تکنولوژی

حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت اپل به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران در این کشور هیچ نمایندگی رسمی ندارد و ایرانی‌ها حتی نمی‌توانند نام کشور خود را در میان لیست کشورها در اپ‌استور پیدا کنند. البته هیچکدام از این موانع نتوانست از علاقه ایرانی‌ها به اپل کم کند. به گفته آذری جهرمی (وزیر ارتباطات) امروز حدود 11 درصد بازار موبایل ایران در اختیار اپل است که این آمار یعنی چیزی حدود 10 میلیون آیفون در کشور.

به گفته نیویورک تایمز همه این آیفون‌ها از دبی، هنگ‌کنگ و یا به صورت مسافری وارد ایران می‌شوند. این استقبال گسترده باعث شد تا برنامه‌نویسان ایرانی هم از این فضا استفاده کنند و هزاران اپلیکیشن ایرانی را در اپ‌استور اپل قرار دهند.

حالا اپل تصمیم گرفته تا اپلیکیشن‌های ایرانی را از فروشگاه اپلیکیشن خود حذف کند. مهمترین روز این تصمیم پنجشنبه بود که اپل اپلیکیشن اسنپ را از اپ‌استور حذف کرد. این اتفاق اینجا تمام نشد و اپل به حذف اپلیکیشن‌های مختلف در زمینه سفارش غذای آنلاین و خرید آنلاین ادامه داد.

اپل در واکنش به اعتراضات برنامه‌نویسان گفت: اپل با توجه به قوانین آمریکا نمی‌تواند هیچ اپلیکیشنی را در اپ‌استور قرار دهد یا آن را تبلیغ کند و یا حتی با برنامه‌نویسان کشورهایی که تحریم شده‌اند ارتباطی داشته باشد. این مطلب را سخنگوی اپل (تام نیومایر) هم تایید کرده است.

مهدی تقی‌زاده (موسس و مدیرعامل دلیون) می‌گوید مدت‌ها برای این اپلیکیشن زحمت کشیده‌اند و حالا اپل به راحتی آن را حذف کرده است. تقی‌زاده در تویتر کمپینی را راه‌اندازی کرده با هشتگ #StopRemovingIranianApps تا شاید اپل را مجبور کند دست از حذف کردن اپلیکیشن‌های ایرانی بکشد.

نکته دیگری که توجه‌ها را جلب کرده رفتار گوگل است که در پلی استور خود هیچکدام از اپلیکیشن‌های ایرانی را حذف نکرده است.

در ماه فوریه اپل به برنامه‌نویسان ایرانی گفت تا پرداخت‌های درون برنامه‌ای خود را حذف کنند و ایرانی‌ها هم از سرویس دیگری برای پرداخت‌ها استفاده کردند تا اپلیکیشن‌های آنها در اپ‌استور باقی بماند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا