تکنولوژی

ببینید : تصویربرداری از نیویورک با کیفیت 12K

برخی تصور می‌کنند کیفیت تصویری 8K حد نهایی فعلی کیفیت تصویر است اما Phil Holland  که یک فیلمساز حرفه‌ای است کلیپی با کیفیت 12k از فراز نیویورک منتشر کرده که نمایشی خیره کننده از نظر کیفیت تصویری به شمار می‌اید.

او برای تصویربرداری این کلیپ از سه دوربین RED مدل Weapon Monstro 8K VistaVisio که کیفیت 8K دارد استفاده کرده است. او این سه دوربین را روی یک پایه خاص به اسم K1 Hammerhead قرار داده است. 

فیلمساز سپس تصویر گرفته شده از سه دوربین را به هم متصل کرده که تصویری با کیفیت 12K  و ۴۸ فریم بر ثانیه است. هر فریم از این کلیپ معادل ۱۰۰ مگاپیکسل است و سطح سنسور دوربین نیز معادل یک دوربین فرمت متوسط است. 

این فیلمساز یکی از معدود فیلمسازانی است که با شرکت RED همکاری دارد به همین دلیل از نخستین کسانی است که دوربین جید این شرکت یعنی Monstro 8K VistaVisio را برای تست در اختیار گرفته است. 

به گفته او این دوربین هم از نظر تناسب رنگ و هم رنج دینامیک بالایی برخوردار است و سایه‌ها در آن بسیار تمیز ثبت می‌شوند. به همین دلیل این دوربین به خصوص برای فیلمبرداری در محیط‌های کم نور بسیار عالی است. او تجربه‌اش را از کار با این دوربین در وبلاگ شخصی‌اش نوشته از جمله اینکه برای پروژه فیلمبرداری از نیویورک از لنز ۳۵ میلی‌متری توکینا T1.5 استفاده کرده که آن لنز هم مخصوص تصویربرداری در نور کم است. 

تصویربرداری با رزولوشن بالا و دوربینی با این کیفیت و متشکل از سه دوربین از روی هلی‌کوپتر چالش‌های خود را داشته است. پایه دوربین یعنی K1 Hammerhea دارای یک لرزش‌گیر شش محوره است که تقریبا از هر جهتی لرزش دوربین را می‌گیرد. چالش دیگر در مورد اتصال تصاویر دوربین‌ها به هم به صورت صحیح است که به این منظور زاویه نصب هر دوربین باید به صورت دقیق تنظیم می شد در عین حال تنظیم کردن این موضوع و اتصال تصاویر به هم در مرحله تدوین هم یک چالش بزرگ بود. 

تصویر نهایی یک فیلم با کیفیت 12K و استاندارد DCI و نسبت تصویری 1.9:1 است. با این حال با توجه به اینکه فعلا هیچ  امکاناتی برای پخش کیفیت تصویری 12K  در جهان وجود ندارد فیلمساز کیفیت نهایی را به 8K  تقلیل داد. البته روی یوتیوب کیفیت 8K این فیلم قابل مشاهده نیست اما اگر کامپیوتر قدرتمندی داشته باشید و صفحه نمایش 4K یا 5K هم داشته باشید می‌توانید جزییات این کلیپ بسیار با کیفیت و محسور کننده را ببینید. این کلیپ در یوتیوب

این فیلم را با کیفیت 720 در آپارات در زیر می‌توانید ببینید:

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا