استارتاپ

چند نکته درباره تجاوز راننده اسنپ

طی روزهای اخیر گفت و گو با یک راننده اسنپ که متهم به تجاوز به یک مسافر این سرویس تاکسی اینترنتی است سروصدای زیادی در رسانه‌ها و  فضای مجازی ایجاد کرده است. این فرد که به اتهام تجاوز به مسافر در بازداشت به سر می‌برد در یک گفت وگو چگونگی این ماجرا را شرح داده است.او در بخشی از مصاحبه شرح می‌دهد که به دلیل داشتن سوپیشینه نتوانسته  برگه سوپیشنه را به این شرکت تحویل دهد به همین دلیل اسنپ دسترسی او را قطع کرده اما در کمال تعجب کمتر از یک روز بعد با کمک یکی از کسانی که تابلوی اسنپ در خیابان‌ها در دست دارند ( و رانندگان را تشویق به ثبت نام رایگان در این سرویس می‌کنند) با  ارایه تصویر مدرک یکی از اقوامش دوباره قادر به فعالیت در این شرکت می‌شود.

متهم در این مصاحبه می‌گوید:

اولش کار می‌کردم ولی بعد از اینکه برگه سوءپیشینه رو تحویلشون ندادم، برنامه‌ای که توی گوشی داشتم قطع شد. رفتم دفتر اسنپ و اونا گفتن باید سوءپیشینه بیاورم ولی چون سابقه داشتم بهشون نگفتم. توی راه برمی‌گشتم که دیدم چندتا جوون توی دستشون پلاکارد گرفتند که راننده برای اسنپ استخدام می‌کنند. به یکیشون مشکلم رو گفتم اون هم گفت توی فک و فامیل یا رفقام کسی رو دارم که گواهینامش رو بده. گفتم دارم. اون هم گفت از روی گواهینامه و کارت ماشین و بیمه عکس بگیرم و براش بفرستم. همون روز اون کار رو کردم و شب نشده برنامه اسنپم وصل شد و سرویس رفتم.

در مورد این موضوع ذکر چند نکته مهم است:
۱- قاطبه رانندگان اسنپ یا سرویسهای مشابه مثل تپسی افراد شریف و درستکار جامعه ما هستند که در سیستم حمل ونقل شهری مشغول به کارند و مدل جذب راننده توسط اسنپ و عدم نظارت بر ورود افراد خطاکار و سابقه‌دار به این جرگه عملا نادیده گرفتن حقوق همین رانندگان خدوم و زحمتکش است. 

۲- سرویس‌های تاکسی اینترنتی مانند اسنپ، تپسی، کارپینو و سایر استارت‌آپ‌های این بخش فضای مناسبی را برای بهبود سیستم حمل ونقل بیمار ما ایجاد کرده‌اند به همین دلیل و به درستی از ابتدای تاسیس همواره این استارت‌آپ‌ها مورد تمجید و حمایت نخبگان و رسانه‌ها قرار گرفته‌اند به همین دلیل انتقاد از عملکرد و روال‌های اشتباه آن‌ها و یا به خصوص از عملکرد برخی مدیران کم تجربه‌شان در جهت سالم‌سازی و جهت دهی صحیح آن‌هاست نه نفی و نادیده گرفتن خود این سرویس‌ها یا حمایت از رقبای سنتی که همه با مصائب آن‌ها آشنا هستیم.

۳- همچنان که در مطلب چندی قبل آی تی ایران (جلوی دیکتاتور شدن اسنپ را بگیریم) بر آن تاکید شده بود مهم‌ترین ارزش استارت‌آپ‌هایی چون اسنپ در ایجاد ارزش‌هایی چون احترام به مسافر و بازگشت اعتماد مسافران به سیستم حمل و نقل است اما در همان مطلب هم گفته شد متاسفانه که با بزرگ‌تر شدن این سرویس‌ها شاهد کم‌رنگ‌تر شدن آن ارزش‌ها هستیم و این نگران کننده است چراکه مثلا در همین اتفاق پیش آمده – تجاوز راننده اسنپ به مسافر – شاهد خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به این سرویس‌ها هستیم. مسافران در هنگام استفاده از تاکسی‌های اینترنتی به سرویس مذکور اعتماد کرده‌اند و تصور نمی‌کنند که یک فرد سابقه‌دار به راحتی و با دادن یک کپی گواهینامه یا شناسنامه یا کارت ملی از فامیل به عنوان راننده اسنپ مشغول به فعالیت شود.

۴- بر اساس مدل کسب وکار شرکتی چون اسنپ این طبیعی به نظر می رسد که این شرکت به دنبال جذب سریع رانندگان باشد به همین دلیل هم کم و بیش شاهد تبلیغات جذب راننده این شرکت و رقبایش در جذب راننده در سطح شهر هستیم نکته اما این است  شرایط جذب رانندگان بر چه اساسی است و چه نظارتی از سوی چه نهادهایی بر این فرآیند صورت میگیرد؟ چه استانداردهایی از سوی چه نهادهای شهری باید برای سرویس‌های شهری چون اسنپ مقرر شده و یا اساسا روال‌های خود این شرکت چگونه تامین کننده امنیت مسافرت شهری است؟ بر اساس قوانین اسنپ ( این مطلب را بخوانید تا ببینید چه حقوقی در اسنپ دارید و ندارید ) اسنپ هیچ مسئولیتی در قبال کارها و رفتار راننده که خلاف قوانین کشور باشد را بر عهده نمی‌گیرد و در صورت رخ دادن چنین موردی شما باید از شخص خاطی شکایت کنید نه اسنپ! اما به راستی سرویسی که مسئولیت به خدمت گرفتن رانندگان را دارد باید اجازه دهد به راحتی یک فرد سابقه دار در آن مشغول به کار شود؟ سوال این است چند راننده دیگر با مدل مشابه در اسنپ مشغول به کارند و اسنپ بعد از دریافت چنین باگی در این سیستم چه راه حلی برای عدم رخداد مجدد آن اندیشیده است؟

۵- امروزه در کشوری چون بریتانیا و در شهری چون لندن – که قطب استارت‌آپی اروپاست –  شاهد هستیم که اوبر ( که اسنپ و تپسی مدل کپی شده آن هستند ) به رغم داشتنن چندین میلیون مسافر و راننده به دلیل عدم تامین شرایط و استانداردهای مورد نیاز نتوانسته مجوز فعالیتش را تمدیدکند این نشان دهنده این است که حتی در کشورهای توسعه یافته و در شهری چون لندن موضوع نظارت بر این سرویس‌ها بسیار جدی است. 

۶- تاکسی‌های اینترنتی بر خلاف باور عمومی بر پایه سیستم حمل ونقل عمومی و چارچوب همین جامعه‌ای بنا شده‌اند که در آن زندگی می‌کنیم – ولو در نقطه تماس با مسافر از طریق اپلیکیشنن تحول روبنایی مهمی ایجاد کرده اند – و نمی‌توان انتظار داشت تمام مشکلات ریشه‌ای جامعه از طریق همین اپلیکیشن و گروه پشتیبان آن حل شود. یکی از مهم‌ترین معضلات در این بخش تعیین هویت و یا احراز هویت شهروندان است این معضل نه تنها گریبان تاکسی‌های اینترنتی که گریبانگیر برخی از دیگر استارت‌آپها از جمله در بخش فین‌تک و پرداخت را هم گرفت و منجر به مسدود شدن آن ها هم شد به نظر می‌رسد هرچند نباید از خطای باگ‌های جذب در سیستمی چون تاکسی اینترنتی راحت گذشت اما موضوع تعیین هویت افراد در سطحی کلان باید حل شود. 

۷- موضوع تجاوز به مسافر موضوع بسیار مهم و چالش برانگیزی برای تاکسی‌های اینترنتی است و اتفاقا در سال ۲۰۱۴ به دلیل اتفاق مشابه در هند اوبر از فعالیت در دهلی نو منع شد. پیگیری این موضوع و رفع و رجوع مناسب اشکالات می‌تواند به درس‌آموزی بزرگی برای استارت‌آپ‌های ایرانی منجر شود. 

مرتبط:

جلوی دیکتاتور شدن اسنپ را بگیریم

 

نوشته های مشابه

‫75 دیدگاه ها

  1. از همه همکارانم خاهش میکنم اگه با من هم عقیده هستند در اعتراض به این رفتار زشت از همین لحظه در صدده ایجاد امنیت و ارامشه مسافرانه مونث که خاهران و مادرانه ما هستند به مدت یک هفته یا برای همیشه آینه وسطه اتومبیلمون رو باز کرده و روی طاغچه عقب بگذاریم. اینکاریه که من از بدو ورود به این ناوگان انجام دادم و باعث شده که خداروشکر همه مسافرانم از منه حقیر راضی باشند که رضای خدا در جلب رضایته بندگانه خداست. باتشکر فراوان خاک پای همه چشم پاکهای دنیا. Afz.aba30

  2. با نهایت تاسف و تاثر و احساس شرمندگیه فراوان از انجام این رفتار زشت و ناشایست از فرد خاطی که متاسفانه از همکارانمون بوده باید عرض کنم این عمل کثیف به نوعی باعث شد که برچسبی منفی بر تمامی رانندگان مجازی نصب بشه و بی اعتمادی تا حدودی شخصیت دیگر اعضای این ناوگان رو زیر سوال ببره، باتوجه به اینکه در همه مشاغل و شاخه ها کم و بیش چنین مشکلاتی بعضا وجود داشته و خاهد داشت عاجزانه از تمامی همکارانم که از نگاه سنگین و کم اعتمادی که مسافر قبل از سوار شدن به شخص و خودرو و پلاک اون میدوزه در عذاب هستند تمنا دارم از همین لحظه در ارایه سرویس اخلاقی نهایته ادب و احترام و بکار بگیرند که به امید خداوند متعال چهره خوب و زحمت کشه این ناوگانه کم درامد و نیازمند به حالتی بهتر از قبل بازگردد. و همینطور از مسعولین و حاکمانه این پرونده به نمایندگی از تمامیه همکارانم عاجزانه تمنا دارم در جزای این موجوده حیوان صفت هیچ تخفیفی قایل نشده و اشد مجازات را برایش درنظر بگیرید. این تمنا از طرفه تمامیه کارکنان این ناوگان تنظیم گردیده که همه ما در عین صداقته شغلی نتیجه معکوس گرفته و زیر سوال رفته ایم. باتشکر

  3. عرض ادب واحترام خدمت تمامیه کاربران اسنپ.اعم ازمسافرین رانندگان وپاسخگویان عزیز.چندین باربا دوستان اسنپی خودورانندگان غریبه موضوعی رامطرح کردم وهمگی بلااستثنانظر به عالی بودن طرح کردن.اگر پلنی برای رانندگان باشد بااین موضوع(دادرس)یعنی اگررانند اسنپ درمکانی احتیاج به کمک و دادرسی داشت ازاسنپهای اطراف خود درخواست یاری کند.مثلا درحومه های شهری که خلوت هستند.باگزینه های اورژانسی اعم از(سانحه.برخوردباافراد زورگیر.حال بدو….)ومکانیکی اعم از(مشکلات مکانیکی.پنچری.برقی.بوکسل اضطراری و….)ممنون میشم اگر جواب نظرم را ارسال کنید.باسپاس از اسنپ

    1. در این که رانندگان بسیار مودب و محترم هم وجود دارن شکی نیست. ولی منظور شما از اعتماد به میوه فروش سر کوچه چی هست دقیقا؟ مطمئنا دادن میوه خراب ب مشتری با تجاوز زمین تا آسمون فرق داره.

  4. والا من تازه اسنپ نصب کردم دستم خورد نا خواسته یه شماره بهم زنگ زد منم جواب ندادم وسط ۵دقیقه منم گفتم جواب بدم کی هس شاید ۵ دقیقه هم نکشید برداشت طرف نزاشت حرف بزنم شروع کرد به فش دادن هر چی اومد رو دهنش بهم گف گفتم آقا تازه نصب کردم دستم خورد شرمنده باز هر چی اومد رو دهنش بهم گف

  5. من با دوستم سوار ماشین اسنپ شدیم از دهنش هر چی اومد علیه نظام و رهبری کرد و بعد به دوران پس از انقلاب رفته و از اونجا میگه که نمیتونم اینجا بگم اگه تا فردا اسنپ رسیدگی نکنه من از کلانتری شکایت میکنم و مدرک هم دارم.

  6. من با دوستم سوار ماشین اسنپ شدیم از دهنش هر چی اومد علیه نظام و رهبری کرد و بعد به دوران پس از انقلاب رفته و از اونجا میگه که نمیتونم اینجا بگم اگه تا فردا اسنپ رسیدگی نکنه من از کلانتری شکایت میکنم و مدرک هم دارم.

  7. سلام. ایا در حمل و نقل سنتی تا الان هیچ گونه تجاوزی صورت نگرفته است این موضوع. که یک در چند ده هزار است ظاهرا مهم نیست چون در حمل و نقل عمومی وتحت نظارت هم اتفاقا ت زیادی رخ می دهد. ممنون

  8. متاهلها بدتر هستند راننده آزانسی که من و به مدت 5 سال راننده م بود تازه امسال فهمیدم که دارای 2 فرزند هست. و در این مدت از خاطرات خود و زنان که می گفت به اندازه موهای سرم با زنان بودم صحبت کرد. که باز مجرد بهتر از متاهل است.

  9. بیشتر راننده تاکسی ها و آژانس افراد مثبتی نیستند. تا یک خانم بهشون پیشنهاد می دهند با اینکه دارای زن و بچه هستند باز هم پیشنهاد خانم ها را قبول می کنند. و می گویند که خودشان می خواهند ماهم قبول می کنیم. من چند مورد به این راننده ها برخورد کردم که خودشون نیز هم پیشنهاد دوستی می دهند. ولی می گویند بیشتر مسافران پیشنهاد می دهند. من چون با آژانس های مختلف سر و کار دارم میشناسم راننده هایی را که به دنبال اینجور کارا هستند.
    ولی نمی شود جلوگیری کرد چون در جامعه این افراد زیاد شده اند.

    1. ببین شعور داشته باش نفهم
      من شوهرم مسافرکش هست
      از صبح تا بوق سگ کار میکنه و حتی بچه اشو نمیبینه شبا میاد
      چطور اینقد راحت توهین میکنی
      چون چن نفری بد بودن تو این صنف
      دلیل نمیشه به همشون توهین کنی بیشعوررر

      1. درست است ولی واقعا الان این طور شده است موبایلم که دارند به راحتی دروغ می گویند که ما تو خیابونیم اگر خونه کسی ام باشند میگن تو جاده ایم و شبم به موقع می ایند و میگن ما خسته ایم.

  10. تو گوگل سرچ میکنم “معنای Snap چیست؟” میگه پاچه کسی را گرفتن_ احتمال حاری گرفتن …
    دوباره جستجو میکنم “معنای دینگ چیست ؟” تو لغت نامه دهخدا میگه آوازی که از فلزسخت برخیزد… جستجو میکنم “معنای تپسی چیست ؟” میگه در قوامیس عرب ها به بشقاب اشاره می شود… واقعا یکبار خودتون امتحان کنید …

  11. تا حالا از خودتون پرسیدن اون راننده که تجاوز کرده به دوتا اینقدر نادان بوده که رد پا از خودش به جا گذاشته چون وقتی ثبت نام میکنید آدرس دقیق از خودش مشخصات .عکس شماره ماشین از او می گیرن زیر ده دقیقه میتونن پیداش کنن مشکل از اسنپ نیست خطرناک ترینشون اونا که تو اسنپ نیستن چون هیچ آدرسی جایی ندارن خداوکیلی خودم گرفتار یه آدم مریض جنسی شدم راننده ماشین شخصی بود خدایش فکر بد نکنین از خودم دفاع کردم ولی اگه تو اسنپ بود سریع به پشتیبانی گزارش میگردم حالا خودتون نظر بدید

  12. تا حالا از خودتون پرسیدن اون راننده که تجاوز کرده به دوتا اینقدر نادان بوده که رد پا از خودش به جا گذاشته چون وقتی ثبت نام میکنید آدرس دقیق از خودش مشخصات .عکس شماره ماشین از او می گیرن زیر ده دقیقه میتونن پیداش کنن مشکل از اسنپ نیست خطرناک ترینشون اونا که تو اسنپ نیستن چون هیچ آدرسی جایی ندارن خداوکیلی خودم گرفتار یه آدم مریض جنسی شدم راننده ماشین شخصی بود خدایش فکر بد نکنین از خودم دفاع کردم ولی اگه تو اسنپ بود سریع به پشتیبانی گزارش میگردم حالا خودتون نظر بدید

  13. طفلکی نباید به مسافر تجاوز می کرد، اون بی گناهه ، کاری نکرده ، باید صبر می کرد به اوپراتورهای اسنپ تجاوز می کرد، همون دخترهای بی تربیتی که مسئول پاسخگویی هستند،

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا