تکنولوژی

تغییر صدای سیری از امروز

آیفون دارها، آیا امروز متوجه تغییر کوچک در صدای دستیار هوشمند گوشی خود شده‌اید؟ اپل ظاهرا تغییراتی به روی تُن صدای دستیار مجازی آیفون اعمال کرده است که  صدایی جوان‌تر و شاداب‌تر را ارائه می‌دهد و  از امروز به عنوان قسمتی از نسخه جدید آی‌او‌اس 11 اجرا خواهد شد.

طبق گزارش‌ها ظاهرا برای اعمال همین تغییرات، از تکنولوژی یادگیری ماشینی استفاده می‌شود. اپل اوایل امسال، تکنیک جدید تولید صدا از روی متن را توضیح داد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.  اپل برای این قابلیت جدید، طی 20 ساعت بیش از هزاران متون نوشته شده مانند کتاب، جوک و جواب سوال‌ها را برای دستیار سیری اجرا کرد که تماما ضبط شد. کلمات صوتی ادا شده، به قسمت‌های مختلف تقسیم بندی شده که به آنها “نیمه صدا” گفته می‌شود که کوچکترین صدایی هستند که می‌تواند ادا شود و همچنین قابلیت این را دارد که به شیوه‌های مختلف عنوان شود.تمام این “نیمه صداها” توسط تکنولوژی یادگیری ماشینی در مکان مناسب کنار یکدیگر چیده شده و نتیجه، صدایی است که طبیعی‌تر است و شباهت کمتری به صدای ربات دارد.

اما وظیفه یک دستیار مجازی فقط داشتن یک صدای طبیعی و لذت بخش نیست و باید قابلیت این را داشته باشد که کاربر را کاملا بفهمد. در نسخه آی‌او‌اس 11، سیری می‌تواند جملات انگلیسی ادا شده را به 5 زبان مختلف ترجمه کند. ترجمه، قابلیت کارآمدی برای یک دستیار هوشمند محسوب می‌شود اما وظیفه اصلی یک دستیار هوشمند این است که بتواند فرامین کاربر درک کرده و واکنش سریع به آنها بدهد. مثلا اگر از سیری بخواهید برای شما تاکسی “اوبر ” بگیرد، ولی سیری نتواند معنای کلمه اوبر را درک کند و یا اینکه فرق بین برنامه‌های اوبر و لیفت را تشخیص ندهد، این مسئله می‌تواند کاربر را واقعا نا امید کند.

Timo Baumann، یک محقق در دانشگاه Carnegie Mellon University  بعد از بررسی صدای جدید سیری در مصاحبه ای عنوان کرد:” به نظر من صدای جدید سیری، شخصیت بیشتری نسبت به صدای قدیمی از خود نشان می‌دهد. ولی در زمینه یک دستیار هوشمند مجازی، فقط بحث تن صدا مطرح نیست، قابلیت ادراک و عکس العمل این دستیار نیز باید به همین میزان پیشرفته‌تر شود.‌”

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا