تکنولوژی

پنج درصد مالیات ارزش افزوده دوبی و تاثیر بر بازار دیجیتال ایران

دولت امارات قصد دارد از ابتدای سال میلادی جدید ( 2018 ) 5 درصد مالیات ارزش افزوده اعمال کند همین موضوع حالا به موضوعی در بازارهای کامپیوتر و موبایل ایران تبدیل شده است.

محسن بهنامی یک فروشنده در بازارکامپیوتر پایتخت می‌گوید‌: بسیاری از اجناس دیجیتالی بازار ایران از طریق بازارهای امارات تامین می‌شود از این رو افزایش 5 درصدی هزینه‌ها به خاطر مالیات ارزش افزوده حداقل 5 درصد به هزینه سفارش دهندگان محصولات کامپیوتری اضافه می‌کند و قیمت محصولات کامپیوتری ایران هم بالا می رود. 

هر چند مالیات ارزش افزوده در زمان صادرات دوباره به صادرکننده بازگردانده می‌شود اما نکته این است که صادرکنندگان محصولات به ایران به دلیل تحریم ایران. نمی‌توانند فروش خود را صادرات ذکر کنند.

این افزایش قیمت در حالی رخ می‌دهد که اجرای طرح رجیستری هم باعث افزایش قابل توجه قیمت‌ها ( حتی قیمت محصولاتی که شامل رجیستری نمی‌شوند) در بازار شده است. 

اعمال مالیات 5 درصدی ارزش افزوده برای سال 2018 از مدتها قبل تصمیم‌گیری وتوسط کنسول ملی فدرال امارات  (FNC)اعلام شده است. این تنها امارات نیست که این میزان ارزش افزوده روی محصولات و خدمات اعمال کرده بلکه کشورهای عضو GCC شامل بحرین، عمان، قطر و عربستان سعودی همگی توافق به اجرای این میزان مالیات ارزش افزوده کرده ‌اند.

بر اساس قانون امارات کسب وکارهایی که درآمدها آنها حداقل 370 هزار درهم در سال باشد باید مالیات ارزش افزوده بپردازند که این شامل 450 هزار شرکت خصوصی در این کشور می‌شود. 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا