تکنولوژی

زاکربرگ: معذرت می‌خواهم

– آقای زاکربرگ آیا می‌توانید بگویید دیشب در چه هتلی بودید

– زاکربرگ : همممم نه سناتور… ( خنده حضار)

– اگر این هفته به کسی پیغامی دادین می‌توانید آن نامشان را به ما هم بگویید؟

– نه سناتور به طور عمومی نه …

– این همه آن چیزی است که برای آن اینجا جمع شده‌ایم. حفظ حریم شخصی حق شماست.

این بخشی از پرسش و پاسخ یک سناتور در جریان ماراتن ۵ ساعته شهادت مارک زاگربرگ مدیرعامل فیس‌بوک بود که اوایل صبح امروز برگزار شد. این جلسه در واقع جلسه مقدماتی برای حضور زاکربرگ در کمیته‌ تجارت و دادگستری پارلمان این کشور است جایی که او قرار است مورد پرسش و پاسخ و طعنه‌های بیشتری هم قرار گیرد.  به خاطر فروش اطلاعات میلیون‌ها کاربر به شرکتی که آنها را برای کمپین انتخاباتی ترامپ مورد استفاده قرار داد.

مرتبط : ضرر 6.8 میلیارد دلاری زاکربرگ در دو روز 

زاکربرگ که بر خلاف معمول تی‌شرت خاکستری‌اش را با کت  شلوار کراوات عوض کرده بود در طول جلسه آرام نشان می‌داد و البته سناتورها هم با سوالاتی نسبتا مودبانه تلاش کردند دریابند که چگونه فیس‌بوک اطلاعات خصوصی 87 میلیون کاربر را لو داده و اجازه داده  شرکت کمبریج آنالیتیکا Cambridge Analytica از آنها برای مقاصد سیاسی استفاده کند.  زاکربرگ در طول یک هفته اخیر مشاوره‌های مختلفی درباره جلسه با سناتورها داشت و از طرف دیگر کمپینی رسانه‌ای را هم به کمک شریل سندبرگ عضو برجسته مدیرانش در فضای رسانه‌ای به راه انداخته بود تا بتواند بزرگترین مخمصه این شرکت را پس از  ۱۴ سال فعالیت از سر بگذراند. بعضی از سناتورها خیلی صریح به زاکربرگ درباره فروش اطلاعات تذکر دادند از جمله آن‌ها سناتور مشهور دموکرات بیل نیلسون از فلوریدا بود که گفت اگر فیس‌بوک و سایر شرکتهای مشابه اینترنتی نمی‌توانند حریم خصوصی کاربران را حفظ کنند ما اینکار را خواهیم کرد!

زاکربرگ اما به صراحت در این جلسه گفت که « واضح است ما به اندازه کافی روی ابزارهایمان کار نکردیم که در مقابل ضررو زیان مقاوم باشند. این باعث رشد اخبار جعلی، نفوذ خارجی در جریان انتخابات و محتوای تنفرآمیز شده است همچنین در مورد توسعه دهندگان و اطلاعات خصوصی کاربران» . زاکربرگ همچنین گفت که : « ما به اندازه کافی مسوولیت پذیر نبودیم و این اشتباه بزرگی بود و این اشتباه من بود و من معذرت می‌خواهم. من فیس‌بوک را به راه‌انداختم، من آن را هدایت کردم و الان مسوولیت این موضوع را می‌پذیرم».

کمپین‌های طرفداران حقوق کاربران در برابر کنگره آمریکا علیه فیس‌بوک همزمان با شهادت دادن زاکربرگ

 

عذرخواهی‌های بنیان‌گذار فیس‌بوک به اینجا ختم نشد و مدیر ۳۳ ساله این شرکت  درباره نفوذ روس‌ها در این شبکه در هنگام انتخابات گفت: این نقصان بزرگی بود و یکی از اولویت‌های من در سال ۲۰۱۸ رفع این نقیصه است.

او همچنین تایید کرد تاکنون دوبار توسط بازرس مولر، بازرسی که در مورد دخالت روس‌ها در اننتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحقیق می‌کند، مورد بازجویی قرار گرفته است.

زاکربرگ در این جلسه در مورد پنج موضوع مختلف صحبت کرد :

مقابله با قدرت انحصاری 

سناتور لیندزی گراهام از زاکربرگ درباره رقبایش پرسید مدیرعامل فیس‌بوک اشاره‌ای به هیچ اسمی نکرد. سناتور جمهوری‌خواه دوباره درباره اندازه فیس‌بوک پرسید و سپس سوال کرد آیا فیس‌بوک خیلی قدرت دارد؟ زاکربرگ با درنگی گفت این حس رو من ندارم. سوالات این سناتور درباره انحصار و قدرت بیش‌از اندازه فیس‌بوک بود.

نسخه پولی فیس‌بوک 

مدیرعامل فیس‌بوک با تعداد زیادی سوال روبه رو شد که در مورد مدل تجاری فیس‌بوک بود و اینکه این شرکت چگونه از اطلاعات کاربرانش محافظت می‌کند. او همچنین سوالاتی هم درمورد نحوه به دست آوردن دیتای کاربران پاسخ گفت و همچنین به این سوال که آیا قصد دارد نسخه پولی و بدون اگهی فیس‌بوک را منتشر کند؟

زاکربرگ گفت که فیس‌بوک همیشه رایگان بوده اما پیشنهاد نسخه پولی هم ارزش فکر کردن دارد و امکان دارد در آینده فیس بوک را با یک نسخه پولی ببینیم.

تکیه آینده بر هوش مصنوعی

وقتی درمورد این پرسیده شد که فیس‌بوک می‌خواهد در آینده چگونه از ابزارهای مدرن استفاده کند زاکربرگ به این اشاره کرد که به کمک هوش مصنوعی می‌توان به سرعت محتوای تنفرآمیز یا پست‌های مشکل‌ساز را شناسایی و حذف کرد. به گفته او  به نظر می‌رسد هوش مصنوعی می‌تواند در بررسی و پالایش محتوا نقش مهمی داشته باشد اما این عملکرد هنوز ثابت نشده است.

شنود از گوشی برای تبلیغات؟

یک فرضیه در مورد فیس‌بوک این بوده این شرکت سال‌هاست از طریق بلندگوهای داخلی گوشی به مکالمات کاربر و اطرافیانش گوش میدهد و از این طریق از متوجه علایق کاربر شده و برای او آگهی‌های مرتبط پخش می‌کند. سناتور دموکرات Gary Peters از زاکربرگ در مورد این موضوع پرسید که :« به صورت بله یا نه بگویید آیا فیس‌بوک از موبایل کاربران برای شنیدن مکالمات اطراف کاربر استفاده می‌کند؟» زاکر برگ گفت : نه

سناتورهایی که عملکرد فیس‌بوک را نمی‌دانند

مجموع سوالات سناتورها نشان می‌داد اغلب آنها سوالات ابتدایی در مورد نحوه جمع آوری دیتا و ارایه تبلیغ به کاربران روی فیس‌بوک داشتند. مثلا این که فیس‌بوک چگونه دیتای کاربران را ذخیره می‌کند؟ تا چه مدت آن را نگاه می‌دارد؟ کاربران چگونه می‌توانند بر اطلاعاتی که درمورد آنها توسط فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شود کنترل داشته باشند؟ بخش عمده‌ای از این سوالات احتمالا برای میلیون‌ها آمریکایی هم سوال است ولی اغلب این سوالات با یک جست و جوی ساده گوگل قابل دریافتن است. بسیاری بعد از جلسه گفتند که سناتورها فرصت خوبی برای پرسیدن سوالات دقیق‌تر درباره نحوه به اشتراک گذاری اطلاعات کاربران را از دست دادند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا