تکنولوژی

هشدار سرقت جدید از خودپردازها

دستگاه‌‌های خودپرداز برای هکرها جذابیت زیادی دارند. هکرها برای دزدی از خودپرداز‌‌ها روش‌های مختلفی دارند. گاهی اوقات با نصب دستگاهی روی خودپرداز رمز صدها مشتری را ذخیره کرده و از راه دور به کمک این رمز‌ها حساب‌ صاحبان‌شان را خالی می‌‌کنند. با این روش حتی اگر کارت خالی باشد، می‌‌توان صدها دلار به جیب می‌زد.

اما اگر راهی باشد که در عرض چند دقیقه کل محتوی خودپرداز را خالی کند چه می‌شود؟

تعداد حمله‌‌هایی از این دست روز به روز بیشتر می‌شود. ادارات دولتی در سکوت به سازندگان دستگاه‌‌های خودپرداز و موسسات مالی درباره‌ی‌ دیده شدن این نوع دزدی در خاک آمریکا اطلاع داده‌اند.

براساس یادداشتی از سرویس مخفی آمریکا، این آژانس اطلاعاتی پیرامون نقشه‌ی حمله به خودپرداز‌های ساخته‌ی Diebold Nixdorf دریافت کرده است. در ده روز گذشته سرقت‌‌هایی این چنینی گزارش شده و  به نظر می‌رسد حمله‌های دیگری در راه باشد.

این دستگاه‌‌های خودپرداز عموما در داروخانه‌‌ها، سوپرمارکت‌های بزرگ و خودپرداز‌های ماشین‌رو قرار دارند. در حمله‌های قبلی، هکرها در لباس مسئول خودپرداز ظاهر شده و لپتاپ خود را به خودپرداز وصل کرده‌اند. آن‌ها تصویری از سیستم عملکرد خوپرداز را در موبایلی، همراه خود داشته‌اند.

در هشدار سازمان مخفی آمریکا آمده است که مجرمان از یک  آندوسکوپ –دستگاهی که در عمل‌های جراحی برای نگاه کردن به داخل بدن بیمار استفاده می‌شود- برای نگاه کردن به داخل دستگاه خودپرداز استفاده می‌کنند.‌آن‌ها با این روش می‌توانند محل اتصال لپتاپ به مکانیزم درونی خودپرداز را به راحتی پیدا کنند.

هنگامی که این دو متصل شدند، مجرمان به وسیله‌ی یک بدافزار سرقت به نام Ploutus.D خودپرداز را تحت کنترل خود در می‌آورند. در حمله‌‌های قبلی به وسیله‌ی Ploutus.D، خودپرداز در هر ۲۳ ثانیه ۴۰ اسکناس را به بیرون می‌داد. به این ترتیب بعد از چند دقیقه خودپرداز خالی می‌شود.

این تکنینک اولین بار در سال ۲۰۱۳ در مکزیک رخ داد. اگر این حملات تایید شوند، اولین حملات این چنینی در خاک آمریکا خواهند بود. شرکت سایبری روس Group IB در سال ۲۰۱۶ گزارشی از این سرقت اعلام کرده بود. علاوه بر این به دستگاه‌‌های خودپردازی در تایلند و تایوان نیز به این روش دستبرد زده‌ شدند.

تولید‌کننده‌ی دستگاه‌های خودپرداز به موسسات مالی و بانک‌ها هشدار داده است، اما اطلاعات بیشتری پیرامون این‌ که چه بانک‌هایی در معرض سرقت بوده‌‌اند و یا چه مقدار پول گم شده است، در دست نیست.

مطالب پیشنهادی : 

هر 2014 ایرانی یک خودپرداز

رمز برعکس در خودپرداز، تجربه من و توضیح برات قنبری

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا