تکنولوژی

ابهام در نحوه رجیستر شدن گوشی‌های مسافری

رجیستری موبایل از سه شنبه گذشته آغاز شد و مسوولان اجرای طرح هشدارها و دستورالعمل‌های مختلفی خطاب به کاربران و فروشندگان صادر کرده‌اند. 

آنچه از طرح رجیستری موبایل فعلا می‌دانیم این است که این طرح فعلا برای تمام دستگاه‌های سیم‌کارت خور اپل ( گوشی، تبلت، ساعت) اعمال خواهد شد. اگر مسافر هستید و گوشی آیفون جدیدی به همراه خود دارید خوب است بدانید باید آن را در گمرک ثبت کنید در غیر این صورت امکان ثبت آن در سامانه رجیستری برای فعال شدن در شبکه اپراتوری وجود نخواهد داشت. 

متاسفانه مسوولان توضیح دقیقی درباره مراحل ثبت گوشی به صورت مسافری نداده‌اند آنچه رییس رگولاتوری دقیقا اعلام کرده این است : 

کالایی از گمرک خارج شود دیگر امکان ثبت در سامانه رجیستری برای فعال شدن در شبکه مخابراتی را نخواهد داشت. در اجرای طرح رجیستری یک پیشنهاد این بود کالایی که وارد می‌شود امکان ثبت در سامانه رجیستری را داشته باشد که بررسی‌ها نشان داد این امکان ممکن است باعث سواستفاده‌هایی شود و برای مثال قاچاقچی کالا را به صورت قاچاق وارد کند و رجیستر کردن آن را به عهده خریدار بسپارد تا خریدار پیگیر اقدامات ثبت گوشی در سامانه رجیستری شود بنابراین همچنان که طبق قانون گمرکات کالایی که از گمرک خارج شود امکان ثبت ندارد در طرح رجیستری نیز اگر واردکننده یا مسافر بدون ثبت کالا را از گمرک خارج کند دیگر امکان ثبت در سامانه برایش میسر نخواهد بود.

مرتبط : مهمترین پرسش و پاسخ‌ها درباره طرح رجیستری

حال مشخص نیست آیا شما قادر به خرید گوشی برای دوستانتان خواهید بود یا هر گوشی ثبت شده صرفا برای خریدار قادر به فعال شدن است. در عین حال مشخص نیست دقیقا چه میزان عوارض برای گوشی خود خواهید پرداخت. در عین حال پرسش دیگری که پاسخ اش را نمی‌دانیم این است که اگر شما در خارج از کشور گوشی را خریداری کرده باشید و بخواهید آن را در ایران استفاده کنید باید آن را حتما ثبت کنید و هزینه بالای عوارض را بپردازید یا نه.

به نظر می‌رسد همه چیز حتی در خود سازمان رگولاتوری و اداره مبارزه با قاچاق کالا فعلا در حال آزمون و خطاست و به همین دلیل اطلاعات دقیقی از نحوه فعالیت موضوع وجود ندارد.

مرتبط : 

سردرگمی بازار موبایل در آستانه اجرای طرح رجیستری موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا