تکنولوژی

رشد کند و مثبت بازار موبایل تا سال 2021

جدیدترین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در سال‌های آینده هم روند رشد را کند اما مثبت ادامه خواهد داد. آخرین بررسی‌های انجام‌شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع موبایل‌های هوشمند همچنان تا سال 2021 مثبت باقی خواهد ماند. کارشناسان انتظار دارند صادرات موبایل‌های هوشمند از 47/ 1 میلیارد دستگاه در سال 2016 به 7/ 1 میلیارد دستگاه در سال 2021 برسد.

این بازار در سال 2016 برای اولین بار رشد تک‌رقمی را تجربه کرد و میزان صادرات آن نسبت به سال 2015 تنها 2 درصد رشد کرد. تحلیلگران موسسه IDC معتقدند که ترکیبی از تقاضای کاربران جدید و نیز چرخه ثبت جایگزینی بعد از دو سال، کافی هستند تا متوسط نرخ رشد سالانه بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را تا پنج سال آینده 3/ 3 درصد نگه دارند. «رایان ریث» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «این روزها دیگر اغلب افراد به دنبال این هستند که چه زمانی بازار موبایل‌های هوشمند اولین کاهش رشد سالانه خود را تجربه می‌کند. ما معتقدیم که دو عامل اصلی برای ادامه روند رشد در این بازار وجود دارند؛ کاربران تازه‌وارد به بازار موبایل‌های هوشمند و طول عمر این گوشی‌ها تا دو سال. در پایان سال 2016 ما تخمین زدیم که حدود نیمی از جمعیت جهان از یک موبایل هوشمند استفاده می‌کنند که با این اوصاف فضای زیادی برای ورود کاربران تازه‌وارد به این بازار را باقی می‌گذارد.

با وجود سطح قابل توجه اشباع در بازار مناطق پیشرفته مانند آمریکای شمالی، اروپای غربی، کره‌جنوبی و ژاپن، همچنان اغلب کاربران گوشی‌های خودشان را حدود دو سال یک بار تعویض و جایگزین می‌کنند. ما انتظار داریم این روندها همچنان تا چند سال آینده ادامه داشته باشد.» جریان سهم بازار سیستم‌عامل‌ها هنوز تغییر چشمگیری نکرده است و انتظار می‌رود تا چند سال آینده هم بدون تغییر بماند. به‌طور خلاصه، اپل حدود 14 تا 15 درصد از کل بازار موبایل‌های هوشمند و اندروید هم 85 درصد را در اختیار دارند. در این میا سیستم‌عامل‌های دیگر همچنان نشانه قابل توجهی از رشد در این بازار را نشان نداده‌اند. حالا IDC پیش‌بینی کرده است که تا سال 2021، اپل 36 درصد از بازار موبایل‌های هوشمند را در اختیار بگیرد که ارزش آن حدود 180 میلیارد دلار خواهد بود. این میزان بیش از نیمی از مجموع ارزش سهم تمام تولیدکنندگان موبایل‌های اندرویدی از این بازار (به جز سرویس‌ها و نرم‌افزارها) خواهد بود.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا