تکنولوژی

انتقاد آذری جهرمی از فعالیت تلگرام

سکوت آذری جهرمی در ماجرای حملات اخیر به تلگرام سرانجام در جلسه با نمایندگان مجلس شکست اما مشخص شد که وزیر ارتباطات هم مخالف فعالیت تلگرام است. مجبتی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس در اکانت توییتر خودش گفته که در جلسه با وزیر ارتباطات مطرح شد با توجه به ابعاد خسارات استقرار استفاده از تلگرام در آینده نزدیک کمتر از 20 روز تلگرام فیلتر خواهد شد. ذوالنور توضیحی نداده که وزیر ارتباطات یا شخص دیگر این زمان فیلتر شدن را در جلسه اعلام کرده اما در متن‌های رسمی منتشر شده از جلسه به نقل از وزیر ارتباطات جمله‌ای در این مورد دیده نمی‌شود.  این در حالی است که وزارت ارتباطات امروز نقل قولی از وزیر ارتباطات در مورد فیلترشدن قریب‌الوقوع تلگرام را تکذیب کرده است.

آذری جهرمی در اینستاگرام توضیحاتی را در مورد جلسه امروز داده است.

آذری جهرمی به گفته خبرگزاری مهر در جلسه کمیسیون اقتصادی و امنیت ملی مجلس گفته است: در صورت ادامه فعالیت تلگرام، مرجع اعتماد در حاکمیت تغییر می کند. در حال حاضر مردم پول خود را در بانکها سرمایه گذاری می کنند و ملک خود را در مرکز ثبت اسناد ثبت می کنند. حاکمیت ها از طریق نهادهایی که محل اعتماد مردم هستند، حاکمیت می کنند اما در صورت استقرار با بلاک چین مراجع اعتماد تغییر خواهد کرد.

وی افزود: رمزهایی مثل بیت کوین و اتریوم یکی از خصلتهایشان غیر متمرکز بودن و زیرسوال بردن نظام های بانکی است. با استقرار نظام گرام، مرجع اعتماد عوض می شود. کشورهایی که به دنبال استقرار رمز الکترونیک بومی هستند، می خواهند مرجع اعتماد باشند.

آذری جهرمی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر در مقابل فضای مجازی منفعل باشیم حاکمیتمان دچار خدشه می شود، گفت: حجم تبادلات بیت کوین در صرافی های تهران بسیار بالا و تکان دهنده است و به خاطر کاهش نرخ بیت کوین، افراد ضرر های مالی زیادی کردند.

وزیر ارتباطات ارزهای الکترونیکی را یک فرصت خواند و اظهار داشت: اگر در مقابل این ارزها ساکت بنشینیم، این ارزها تبدیل به تهدید می شوند.

یک نماینده مجلس : قانع کننده نبود 

یک نماینده مجلس حاضر در جلسه در کانال تلگرامش نوشت : اظهارات وزیر ارتباطات و دبیر شورایعالی فضای مجازی قانع کننده نبود. 

به گفته فاطمه حسینی حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی اقدامی دیرهنگام است. با این حال به گفته حسینی از محتوای اظهارات جهرمی و فیروزآبادی چنان برمیآید که فیلترینگ تلگرام به صورت ناگهانی صورت نمیگیرد. به نظر می رسد تلاش ها بر معرفی پیام رسان های داخلی، تبلیغ آنها و اعتمادسازی و اقناع عمومی به صورت مرحله ای است.

فیروزآبادی : کوچ داوطلبانه از تلگرام 

همچنین فیروزآبادی هم که طی روزهای اخیر بیشترین انتقادها را به تلگرام داشته در این جلسه گفت:ما نمی دانیم پاول دورف مسئول تلگرام تبعه چه کشوری است و شبکه تلگرام زیر نظر چه کشوری اداره می شود. تلگرام به شدت هزینه بر است اما هیچ محل درآمدی برای آن اعلام نشده است. تلگرام قابلیت های ویژه ای مانند کانال دارد که در هیچ نرم افزار دیگری آن را مشاهده نمی کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر اینکه پیام رسان هایی که تعداد کاربرانشان از حدی افزایش می یابد باید در کشور نماینده رسمی داشته باشند، گفت: تلگرام تاکنون نماینده رسمی به ایران معرفی نکرده است.

فیروزآبادی با اشاره به رایزنی های ایران با تلگرام گفت: وزارت ارتباطات با تلگرام توافقاتی داشت که در این راستا همکاری های خوبی تا دی ماه ۹۶ انجام شد اما در ماجراهای دی ماه سال ۹۶ تلگرام به توافقات عمل نکرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به انتشار سند اخیر تلگرام در مورد برنامه های سال ۲۰۱۸ گفت: تلگرام قصد دارد در سال ۲۰۱۸ رمزارز وارد کند. در مرکز ملی فضای مجازی هنوز به نتیجه مشخصی در برخورد با رمزارزها از جمله بیت کوین نرسیده ایم. مطالعات شروع شده، جلساتی با بانک مرکزی داریم تا سیاست های جمهوری اسلامی در نحوه تعامل با رمزارزها مشخص شود.

وی ادامه داد: آنچه قرار است در تلگرام در قالب رمزارز ارائه شود، نسل سوم رمز ارزها است. این رمزارزها قابلیت دولت گریزی و بلادرنگ بودن را دارند و بازیگر اصلی رمزارز گرام، تلگرام است. برخی معتقدند این بازیگری جدید با مبانی تئوری رمزارز مغایرت دارد.تلاش داریم در دانشگاه ها و آموزش و پرورش از ارائه خدمات در تلگرام خودداری کنیم. در دوسال گذشته با کمک قوه قضائیه از ارائه خدمات پولی توسط تلگرام خودداری شده است و به این صورت فعالیت خالص اقتصادی بر روی تلگرام نداریم و فعالیت های موجود فعالیت های مکمل اقتصادی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا