تکنولوژی

مقایسه سرعت شارژ سه آیفون با شارژرهای مختلف

آیفون‌هایی که امسال عرضه شدند قابلیت شارژ سریع را دارند این چیزی است که اپل گفته . شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید در کمتر از ۳۰ دقیقه تا ۵۰ درصد گوشی خود را شارژ کنید. تنها نکته این که شما باید برای به کار انداختن این قابلیت  آداپتور شارژر جدیدی بخری و همچنین کابل USB-C به Lightning نیز. 

آیا واقعا این کار ارزش دارد؟ ما در اینجا پنج آداپتور و سه نوع آیفون را بررسی کردیم و روی آن‌ها تست‌های مختلفی انجام دادیم و راز و رمزهای جدیدی درباره شارژ سریع آیفون فهمیدیم. مهمترین آنها این است که هرچند شارژ ازطریق USB-C خیلی سریع است اما بهتر است شما شارژر اپل 12W USB-A را بخرید که قیمت آن بسیار معقول ( ۱۹ دلار ) و شارژ با آن بسیار سریع است. این آداپتور همان شارژری است که به همراه آی پد به خریدار ارایه می‌شود.

آیفون ۱۰ ، آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس هر سه از شارژ با آداپتور USB-C پشتیبانی می‌کنند که در واقع پشتیبانی از تکنولوژی جدید شارژ USB با عنوان  USB-PD است. این همان شکلی است که که مک‌بوک‌های جدید از طریق USB-C شارژ می‌شوند. 

ما اما می‌خواهیم بدانیم استفاده از این آداپتورها تا چه حد در کاهش زمان شارژ تاثیر دارد. نکته دیگری که می‌خواهیم ببینیم این است که این شارژ سریع در مقایسه با آیفون‌های قدیمی‌تر چه عملکردی دارند. 

ما در این تست سه گوشی آیفون ۱۰ ، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۷ پلاس را مورد بررسی قرار دادیم. 

آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ هردو از باتری با یک اندازه برخوردارند. آیفون ۸ از باتری ۲۶۹۱ میلی آمپری و آیفون ۱۰ از باتری ۲۷۱۶ میلی آمپری برخوردارند چیزی. حدود ۱ درصد اختلاف به همین دلیل ما هر دو را دارای باتری ۲۷۰۰ میلی آمپری می‌خوانیم. آیفون ۷ پلاس دارای باتری بزرگتر و بهتری است یک باتری ۲۹۰۰ میلی آمپری. باتری این گوشی حدود ۸ درصد بزرگتر از باتری دوگوشی دیگر است اما اختلافی که وجود دارد این است که میزان مصرف باتری ۷ پلاس بیشتر از دو گوشی دیگر است. همچنین شارژ آن هم مقدار کمی نیز بیشتر طول می‌کشد. 

ما باتری هرکدام از این گوشی‌ها را تا یک درصد خالی کردیم همچنین مطمئن شدیم که هیچ اپلیکیشنی باتری مصرف. نمی‌کند و گوشی را هم در حالت airplane قرار دادیم تا هیچ نوع مصرف باتری مثل تلاش برای به روزرسانی یا همسازی عکسها صورت نگیرد. پس از این هرکدام از گوشی‌ها را با پنج شارژر موجود تست کردیم. هر ۵ دقیقه از نحوه شارژ هر دستگاه یادداشت برداری کردیم. پنج شارژری که در این تست مورد استفاده قرار دادیم در جدول زیر به همراه قدرت خروجی و قیمتشان قرار دارند. 

مطمئنا شارژر Apple 29W USB-C عملکرد بسیار خوبی دارد و البته شارژر گران قیمت Apple 61W USB-C که همان شارژری است که در جعبه مک‌بوک پروهای ۱۳ اینچی جدید قرار دارد. اما ما می‌خواهیم بدانیم دقیقا آیفون‌های جدید دقیقا چه عملکردی هنگام شارژ از طریق USBH-PD دارند. 

نکته اینکه شارژر 18W USB-C که در جعبه گوشی گوگل پیکسل قرار دارد از ویژگی USB-PD پشتیبانی می‌کند. در تئوری این شارژر باید عملکردی مشابه سرعت آداپتورهای USB-C داشته باشد. البته شما می‌توانید آداپتورهای USB-C ارزان‌تری را با برندهای دیگر هم بخرید که ما آنها را تست نکرده‌ایم. به همراه آداپتور USB-C شما به کابل Lightning هم نیاز دارید که خود اپل کابل یک متری آن را ۲۵ دلار و دومتری آن را ۳۵ دلار می‌فروشد. این عددها برای یک کابل واقعا بالاست. 

خب اجازه بدهید نگاهی از نزدیک به عملکرد هرکدام از گوشی‌ها در هنگام شارژ با هرکدام از شارژرها بیندازیم. آیفون ۷ پلاس از امکان شارژ سریع USB-C پشتیبانی نمی‌کند اما نتایجی که ایجاد شده درباره این این آیفون جالب است. این شارژٓ کامل این گوشی با آداپتور ۵ واتی که داخل جعبه قرار دارد حدود ۳.۵ ساعت به طول می‌انجامد. آداپتور 12W , و همه آداپتورهایUSB-C  دیگر مورد استفاده در این تست عملکرد مشابهی را در رسیدن به ۸۵ درصد شارژ طی یک ساعت و ۲۰ دقیقه نشان می‌دهد.

این یعنی یک ساعت شارژ سریع‌تر. آداپتور پیکسل حتی عملکرد بهتری از آداپتور داخل جعبه آیفون دارد هرچند از آداپتور 12W آی‌پد و سایر آداپتورهای USB-C مورد استفاده در این تست کندتر این گوشی را شارژ می‌کند. شارژ آیفون ۸ پلاس با آداپتور  12W آی‌پد نیز مشابه ۷ پلاس است. اما این گوشی با آداپتور پیکسل سریع‌تر یا مشابه آداپتورهای USB-C دیگر مورد استفاده در این تست شارژ می‌شود.  نتایج کاملا واضح است که آیفون‌های جدید با استاندارد USB-PD از طریق پورت USB_C ارتباط سریع‌تری را با شارژر برقرار می‌کنند. اما نکته واضح در مورد همین گوشی هم این است که آداپتور ارزان قیمت 12W آی پد که نیازی به خرید هیچ سیمی ( USB-C  ) هم ندارد بازهم عملکرد بسیار خوبی دارد و ۲۰ تا ۲۵ درصد سریع‌تر است.  

داستان شارژ آیفون ۱۰ نیز مشابه آیفون ۸ پلاس است. با شارژرهای USB-C می‌توان طی نیم ساعت تا ۵۰ درصد شارژ در این گوشی فراهم کرد و شارژ کامل آن زیر دوساعت به طول می انجامد. شارژٓ با آداپتور 12W آی‌پد ۲۰ دقیقه بیشتر طول می کشد. کاملا واضح است که آیفونهای جدید از قابلیت‌های شارژ USB-C بهتر استفاده می‌کنند.

همچنان که از طریق چارت‌ها می‌توان دید اهمیتی ندارد بعد. از رسیدن به مرز ۸۵ درصد شارژ از چه گوشی یا چه آداپتوری استفاده می‌کنید وقتی گوشی به این نقطه شارژ می‌رسد انگار به نوک قله رسیده و خسته شده باشد به کندی شارژ می‌شود و به ۱۰۰ درصدمی‌رسد. این رفتار برای همه گوشی‌ها طبیعی و نرمال است. دلیل این موضوع هم امنیت و هم حفاظت از انرژی در درازمدت است. 

شارژر 5W که در جعبه آیفون عرضه می‌شود به شکل عذاب آوری کند است و اصلا مهم نیست که چه نوع گوشی را با آن شارژ می‌کنید. این شارژر هر دقیقه ۶ دهم درصد شارژ باتری را شارژٰ می‌کند یعنی حدود ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می کشد تا باتری با آن به ۸۵ درصد شارژ برسد. 

شارژر 12W با قیمت ۱۹ دلار حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد تا باتری را تا ۸۵ درصد شارژ کند. این حدود ۷۰ درصد سریع‌تر از آداپتورهای 5W داخل جعبه آیفون است. 

ارزان‌ترین آداپتور USB-C اپل ۴۹ دلار قیمت دارد و برای استفاده از آن باید کابل ۲۵ دلاری هم بخرید. در مقابل چه مزیتی نصیب شما می‌شود؟ در آیفون ۷ پلاس تقریبا هیچ و عملکرد آن مشابه آداپتور 12W است. اگر آیفون ۸ پلاس یا آیفون ۱۰ داشته باشید رسیدن به ۸۵ درصد شارژ بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سریع‌تر انجام می‌گیرد. 

ادعای اپل در مورد رسیدن به ۵۰ درصد شارژ طی ۳۰ دقیقه در آیفون ۸ و ۱۰ با استفاده از آداپتورهای USB-C ادعای درستی است. این آداپتورها همچنان که گفتیم از استاندارد USB-PD بهره می‌برند. اگر از شارژر داخل جعبه برای ایندو گوشی استفاده کنید زمان شارژ شما برای رسیدن به ۵۰ درصد شارژ حدود ۱۰ دقیقه بیشتر می‌شود. 

شارژ گوشی با آداپتورهای گران تر از جمله شارژرهای مک‌بوک هم تقریبا زمان مشابهی را میدهد . البته شارژر مک بوک پرو. USB-C وضعیت بهتری دارد. 

آداپتور 18W پیکسل ۳۵ دلار قیمت دارد و برای استفاده از آن باید کابل هم بخریدکه نسخه ۱ متری آن ۲۵ دلار و دومتری ۳۵ دلار است. سرعت شارژ آیفون با این آداپتور گوگل تقریبا مشابه شارژ با شارژرهای USB-C اپل است. اما در مورد آیفون ۷ پلاس نتایج متفاوت است. در حالی که آیفون ۷ پلاس با آداپتور USB-C این آیفون سریع‌تر شارژ می‌شود با شارژر پیکسل که از همان استاندارد استفاده می‌کند زمان شارژ این گوشی کندتر است. در واقع همچنان بهتر است برای آیفون ۷ پلاس از شارژر  12W استفاده کنید. 

بهترین انتخاب 

همچنان که در تمامی این تست متوجه شدیدآداپتور 12W اپل که اتفاقا از تکنولوژی USB-C پشتیبانی نمی‌کند و در واقع کابل لایتنینگ   USB-A می‌خواهد  و با قیمت ۱۹ دلاری خود همان مزیت‌هایی را در اختیار شما قرار میدهد که شارژرهای جدید و دارای تکنولوژی شارژ سریع فراهم می‌کنند. شارژرهای USB-C  در ازای ۱۵ دقیقه زمان شارژ کمتر مبلغ زیادی را به کاربر تحمیل می‌کنند. نکته قابل توجه اینکه اپل در ازای گوشی ۸۰۰ دلاری آیفون ۸ و ۸ پلاس و گوشی ۱۰۰۰ دلاری آیفون ۱۰ کابل و شارژر تاریخ گذشته‌ای را داخل جعبه قرار داده است.

 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا