تکنولوژی

فصل پربرکت غول‌های تکنولوژی

 به‌نظر می‌رسد به فصل خوب شرکت‌های تکنولوژی رسیده‌ایم چراکه با اعلام آمارهای مالی فصل جدید سه غول تکنولوژی جهان حالا شاهد رشد قابل‌توجه آنها و به دنبال آن اقتصاد جهانی هستیم چراکه این سه شرکت به تنهایی حدود ۲ تریلیون دلار ارزش دارند.

برای اپل این فصل از آن جهت مهم بود که نخستین آمارهای مربوط به فروش آی‌فون ۱۰ در آن مشخص شد؛ پرچمدار بالای هزاردلاری اپل و آنچنان‌که انتظار هم می‌رفت شاهد ۱۳ درصد رشد درآمد این شرکت بودیم که مجموع درآمد آن در این فصل را به حدود ۸۸ میلیارد دلار رساند. برای نخستین‌بار سود خالص اپل در یک فصل مالی به ۲۰ میلیارد دلار رسید. همچنین شاهد رشد درآمدهای ناشی از سرویس‌های مختلف اپل هم بودیم از جمله فروش اپ‌استور، فروش موزیک و سرویس‌های مبتنی بر پرداخت. شرکت هلدینگ گوگل یعنی آلفابت نیز به رکورد سی‌ودومین فصل پیاپی رشد فروش بالای ۲۰ درصد رسید. گوگل همچنان به حاکمیت خود در بازار جست وجوی اینترنتی ادامه می‌دهد و ۹۰ درصد این عرصه را دراختیار دارد و همچنان با یوتیوب نیز پرنفوذترین رسانه ویدئویی جهان را مدیریت می‌کند. گوگل همچنین به سرزمین‌های دیگری در حوزه اینترنت نیز نفوذ قابل‌توجهی کرده؛ از جمله در بخش رایانش ابری که به گفته ساندار پیچای مدیرعامل گوگل حالا یک میلیارد دلار درآمد فقط در این فصل برای گوگل به همراه داشته است.

در همین حال ضلع سوم قدرت اینترنت یعنی آمازون نیز برای نخستین‌بار به سود یک میلیارد دلاری رسیده و درآمد آن نیز از ۳۸ میلیارددلار به بیش از ۶۰ میلیارد دلار رسیده است. در مقایسه با دو رقیب دیگر آمازون در بخش‌هایی غیر از هسته اصلی کسب وکار خود بسیار سریع‌تر رشد کرده است. آمازون هم اکنون بیشترین سهم را از بازار رایانش ابری جهان در اختیار دارد. این شرکت همچنین یک استودیوی هالیوودی بزرگ ساخته و اخیرا با خرید فروشگاه زنجیره‌ای Whole Foods وارد بازار خرده‌فروشی سوپرمارکت نیز شده که اتفاقا همین بخش حالا ۷ درصد فروش آمازون را تشکیل می‌دهد. در کنار اینها دو شرکت مایکروسافت و فیس‌بوک قرار دارند که آنها نیز اوضاع خوبی را در این فصل نشان داده‌اند. مایکروسافت از رشد درآمدی ۱۲ درصدی و رسیدن به عدد ۲۹ میلیارد دلار خبر داد. بر اساس آمارهای مالی، مایکروسافت هم در بخش رایانش ابری در حال رشد است. فیس‌بوک هم با یک پرش ۴۷ درصدی به درآمد ۹۷/ ۱۲ میلیارد دلار رسیده است. اینها پنج شرکت نخست جهان از نظر ارزش بازار در آمریکا هستند و این نخستین‌بار است که پنج شرکت نخست از نظر ارزش بازار از یک صنعت – تکنولوژی و اینترنت – هستند.

هر پنج شرکت به‌رغم این اوضاع خوب مالی با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند. از جمله فیس‌بوک که حالا با مجموعه گسترده‌ای از شکایات و انتقادها روبه‌رو است از شکایت در مورد تاثیر نامناسب بر ذهن کاربران گرفته تا استفاده از این شبکه برای نفرت‌پراکنی یا اجازه دادن به روس‌ها برای تاثیرگذاشتن در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا. فیس‌بوک گفته که این مشکلات را با به خدمت گرفتن افراد بیشتری برای بخش امنیت خود حل کرده، ضمن اینکه از این پس کاربران نسبت به خبری که یک منبع منتشر می‌کند قابلیت صحه‌گذاری دارند که همین باعث مقابله با موج خبرهای جعلی خواهد شد.   اپل هم در این میان دارای مشکلات متعددی است از جمله یکی از نخستین سرمایه‌گذاران این شرکت اخیرا این شرکت را به‌خاطر تاثیر نامناسب گوشی‌های این شرکت بر کودکان مورد انتقاد قرار داده و در همین حال دولت فدرال نیز تحقیقاتی را برای موضوع جنجالی کاهش سرعت پردازش موبایل‌های قدیمی‌تر این شرکت (با به روزرسانی نرم‌افزار آن) آغاز کرده است. اپل البته به‌خاطر این موضوع از کاربران خود عذرخواهی کرد و گفت هرگز قصد ضربه زدن به آنها را نداشته است.

گوگل هم بی‌نصیب از مشکلات نیست؛ این شرکت اخیرا ۷۱/ ۲ میلیارد دلار از سوی رگولاتورهای اروپایی جریمه شده، به دلیل ارجحیت دادن محصولات خود به مشتریان در هنگام استفاده کاربران از سرویس یوتیوب. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در پاسخ به انتقادها در مورد پخش گزینشی محتوای ویدئویی به کاربران گفته که این کار با هدف جلب رضایت آگهی‌دهندگان صورت می‌گیرد، البته در این زمینه نگرانی‌هایی هم وجود دارد که ما تلاش می‌کنیم آنها را رفع کنیم و با قدرت به آنها پاسخ دهیم. مهم‌ترین تغییر در صنعت تکنولوژی آمریکا به دنبال انتخاب دونالد ترامپ برای ریاست‌جمهوری این کشور رخ داد. ترامپ قبل از انتخاب بارها نسبت به شرکت‌های تکنولوژی به خاطر بی‌توجهی به استخدام نیروی کار در آمریکا و راه‌اندازی کارخانه‌ها در خارج از این کشور انتقاد کرده بود.

تنها روزهایی قبل از آغاز به‌کار رسمی ریاست‌جمهوری آمریکا مدیران شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مقابل دونالد ترامپ نشستند و او باز به موضوع ایجاد کم شغل توسط این شرکت‌ها در آمریکا و سرمایه‌گذاری در داخل آمریکا انتقاداتی را مطرح کرد. مدت زمان کوتاهی پس از آن شورای مشورتی که قرار بود از روسای شرکت‌های تکنولوژی پیرامون دونالد ترامپ شکل بگیرد، از هم پاشید و همین اواخر او دوباره انتقادهایش را به سمت صنعت تکنولوژی نشانه رفته است. از جمله در توییتی گفت که شرکت‌های پست آمریکایی باید از خرده‌فروشی‌های آنلاین (‌مانند آمازون) به دلیل ارسال بسته‌هایشان هزینه بیشتری بگیرند. انتقادها از صنعت تکنولوژی حتی به مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس هم کشیده شد جایی که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی از خودشان در برابر انتقادهای مطرح شده دفاع کردند. مارک بنیوف مدیرعامل سلزفورس در اجلاس داووس رفتار برخی شرکت‌های تکنولوژی را نابکارانه توصیف کرد و این صنعت را با صنعت دخانیات مقایسه کرد و در نهایت خواستار دخالت بیشتر دولت در این صنعت از نظر مقررات‌گذاری شد.

با بزرگتر شدن و موفق‌تر شدن شرکت‌های رده اول تکنولوژی جهان حالا انتقادها از همه سو به سمت آنها سرازیر می‌شود از جمله برای اپل که گفته می‌شود این شرکت بیش از اندازه به آی‌فون وابسته شده؛ به محصولی که دو سوم درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد. به‌خصوص که کاربران نیز موبایل را به نسبت دیر به دیر عوض می‌کنند. به گفته اپل در این فصل مالی متوسط فروش آی‌فون ۱۰ در این فصل ۱۵ درصد رشد داشته است. هم اکنون ۳/ ۱ میلیارد آی‌فون و دیگر محصولات اپل در جهان فعال است، به همین دلیل شاهد رشد ۱۸ درصدی درآمدهای این شرکت از بخش سرویس‌ها بوده‌ایم. در کنار این، فروش خوب ساعت اپل و ایرپاد و هدفون بی‌سیم ایرپاد این شرکت نیز باعث شده انتقادها این شرکت و دیگران را چندان نگران نکند. سود آلفابت با رشد ۲۸ درصدی در این فصل به ۸۴/ ۶ میلیارد دلار رسید که البته از این میان باید مالیات ۹/ ۹ میلیارد دلاری این شرکت که ناشی از قوانین جدید مالیاتی آمریکاست را کم کنیم و همین تا اندازه‌ای اوضاع گوگل را از نظر بالانس درآمد و سود به‌هم ریخته است. در حالی که همچنان گوگل و آلفابت درآمد ناشی از تبلیغات را در صدر بخش درآمدی خود دارند، این شرکت در حوزه‌های مختلفی از جمله خودروهای بدون‌راننده سرمایه‌گذاری وسیعی کرده با این امید که در آینده سهم خود از سبدهای دیگر درآمدی را نیز بیشتر کند.

آمازون همچنان بخش قابل‌توجه کسب و کارش روی خرده‌فروشی است و در این فصل مالی نتایج فصل تعطیلات را پیش‌روی خود دیده است. شرکت جف بزوس که خودش هم به ثروتمندترین مرد جهان تبدیل شده ۴ میلیارددلار نیز از فروشگاه‌های زنجیره‌ای Whole Food به‌دست آورده، شرکتی که آمازون آن را به مبلغ ۵/ ۱۳ میلیارد دلار خریده است.  آمازون به خوبی می‌داند که این پیشگامی به‌خصوص در حوزه خرده فروشی کافی نیست به همین جهت این شرکت به سرعت در حال سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار خود در نقاط مختلف جهان است. آمازون همچنین سرمایه‌گذاری سنگینی را در بخش محتوای ویدئویی انجام داده است. آمازون هم در بخش رایانش ابری و هم تبلیغات وضعیت بسیار خوبی دارد و همین نشان‌دهنده این است که این شرکت تا اینجا مسیر دقیقی را پیش آمده است.

منبع : دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا