تکنولوژی

سرمایه‌گذاری SoftBank در اوبر تا چند روز آینده

شرکت اوبر (Uber) روز گذشته اعلام کرد که شرکت ژاپنی SoftBank قصد دارد به زودی به‌منظور سرمایه‌گذاری بخش اعظمی از سهام اوبر را خریداری کند. در صورت نهایی شدن این قرارداد، بزرگترین سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ خصوصی در تاریخ رقم خواهد خورد.

بر اساس این قرارداد، شرکت SoftBank مبلغی برابر 1 میلیارد دلار در اوبر سرمایه گذاری خواهد کرد و ضمنا طی چند هفته بیش از 9 میلیارد دلار از سهام سرمایه گذاران فعلی این شرکت را هم خریداری خواهد کرد. گفته می شود در صورتی که سرمایه‌گذاران فعلی تمایلی به فروش سهام خود نداشته باشند، معامله طبق قرارداد انجام خواهد شد و حداکثر سهام ممکن خریداری می‌شود. این قرارداد باعث ایجاد یک سری تغییرات در هیئت مدیره این شرکت نیز خواهد شد.

طبق گفته منابع نزدیک به اوبر، مذاکرات درباره این قرارداد از چند هفته پیش آغاز شده است و اعضای هیئت مدیره روز شنبه در جریان این قرارداد قرار گرفته‌اند و وکلای شرکت هم در حال تنظیم متن و جزئیات دقیق این قرارداد هستند. در همین راست، کمپانی سرمایه گذاری Benchmark که چندی پیش علیه اوبر شکایتی را مطرح کرده بود اعلام کرد در صورت تحقق این قرارداد شکایت خود را لغو خواهد کرد. گفته می شود کالانیک مدیرعامل سابق اوبر هم اعضای هیئت مدیره‌ای که هنوز تحت کنترل او هستند را راضی کرده تا با انجام این قرارداد موافقت کنند. دیگر اعضای هیئت مدیره هم معتقدند با انجام این توافق و تغییر برخی از اعضای هیئت مدیره، نفوذ کالانیک در شرکت اوبر به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

شرکت SoftBank با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری Dragoner Investment و General Atlantic قرار است حداقل 1 میلیارد دلار در کمپانی اوبر سرمایه‌گذاری کنند و حدود 9 میلیارد دلار از سهام سرمایه‌داران فعلی این شرکت را هم خریداری کنند. طبق گفته یکی از افراد نزدیک به هیئت مدیره SoftBank 1 میلیارد دلار سهام شرکت اوبر را بر اساس ارزش فعلی این شرکت یعنی 70 میلیارد دلار خریداری خواهد کرد اما سهامی که قرار است از اعضای فعلی هیئت مدیره و سهامداران خریداری شود، با نرخ پایین تری خریداری خواهد شد.

سرمایه‌گذاری کمپانی SoftBank می‌تواند بسیاری از موانع فعلی سر راه شرکت اوبر را از بین ببرد و این شرکت بتواند با قدرت بیشتری با رقبای آسیایی و هندی خود رقابت داشته باشد. در حال حاضر شرکت‌های Ola و Grab رقبای اوبر در آسیا و هندوستان محسوب می‌شوند.

 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا