice Memo روی مک هم در دسترس هستند. همچنین اپلیکیشن Home که پلت‌فرم مدیریت سیستم های اتوماسیون و اینترنت اشیا خانگی اپل هم حالا روی مک قرار گرفته‌اند. 

اپل همچنین قابلیت فیس‌تایم گروهی را که در همین کنفرانس معرفی کرده به مک. هم بسط داده و در کنار این فروشگاه نرم‌افزار مک Mac App Store هم با دیزاین و ترکیب متفاوت عرضه شده است.

Dark Mode

کاربران مک می‌توانند با انتخاب دارک مود یا ویژگی تاریک صفحه کامپیوتر خود را به شکل تیره دربیاورند به این ترتیب با تاریک شدن پس زمینه تمرکز روی محتوا بیشتر خواهد شد که احتمالا مطلوب برخی کاربران است. کاربران فعلا میتوانند دسک تاپ خود را به شکل دارک مود در بیاورند به اضافه اینکه برخی اپلیکیشنهای خود مک مانند ایمیل، Messages ، نقشه، تقویم و Photos هم به این ویژگی مجهز کنند.

سیستم عامل موهاوی این امکان را دارد به طور خودار بر اساس ساعت ( شب یا روز ) این ویژگی را فعال یا غیر فعال کند. همچنین اپل API این ویژگی را دراختیار برنامه نویسان گذاشته تا آنان اپلیکیشنهای خود را با این ویژگی سازگار کنند. 

دسک‌تاپ و فایندر ( Finder)

اپل در این نسخه از سیستم عامل مک یک ویژگی کلاسیک را به سیستم فایل خود اضافه کرده و آن مدلی است که می‌توان چندین فایل را یکجا به هم متصل یا بسته بندی کرد. به این ترتیب هنگام دیدن آنها روی دسک‌تاپ به جای انبوهی از فایلها دسته‌ای از فایل‌‌ها را شاهد هستیم که به نظم بیشتر و پیدا کردن راحت تر فایلها کمک می‌‌کند.

کاربران می‌توانند بر اساس تاریخ یا تگ دسته فایل‌‌های خود را به ترتیب در بیاورند. 

همچنین Finder در سیستم عامل جدید اپل به روزرسانی قابل توجهی پیدا کرده از جمله ویژگی 

گالری که شکل نمایش فایل‌‌ها را تغییر داده است. همچنین کاربران می‌توانند به راحتی روی PDF پسورد بگذارند. ویژگی Quick Look که این امکان را می‌داد که یک فایل مثلا تصویری را با آن ببینیم بدون اینکه آن را باز کنیم هم تغییرات بهتری کرده مثلا میتوان حالت پیش نمایش را به شکل فول سایز در آورد و یا در همان حالت تصویر را کراپ کرد یا چرخاند. همچنین میتوان در همین حالت فیلم یا فایل صوتی را کوتاه کرد یا روی پی دی اف چیزی نوشت و یا کشید و همه اینها بدون باز کردن فایل انجام می‌شود.

اپلیکیشن‌های جدید

برخی از اپلیکیشن‌های کاربردی اپل روی iOS در این نسخه از مک به طور پیش فرض به آن اضافه شده‌اند از جمله News ، Stocks ، Voice Memos و Photos . 

همچنین Home هم که پلت‌فرم مخصوص مدیریت سیستم‌های اینترنت اشیاست نیز به مک آمده است. در Voice Memos شاهد تغییراتی در این اپلیکیشن هستیم  همچنین در نرم‌افزار Stocks که حالا با ترکیب با News اخبار را هم به روند قیمت سهام اضافه کرده است. 

فیس‌تایم گروهی

امکان فیس تایم گروهی چیزی است که اپل در این کنفرانس آن را به همگان نشان داد و قرار است هم روی iOS 12 و هم روی سیستم عامل مک موهاوی عرضه شود. اپل امکان پشتیبانی تا ۳۲ نفر همزمان را در یک مکالمه از این طریق فراهم کرده است حالا چه آی پد داشته باشند چه مک چه آیفون.

فروشگاه جدید مک 

فروشگاه اپلیکیشن مک در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد و حالا قرار است همزمان با عرضه سیستم عامل جدید مک کاربران با چهره جدیدی از این فروشگاه هم روبه رو شوند. 

بخش عمده دیزاین این فروشگاه نرم‌افزار از تغییر دیزاین فروشگاه اپلیکشن iOS در سال گذشته وام گرفته شده که رابط کاربری بهتری را عرضه می‌کند. 

برخی از تولیدکنندگان اپلیکیشن از جمله ادوبی و مایکروسافت اپلیکیشن‌های خود را خیلی سریع به این فروشگاه جدید منتقل کرده‌اند. اپل می‌گوید همچنان  روی امنیت اپلیکیشن‌های پذیرفته شده روی فروشگاه خود تاکید ویژه ای دارد.  

امنیت کاربران 

اپل می‌گوید روی حفظ حریم خصوصی کاربرانش بسیار سخت گیر است و در مرورگر سافاری سیستم عامل جدید سیستم هوشمند جلوگیری از ردیابی کاربران بدون اجازه آنها به خصوص در هنگام کلیک کردن روی دگمه لایک یا اشتراک گذاری است. 

ویژگی‌های دیگر 

سیستم عامل مک جدید اپل دارای به روزرسانی‌ها و جزییات دیگری هم است از جمله در ویژگی اسکرین شات که قابلیت ضبط ویدیو هم اضافه شده است. همچنین امکان اشتراک کذاری اسکرین شات بدون مراجعه به دسک تاپ هم به وجود آمده است. 

ویژگی دیگر امکان Continuity به دوربین است که بر این اساس شما با گرفتن عکس با آیفون و آی‌پد بلافاصله آن را روی مک هم می‌توانید مشاهده کنید. 

امکان جدید دیگر اینکه ابزارهای Markup حالا با Finder و پیش‌نمایش سریع Qick Look و اسکرین شات تلفیق شده یعنی در هنگام استفاده از آنها به سادگی می‌توانید از مارک آپ استفاده کنید. 

زمان عرضه 

نسخه پیش نمایش برنامه‌نویسان این سیستم عامل از هم اکنون برای برنامه‌نویسان اپل در دسترس است. نسخه بتای عمومی این سیستم عامل از اواخر ماه ژوئن عرضه می‌شود و نسخه رایگان عمومی اصلی را میتوانید در پاییز به شکل یک به روزرسانی روی سیستم عامل خود نصب کنید. اپل می‌گوید این سیستم عامل برای کامپیوترهای مک mid 2012 و بعد از آن به اضافه مک بوک پروهای ساخت ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ که حداقل‌های گرافیکی را داشته باشند قابل نصب خواهد بود. اپل تاکید دارد همه این ویژگی‌ها برای همه کاربران زبان‌ها و مناطق مختلف ممکن است در دسترس نباشد.

مرتبط : 

منبع : آی تی ایران

‫309 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا