تکنولوژی

چرا دراپ باکس آمازون را کنار گذاشت

تقریبا در بیشتر کمپانی‌های دنیا، همیشه تنش و درگیری بر سر «ساختن» یا «خریدن» تجهیزات مورد نیاز شرکت وجود دارد. چند سال پیش دراپ‌ باکس (Dropbox) تصمیم گرفت بخش اعظمی از زیرساخت‌ها که تا آن روز سرویس وب آمازون (AWS) آنها را تامین می کرد را به داخل شرکت خود انتقال دهد و از کمک‌های سرویس وب آمازون بی‌نیاز شود. همانطور که تصور می‌کنید، تحقق این کار فوق‌العاده سخت است اما شرکت معتقد بود که رسیدن به خودکفایی و تحت کنترل داشتن تمامی تجهیزات و آینده شرکت، ارزش مواجهه با چنین سختی‌ها و چالش‌هایی را خواهد داشت.

برای مثال، دراپ باکس با حجم کثیری از مشتریان در سراسر دنیا همراه است که هرکدام از آنها حجم به‌خصوصی از دیتای خود را در این سرویس نگه‌داری می‌کنند. آخرین آمار نشان می‌دهد که بیش از 500 میلیون کاربر و 200 هزار شرکت تجاری از این سرویس استفاده می‌کنند. زمانی که شرکت تصمیم به خودکفایی گرفت، مجبور شد حجمی معادل 500 پتابایت را از مراکز داده آمازون به مراکز داده خود انتقال دهد. 500 پتابایت در اصل برابر است با 500000000000000000 بایت که اصلا رقم کوچکی در بحث دیتا محسوب نمی‌شود.

قدم اول در این بخش، ساخت زیرساخت‌های مورد نیاز برای انتقال دیتا بود. شرکت دراپ باکس در آن زمان 1500 کارمند داشت که تنها حدود 10نفر از آن ها در بخش زیرساخت‌ها فعالیت می‌کردند. شاید این انتقال دیتا ماموریت خیلی عظیمی نبود اما زیرساختی که دراپ باکس قصد ساختن آن را داشت، تنها تعداد کمی شرکت بزرگ در دنیا و با استفاده از تیم‌های عملیاتی گسترده موفق به انجام آن شده بودند. این عملیات شامل ساخت 3 دیتا سنتر در ایالات متحده و همچنین ساخت یک راه ارتباطی جدید جهت اتصال این 3 دیتا سنتر به مراکزی که در سراسر دنیا تعبیه کرده بودند می‌شد.

نکته جالب اینکه این راه ارتباطی جدید شباهت زیادی به سیستم ارتباطی گوگل و فیسبوک دارد، البته با این تفاوت که دراپ‌باکس آن را با تعداد محدودی از کارکنان خود ساخته است. این تیم کوچک علاوه بر ساخت این راه ارتباطی، وظیفه انتقال تمام دیتا از سرویس آمازون و در عین حال آنلاین نگه‌داشتن سیستم‌ها را هم برعهده داشته است که وظیفه‌ی بی‌نهایت دشواری بوده است.

دلیل اصلی انتقال مراکز داده به داخل شرکت این بود که دراپ باکس می‌خواست کنترل کاملی بر روی زیرساخت‌هایش داشته باشد. «ویلیام» مدیر بخش مهندسی تولید دراپ باکس در اینباره گفت: «قبول داریم که در آن زمان شرکت‌ها و سرویس‌های بسیار با کیفیتی وجود داشت که قادر بودند نیازهای ما را به بهترین شکل ممکن برطرف کنند. اما شرکت ما به‌ دنبال کیفیت بالاتر، مدیریت و نظارت کامل بر روی تمام بخش‌ها بود و به‌همین دلیل به این نتیجه رسید که ساخت دیتا سنتر در داخل شرکت، بهتر از استفاده از سرویس‌های دیگر شرکت‌ها خواهد بود چراکه کنترل تجهیزات و مراکز داده از داخل شرک بسیار آسان‌تر و به‌صرفه‌تر است.

ویلیام معتقد است که ساخت شبکه داخلی دیتا سنتر برای دراپ باکس یک تصمیم کاملا تجاری بوده و همچنین تاثیرات مثبتی هم بر روی تجارت و رقابت کلی در این صنعت داشته است. او در اینباره گفت: «به‌نظرم هر شرکتی که زیرساخت‌های خود را به‌صورت داخلی بنا کند، تاثیرات مثبتی بر این تجارت خواهد داشت چرا که موجب جلب اعتماد هرچه بیشتر کاربران به محصولات یا خدمات آن شرکت می‌شود. ضمنا کاربران می‌توانند سرویس‌های مورد نظر خود را بر اساس کیفیت حقیقی خدمات آن شرکت انتخاب کنند.»

مطمئنا این اقدام تاثیرات بسیار مثبتی بر اعتبار شرکت دراپ‌ باکس در صنعت آی‌تی و در بین مشتریان داشته است. در گذشته دراپ باکس به‌دلیل استفاده بیش از حد از ظرفیت قانونی دیگر شرکت‌های بزرگ، از اعتبار پایینی برخوردار بود اما امروزه پس از ساخت تجهیزات و مراکز دیتا انحصاری توانسته سطح بالایی از اعتماد را برای کاربران خود به‌وجود بیاورد که در گذشته شاهد آن نبودیم.

ویلیام می‌گوید که یکی از شعارها و اهداف اصلی شرکت دراپ باکس بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌ها برای کاربران است. او معتقد است که عمل به این باور پس از انتقال دیتا سنترها از سرویس آمازون به داخل شرکت موجب شد نه‌تنها مشتریان قدیمی به استفاده از این سرویس ادامه دهند، بلکه جذب مشتریان جدید هم با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند.

سخنگوی دراپ باکس در مصاحبه اخیر خود گفت: «با اینکه کاهش هزینه‌ها همواره مورد توجه ما بوده، اما هدف اصلی ما در ساخت مراکز داده در داخل شرکت، بهبود عملکرد سرویس، افزایش اطمینان، انعطاف‌پذیری هرچه بیشتر و افزایش دسترسی‌های کاربران بوده است که خوشبختانه موفق شدیم به تمامی این اهداف دست پیدا کنیم.»

تصمیم به ساخت دیتا سنتر داخلی به‌جای استفاده از سرویس آمازون، تصمیم ریسکی و بزرگی بود که دراپ باکس با موفقیت آن را به‌انجام رساند و حال شاهد نتایج مثبت این اقدام جسورانه در رشد این شرکت هستیم.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا