تکنولوژی

پلتفرم بی‌نظیر مایکروسافت برای هوش مصنوعی

در بسیاری از موارد، کاربران دوست دارند هوش مصنوعی اتفاقات را دقیقا همان لحظه که رخ می دهند گزارش دهد. در حال حاضر دستیارهای مجازی هوشمند در بهترین حالت با چند ثانیه تاخیر به دستورها پاسخ می‌دهند. برای مثال انتظار می‌رود دوربین‌های مداربسته امنیتی همان لحظه که تصویر افراد مهاجم را ضبط می‌کند، هشدارها را نیز اعلام کند. خوشبختانه مایکروسافت از این قضیه کاملا باخبر است و به‌تازگی پلتفرم سخت‌افزاری شتاب‌دهنده خود را با نام Project Brainwave معرفی کرده که باعث افزایش سرعت پاسخگویی هوش مصنوعی در لحظه می‌شود. این پلتفرم به‌لطف استفاده از چیپ قدرتمند مدل Stratix 10 شرکت اینتل می‌تواند وظایف یادگیری ماشینی 39.5 ترافلاپی را در کمتر از یک میلی‌ثانیه انجام دهد. این پلتفرم به بیان دیگر می‌تواند اطلاعات را همان لحظه که دریافت می‌کند، پردازش و منتقل کند.

این پلتفرم در مقایسه با رقبای سرسخت خود از انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردار است. در این سیستم از موتور پردازشی شبکه‌های عصبی پویا و چیپ‌های نسبتا قدیمی مدل FPGA استفاده می‌کند. این پلتفرم علاوه بر توانایی اجرای وظایف هوش مصنوعی مایکروسافت (Cognitive Toolkit) می‌تواند با سیستم Tensorflow و دیگر سیستم‌های شرکت گوگل نیز همکاری کند. با استفاده از متد این پلتفرم، می‌توان سیستم یادگیری ماشینی را به‌شکلی طراحی کرد که در لحظه به دستورات پاسخ دهد و از طراحی سخت‌افزارهایی که متدهایش را به کاربران دیکته می‌کند جلوگیری کرد.

طبق انتظار، مایکروسافت قصد دارد از Project Brainwave در سیستم کلاد (Azure) خود استفاده کند تا از این طریق شرکت‌های بزرگ هم بتوانند از هوش مصنوعی آنلاین و زنده استفاده کنند. هنوز مشخص نیست که این پلتفرم تا چه اندازه با استقبال گسترده مواجه می‌شود اما واضح است که مایکروسافت حاضر نیست به همین راحتی عرصه را برای گوگل، فیسبوک و دیگر شرکت‌ها خالی کند. شکی نیست اگر دیگر کمپانی‌ها به این نتیجه برسند که مایکروسافت در بخش هوش مصنوعی کنترل و امکانات بیشتری به مشتریان ارائه می‌دهد، بسیاری از آنها به سیستم کلود Azure این شرکت روی خواهند آورد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا