تکنولوژی

هواخودروی لیلیوم، آینده حمل و نقل هوایی

هواخودروی جدیدی معرفی شده و این بار پای ایلان ماسک وسط نیست!

یک استارت‌آپ آلمانی، نوعی خودروی الکتریکی طراحی کرده که به اندازه یک خودروی معمولیست و می‌تواند تیک‌آف و فرود عمودی داشته باشد. این شرکت به دلیل این اختراع جالب خود توانسته جایزه افتخاری دریافت کند و دستاوردش با استقبال زیادی روبرو شد.

شرکت Lilium در سال 2015 توسط گروهی از کارآفرینان تاسیس شد و با هدف طراحی و ساخت نوع جدیدی از وسیله نقلیه هوایی برای حمل و نقل‌های داخل شهری، فعالیت می‌کند.  پاتریک ناتن، یکی از موسسان شرکت لیلیوم در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایده تولید چنین محصولی می‌تواند شیوه زندگی و جابه جایی مردم شهرنشین را متحول کرده و وارد مرحله جدیدی کند.

موسسه Cleantech Group (CTG) که یک شرکت تحقیقاتی برای ثبت نوآوری‌های شرکت‌های مختلف است، جایزه شرکت برتر سال را در ماه ژانویه به شرکت تازه کار لیلیوم اهدا کرد. ریچارد یانگ‌من، مدیر اجرایی موسسه CTG اعلام کرد که تکنولوژی لیلیوم، امکان تحقق یافتن رویای حمل و نقل شهری با خودروهای پاک را محقق می‌سازد.

اما جت‌های لیلیوم چطور کار می‌کنند؟

شرکت لیلیوم که در ماه سپتامبر توانست 90 میلیون دلار سرمایه جذب کند، نمونه اولیه نوعی جت را سال گذشته در مونیخ معرفی کرده است که شباهت زیادی به پهپادهای کوادروکوپتر دارد و می‌تواند به صورت افقی به هوا برخواسته و همچنین فرود آید. هواخودروی لیلیوم با استفاده  فَن‌هایی که روی باله‌ها قرار دارد می‌تواند به صورت ثابت در هوا معلق مانده و یا به صورت عمودی به هوا برخیزد و فرود آید و در عین حال کمترین انرژی را مصرف نماید. فن‌های این وسیله، هنگامی که به پرواز در می آید به داخل باله می‌رود و قابلیت پرواز به صورت افقی را برای هواخودرو ممکن می‌سازد. در این وضعیت، خودروی لیلیوم می‌تواند درست مانند یک هواپیمای معمولی و تا سرعت حدود 190 مایل در ساعت پرواز کند و در عین حال هیچ نوع آلودگی محیطی نیز تولید نکند.

این جت، موتورهای الکتریک دارد که کاربردی مشابه توربو فَن‌های یک جت معمولی مسافربری دارند. این موتورها به صورتی طراحی شده‌اند که بسیار کم صداتر و کم لرزش‌تر از موتورهای گازی معمولی هستند. به همین دلیل این موتورها برای استفاده در داخل شهرهای بزرگ بسیار مناسب هستند. این خوردو همچنین می‌تواند با چابکی بین ساختمان و مانع‌های مختلف شهری پرواز کند.

اوبر هوایی!

موسسان لیلیوم امیدوارند که این خودرو در سیستمی مشابه سیستم حمل و نقل عمومی اوبر مورد استفاده قرار گیرد با تفاوت اینکه خوردوهای لیلوم در هوا حرکت می‌کنند. اگر همچین رویایی واقعیت پیدا کند، با ارسال درخواست اوبر کاربر می‌تواند به روی سقف خانه خود رفته و سوار اوبر خود شود.

این هواخوردو با هر بار شارژ می‌تواند تا یک ساعت در آسمان پرواز کند و همچنین قادر است سفرهای کوتاه بین شهری را نیز ممکن سازد. طبق اعلان وبسایت این شرکت، این هواخودرو قادر است مسافت بین شهر بوستون تا نیویورک را در یک ساعت بپیماید.

البته هواخودروی لیلوم فعلا در مرحله پروتوتایپ یا آزمایشی است اما شرکت سازنده امیدوار است که تا سال آینده آن را همراه با یک خلبان برای پرواز آزمایشی آماده کند. همچنین تکنولوژی این خودرو احتمالا برای سال 2025 برای عموم عرضه خواهد شد.

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا