تکنولوژی

اپل تی‌وی جدید محتوای 4K را دانلود نمی‌کند

بالاخره اپل تی‌وی 4K در میان تحسین و تمجید بسیاری از کارشناسان و طرفدارن عرضه شد اما ظاهرا این محصول جدید اپل یک سورپرایز عجیب و غریب به‌همراه دارد: «امکان دانلود محتوای 4K وجود ندارد. پخش فقط به صورت آنلاین!»

وبسایت MacRumors این مسئله را پس از بررسی اسناد «اپل ساپورت» متوجه شده که در آن گفته شده که کاربران می‌توانند محتوای HD و یا HDR را دانلود کنند اما امکان دانلود محتوای 4K وجود ندارد و علاقه‌مندان تنها می‌توانند این دسته از محتوا را به صورت آنلاین مشاهده کنند.

این مسئله برای کسانی که مایلند فیلم‌ها را بدون دردسرهای اینترنت مشاهده کنند، بسیار غم‌انگیز است. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند فیلم‌ها را دانلود و در زمان مناسب و بدون هرگونه نگرانی از قطع و وصل شدن اینترنت در حین پخش، تماشا کنند. ضمنا بسیاری از کاربران در برخی از کشورها به اینترنت با پهنای باند و سرعت کافی برای پخش آنلاین فیلم‌ها با کیفیت 4K دسترسی ندارند. قیمت‌گذاری فیلم‌های 4K آیتونز اپل بسیار مناسب است اما دانلود نشدن آنها در حقیقت باعث ناامیدی علاقه‌مندان به تماشای فیلم با حداکثر کیفیت ممکن خواهد شد.

هنوز دلیل اصلی این اقدام اپل مشخص نیست اما احتمال می‌رود که مشکلات صدور مجوز از سمت تولید کنندگان فیلم‌ها یکی از دلایل اصلی آن باشد چراکه اخیرا گفته می‌شد تولیدکنندگان فیلم‌ها از اپل خواسته‌اند که نسخه 4K فیلم‌ها را با قیمت بالاتری به کاربران عرضه کند.

یکی دیگر از دلایل احتمالی این است که اپل تی‌وی با ظرفیت‌های 32 و 64 گیگابایت عرضه می‌شود که برای ذخیره سازی فیلم‌های 4K اصلا مناسب نیست. همانطور که می‌دانید محتوای 4K حجم قابل توجهی از فضای ذخیره سازی را اشغال می‌کنند و هر فیلم 2ساعته با کیفیت 4K حدود 14 گیگابایت فضای خالی برای ذخیره سازی نیاز دارد. بدتر اینکه اپل تی‌وی از درگاه یو‌اس‌بی هم پشتیبانی نمی‌کند و انتقال محتوای دانلود شده به داخل فلش‌های یواس‌بی و یا هارد اکسترنال هم غیرممکن است.

البته این پایان ماجرا نیست چراکه اپل فعلا قابلیت پخش محتویات 4K یوتیوب را هم ندارد. این شرکت تصمیم گرفته که فعلا از فرمت‌های VP9 فعلی یوتیوب پشتیبانی نکند. حال 2 راه وجود دارد: یا اپل پشتیبانی از این فرمت را آغاز کند یا اینکه یوتیوب از یک فرمت جدید برای پخش محتویات خود در اپل تی‌وی استفاده کند. لازم به‌ذکر است که یوتیوب در حال حاضر بزرگترین مرجع محتویات 4K در دنیا محسوب می‌شود.

منبع : آی‌تی‌ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا