تکنولوژی

هوش مصنوعی، گیمر حرفه‌ای را شکست داد

دهه‌هاست که باهوش‌ترین گیمر‌های حرفه‌ای مغلوب ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌شوند. اولین بار در دهه 1990 کامپیوتر Deep Blue شرکت IBM توانست یکی از قدرترین بازکنان شطرنج آن زمان، Garry Kasparov را شکست دهد. اخیرا نیز Ke Jie که تا پیش از آن، حرفه‌ای‌ترین بازیکن بازی چینی قدیمی Go محسوب می‌شد، مغلوب برنامه کامپیوتری گوگل شد.

حالا کامپیوترهای سوپرهوشمند مجهز به هوش مصنوعی وارد دنیای ورزش شده‌اند. هفته پیش، یک بوت(Bot) هوش مصنوعی توسط شرکت OpenAI متعلق به ایلان ماسک توانست یکی از با استعدادترین بازیکنان بازی ویدیویی آنلاین پیچیده و سرعتی به نام Dota 2 را شکست دهد.

شرکت OpenAI از این بوت در تورنومت سالیانه Dota 2 پرده برداری کرد. معرفی این محصول یک حرکت استثنائی در دنیای گیمینگ و همچنین هوش مصنوعی محسوب می‌شود زیرا این بوت می توانست با اتکا به تکنولوژی هوش مصنوعی، نقاط ضعف حریف را تشخیص دهد و در جهت شکست وی به کار گیرد که به نوبه خود منحصربه فرد است.

اما حقیقتی کمی ترسناک، پشت پرده این برد وجود دارد: این بوت تنها در دو هفته توانست از یک بازکن مبتدی به یک رقیب قدر جهانی در این بازی تبدیل شود و در طول این دو هفته، مشغول کسب تجربه، بازی با خود و جمع آوری اطلاعات بود. 

ایلان ماسک، رئیس شرکت بزرگ تسلا، در توییتر از موفقیت این بوت استقبال کرد اما بازهم به نگرانی‌هایش در مورد قدرت تکنولوژی هوش مصنوعی اشاره کرد:” هوش مصنوعی، خطرناک‌تر از کره شمالی است!”

ماسک ماه گذشته مناظره‌ای در زمینه خطرات هوش مصنوعی آغاز کرد و طی آن اعلام کرد که مارک زاکربرگ، مدیر عامل و موسس فیس بوک، اطلاعات کمی از میزان خطرات هوش مصنوعی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا