تکنولوژی

مصرف برق بیت‌کوین از مصرف 160 کشور بیشتر است

هزاران کامپیوتر که در سرتاسر دنیا پراکنده شده‌اند با همکاری یکدیگر تراکنش‌های بیت کوین را پردازش می کنند که به آنها استخراج کننده (miners) گفته می‌شود و فرایند پردازش تراکنش‌های بیت‌ کوین نیز استخراج(mining)  نامیده می‌شود.

حال طبق نتایج تحقیقات به عمل آمده ، مقدار انرژی که سالانه توسط این کامپیوترها برای استخراج بیت‌ کوین مصرف می‌شود، از مصرف سالانه بیش از 160 کشور دنیا بیشتر است.

این مطالعه که توسط سرویس PowerCompare انجام شده، نشان می‌دهد که مقدار انرژی برق مصرفی برای پردازش بیت‌ کوین در سراسر دنیاد در حال حاضر از میانگین برق مصرفی کشورهایی مانند ایرلند و بسیاری از کشورهای قاره آفریقا بیشتر است.

این موسسه با استفاده از آمار بیت‌ کوین و وبسایت Digiconomist به این نتیجه رسید که در سال 2017 بیش از 29.05  تراوات بر ساعت انرژی برق برای پردازش بیت‌ کوین مصرف شده که در طرف دیگر کشور ایرلند امسال کمتر از 25 تراوات بر ساعت انرژی برق مصرف کرده است.

همانطور که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، کشورهایی که مصرفه سالانه انرژی آنها از مصرف سالانه استخراج بیت‌کوین کمتر است با رنگ نارنجی مشخص شده‌اند.

شبکه بیت کوین بانک مرکزی ندارد و از یک مکانیزم جدید جایگزین برای تزریق پول در گردش استفاده می‌کند. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم هزاران کامپیوتر که در سرتاسر اینترنت پراکنده شده‌اند با همکاری یکدیگر تراکنش‌های بیت کوین را پردازش می‌کنند و جالب است بدانید به طور میانگین هر 10 دقیقه یکی از استخراج کننده‌ها یک رقابت محاسباتی را برنده شده و جایزه می‌گیرد. این جوایز انگیزه کافی برای افراد بیشتری فراهم می‌کند تا به فرایند پردازش تراکنش‌های بیت کوین بپیوندند و به این واحد پولی کمک کنند تا غیر متمرکز بماند و البته افزایش پیدا کند.

با افزایش هرچه بیشتر بیت‌کوین، کامپیوترهای استخراج‌کننده هم بایستی به سیستم‌های قدرتمندتری مجهز شوند و همین مسئله باعث مصرف هرچه بیشتر انرژی برق می‌شود. میزان برق مصرفی برای یک تراکنش بیت کوین می‌تواند برق یک خانه را به مدت 1 ماه تامین کند.

گفته می شود در حال حاضر بیش از 80 درصد استخراج‌ کننده‌های بیت ‌کوین در کشور چین قرار دارند چراکه هزینه مصرف برق در این کشور به مراتب از دیگر کشورها پایین‌تر است. همین مسئله نگرانی‌های زیادی درباره تاثیرات این پردازش‌ها بر محیط زیست چین به‌وجود آورده چراکه بخش اعظمی از انرژی برق کشور از چین از طریق سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا