تکنولوژی

ماجرای عجیب دامنه دات Cat

پای کشمکش بین فعالان جنبش استقلال طلبی کاتالان‌ها و مقامات اسپانیایی بر سر رفراندوم اعلام استقلال این ایالت، به دنیای مجازی و بر سر یک دامنه اینترنتی  نیز کشیده شده است. گربه‌ها همیشه یکی از داغ ترین سوژه‌ها در فضای مجازی بوده‌اند. ویدیوهای مربوط به گربه‌ها، از پربیننده‌ترین ویدیوها در یوتیوب محسوب می‌شود. طبق گزارش BuzzFeed، پُست‌های مربوط به گربه ها 3.5 برابر ترافیک بیشتر از دیگر پُست‌ها به خود اختصاص داده‌اند. این حیوانات دوست داشتنی، در اینترنت دامنه‌ای  دارند که بسیار محبوب است و این روزها جنجال زیادی به پا کرده است. دامنه cat.

موسسه punCat که صاحب رجیستری دامنه .cat محسوب می‌شود( این موسسه فروشنده دامنه‌های cat. است )  روز چهارشنبه اعلام کرد که دفترش مورد حمله قرار گرفته و یکی از مسئولین این شرکت نیز بازداشت شده است. طبق گزارش‌ها این موسسه مجبور شده است تا برخی از وب سایت‌های ثبت شده در این شرکت  را به دلیل مرتبط بودن با موضوع رفراندوم کاتالان‌ها حذف کند.

دو وب سایت Refrandum.cat و Ref1oct.cat  فعلا مسدود شده و پیغام هشدار دولت اسپانیا در آنها قرار گرفته که اعلام می‌کند رفراندوم اول اکتبر کاتالان‌ها، غیر قانونی خواهد بود. موسسه punCat با ارسال نامه‌ای به ICANN – که وظیفه مدیریت و نظارت بر دامنه‌های اینترنتی را برعهده دارد – اعلام کرد که مقامات اسپانیایی از این موسسه درخواست کرده‌اند تا تمام دامین‌های .cat را که ممکن است اطلاعاتی در زمینه این رفراندوم منتشر کنند را بلاک کند. این موسسه در نامه خود می‌گوید: “از ما خواسته‌اند تا با سانسور و اقدام ناقض آزادی بیان آنها همکاری کنیم”.

کاتالونیا که به اختصار کاتالان نامیده می‌شود، قسمتی از کشور اسپانیا محسوب می‌شود که بارسلونا در آن قرار دارد. این ناحیه مدت‌هاست با کمک رهبران سیاسی تلاش دارد تا از کشور اسپانیا جدا شود و اعلام استقلال کند.

منبع : آی تی ایران

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا