تکنولوژی

حس لامسه برای دست مصنوعی!

صنعت پروتزهای انسانی در طی 100 سال گذشته آن قدر پیشرفت‌های چشم گیری داشته که فردی با وجود عضو مصنوعی، اگر قابلیت‌های بیشتری از افراد عادی نداشته باشد، کمتر از آنها نیز ندارد. با این وجود، بخش‌های مهمی در این حیطه از علم و تکنولوژی وجود دارد که هنوز عقب است، مانند وجود حس لامسه در اعضای مصنوعی که در افراد عادی توسط پوست ایجاد می‌شود. اما دستیابی‌های اخیر، ممکن است نقطه عطفی در این زمینه باشد. Almerina Mascarello زنی آمریکایی است که 20 سال پیش در تصادفی، دست و ساعد چپ خود را از دست داده است. وی برای انجام آزمایش نوع جدیدی از اعضای مصنوعی داوطلب شد. در طی آزمایش نوع جدیدی از اعضای مصنوعی مورد امتحان قرار می‌گیرد که قادر است حس لامسه را برای کاربر معلول به همراه بیاورد.

محققان طی این آزمایش، دست مصنوعی را برای این خانم نصب کردند. خانم آلمرنیا بعد از پوشیدن دست مصنوعی توانست هر 5 انگشت آن که اثر انگشت‌های ظریفی دارد را تکان دهد و بعد از گرفتن شیئی، آن را لمس کند. این دست مصنوعی هنگامی که چیزی را لمس می‌کند، سیگنال‌هایی تولید می‌کند که به یک کامپیوتر ارسال و پردازش می‌شود. اطلاعات ارسالی، از طریق کامپیوتر به مغز کاربر فرستاده می‌شود و از آنجا به سمت عصب‌های دست وی حرکت می‌کند. طی آزمایش، این خانم توانست بدون دیدن، حس کند شیئی سخت یا نرم است و یا جنس آن چیست. این دستیابی می‌تواند یکی از بزرگ ترین موفقیت‌های علم و تکنولوژی محسوب شود به خصوص با در نظر گرفتن اینکه تا به امروز تمامی پروتزهای انسانی ساخته شده برای دریافت حس لامسه، نیازمند وجود سخت افزارهای حجیم و ادوات آزمایشگاهی بزرگ بوده‌اند.

آلمرنیا در مصاحبه‌ای با بی بی سی گفت: «حسی که با این دست مصنوعی داشتم شباهت بسیار زیادی به دست واقعی داشت. حس اینکه دوباره بتوانی تمام کارهایی که به دلیل معلولیت از آنها محروم شده بودی را تجربه کنی، بسیار ناب و استثنائی است. حس‌هایی که تا وقتی آنها را داریم، نمی‌فهمیم تا چه اندازه مهم هستند.» این تکنولوژی قطعا برای رسیدن به مرحله بهره وری، راه زیادی در پیش دارد اما با وجود رشد سریعی که تکنولوژی دارد، این دستیابی بدون شک می‌تواند زودتر از آنچه فکرش را می‌کنیم، در اختیار بسیاری از معلولین قرار گیرد.

 

ویدئوی این خبر را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا