تکنولوژی

بانک مرکزی : نظارت بر فین‌تک بر عهده PSPهاست

ناصر حکیمی، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: اهمیت فین‌تک‌ها و لزوم تعریف چارچوبی برای مسئولیت‌پذیری در کسب و کارهای نوپای بانکی به حدی است که می‌بایست از طریق رگولاتور نظارت‌های دقیق و متشکلی بر اساس تعریف ساختارهای جدید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی از این پس برای فعالیت فین‌تک‌ها در حوزه‌های پرداخت مجوزی صادر نخواهد کرد، گفت: ناظر شبکه پولی و بانکی از طریق تعریف چارچوبی به‌ منظور ارزیابی عملکرد شرکت‌های پرداخت، نظارت بر فین‌تک‌ها را از طریق شرکت‌های PSP‌ راهبری خواهد کرد و از این طریق ریسک فین‌تک را به مجری PSP منتقل می‌کند.

حکیمی با اشاره به اهمیت مسئولیت‌پذیری در حوزه پرداخت و فین‌تک‌ها گفت: آن دسته از شرکت‌های پرداخت که از مجوز فعالیت‌ برخوردار شده‌اند، می‌بایست نسبت به عملکرد و مسئولیت‌های خود پاسخ‌گو باشند. با این‌همه این اختیار برای شرکت‌هایی از این دست قرار داده شده که مسئولیت خود را تنفیذ و یا برون‌سپاری کنند.

معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به خطوط قرمز این بانک در مواجهه با فین‌تک‌ها گفت: بانک مرکزی هیچ‌گاه به طور مستقیم با فین‌تک‌ها کار نمی‌کند و از طریق واسطه‌ها این تعامل شکل می‌گیرد. از طرفی سیستمی شفاف برای گزارشگری در زمینه همکاری‌ها مورد نیاز است.

– مرتبط : هاب فین‌تک خاورمیانه کجاست؟

وی افزود: وظیفه رگولاتور ارزیابی این فرآیند بوده و این در حالی است که کماکان فراهم کردن ابزارها و محصولاتی که بتواند به مجموعه‌ها و کسب‌وکارهای نوپا جایگاهی بدهد، امکان‌پذیر نیست.

حکیمی بابیان اینکه نظارت بر مراودات بانکی همچنان به طور انحصاری در اختیار بانک مرکزی باقی خواهد ماند،‌ از اقدام‌های بانک مرکزی در حوزه‌های فناوری سخن گفت و افزود: در حوزه فناوری، ضابطه و تطبیق تا پایان امسال سامانه‌هایی همچون رابط‌یار، حساب‌یار و پرداخت‌یار را تعیین تکلیف خواهد کرد.

این مقام مسئول با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی و نحوه استفاده از فناوری‌های داکیومنت به بیت‌کوین و رشد ارزهای دیجیتالی اشاره کرد و گفت:‌ با وجود پیچیده‌تر شدن فناوری‌ها اما دست بانک مرکزی در این زمینه چندان باز نیست. در عین‌حال فین‌تک‌ها می‌بایست در زمینه‌های تأمین مالی و فاینانس به‌طور فعال‌تری اقدام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا