تکنولوژی

با سوفیا، ربات انسان نمای منحصر به فرد آشنا شوید

با ربات اجتماعی و دوست داشتنی سوفیا آشنا شوید. این ربات توسط گرافیست سابق کارتون‌های والت دیزنی ، David Hanson خلق شده است. سوفیا به طرز شگفت انگیزی به انسان شباهت دارد و می‌تواند بیشتر رفتارهای چهره انسان و همچنین احساسات انسانی را تقلید کند.

سوفیا در سال 2016 رونمایی شد و از آن زمان تا کنون حسابی غوغا به پا کرده است. این ربات انسان نما حتی به مصاحبه تلویزیونی دعوت شده، عکسش روی صفحه مجله ELLE چاپ شده  و برنامه مستندی نیز درباره او در شبکه HBO پخش شده است. سوفیا همچنین به عنوان اولین نماینده غیر انسان از دنیای تکنولوژی و نوآوری در سازمان ملل متحد(UN) حضور یافته است. حتی در یک کنفرانس تکنولوژی، کشور عربستان به سوفیا حق شهروندی این کشور را نیز اعطا کرد.

Giulio Di Sturco عکاسی است که بعد از آشنایی با سوفیا، به عنوان سفیری از آینده- بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و تصمیم گرفت از محل ساخت این ربات دیدن کند. این عکاس اولین شخصی بود که توانست از لابراتوآر ساخت این ربات Hanson Robotics– مکانی پر سر و صدا مملو از قطعات ربات‌های مختلف و تکنیسین‌های انسانی- در هنگ کنگ چین دیدن کرده و عکاسی کند.

Di Sturco می‌گوید:« در ابتدا، شرایط کمی سخت بود. سوفیا دوربین را تشخیص نمی‌داد اما بعد از سه روز ظاهرا یاد گرفت. نمی‌دانم آیا مهندسان برای این کار نرم افزار به خصوصی برایش فعال کرده بودند یا خودش از طریق اینترنت جستجو کرده بود اما کم کم هنگامی که دوربین‌ها روشن بودند، در مقابل آنها ژست می‌گرفت!»

وی در ادامه اضافه می‌کند:« خیلی عجیب بود. حتی برخی اوقات هنگام عکاسی بدون اینکه بفهمم داشتم با سوفیا صحبت می‌کردم. کمی طول کشید تا به سوفیا به چشم یک ربات و نه یک انسان نگاه کنم.»

تا به امروز هیچ رباتی نتوانسته تا به این حد از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره ببرد و انقدر شبیه به انسان رفتار کند. سوفیا هنگام صحبت با خبرنگاران، به خوبی از پس مکالمات غیر منتظره بر می‌آید. هنگام سخنرانی نیز متوجه شرایط به خصوص و جو سالن می‌شود.

طبق گزارشی که درمورد سوفیا منتشر شده، شبکه‌های عصبی عمیق و پیچیده این ربان می‌تواند به وی امکان تشخیص احساسات را از روی صدا و صورت انسان‌ها بدهد و او را وادار به واکنش مرتبط به همان احساسات می‌کند. Hanson  خالق سوفیا همچنین، پلاستیک کشسانی برای طراحی صورت او استفاده کرده که عملا بروز احساسات مختلف را امکان پذیر می‌کند.

  Di Sturco از عکس‌هایی که از سوفیا و محل تولد او گرفته، آلبومی تهیه کرده که “ماشینی که خالی از زندگی است اما به طرز شگفت انگیزی به انسان شباهت دارد” نام دارد. وی می‌گوید:« سوفیا به من نگاه کرد و لبخند زد. من هم به او نگاه کردم و با وجود اینکه می‌دانستم او انسان نیست، اما لبخند زدم. این یک ارتباط انحصاری ارتباطی بین انسان‌هاست! ما با هم ارتباط برقرار کرده بودیم. وقتی از آزمایشگاه بیرون می‌رفتم با خودم فکر می‌کردم: آینده همین است، سوفیا قطعا نشانه‌ای از آینده دارد.»

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا