تکنولوژی

چگونه فیسبوک را ترک کنیم؟

حقیقتا بیشتر افراد دنیا از جمله خودمان به یک اعتیاد دچار شده‌ایم که فرار از آن تقریبا غیرممکن به‌نظر می رسد. هر روز از خواب بیدار می‌شویم و قبل از هر چیز وارد دنیای ساختگی مارک زاکربرگ می‌شویم. وقتی که وارد می‌شویم، امیدواریم که با چهره‌های آشنا روبرو شویم اما تنها افرادی را می‌بینیم که در حقیقت خیلی برایمان اهمیت ندارند. این اعتیاد تقریبا چیزی شبیه به قمار است چرا که کاربران همواره به‌دنبال یک تغییر جدید هستند اما غافل از اینکه قرار نیست اوضاع بهتر شود. در دنیای فیسبوک خبری از دوستان واقعی نیست و فقط عده‌ای دوست مجازی که نظرات و پست‌هایی که در این چندساله با آنها به‌اشتراک گذاشته‌اید، ذره‌ای افکار و عقایدشان تاثیر نداشته است.

چه خودتان متوجه شده باشید، چه از برنامه‌های آموزشی این خبر را شنیده باشید فرقی نمی‌کند. فیسبوک در حال تاثیرگذاری شدیدی بر روی ذهن، کار و روابط دوستی مردم دنیا است. هر کاربر با توجه به سن خود، روزانه بین 7 تا 8 ساعت از وقت خود را در فیسبوک و به خواندن اخبار، لایک کردن عکس دوستان و به‌اشتراک‌گذاری پست‌های شخصی اختصاص می‌دهد. حال اگر تصمیم به ترک این اعتیاد گرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم اقدامات زیر را با دقت خوانده و اجرا کنید.

قدم اول : بیش از حد فکر نکنید

آیا نگران قطع ارتباط خود با دوستانتان هستید؟ خب بهتر است نباشید چرا که اگر این افراد دوستان حقیقی شما بودند، از راه‌های دیگر مثلا از طریق پیامک نیز با شما در ارتباط بودند و یا باهمدیگر یک فنجان قهوه میل می‌کردید. بنابراین لازم نیست خیلی نگران از دست دادن این دوستان غیرواقعی باشید.

ارتباط با همکارانم چطور؟

 شاید مایل نباشید با برخی از همکاران خود از طریق تلفن مکالمه داشته باشید. به‌همین دلیل می‌توانید از راه‌های دیگر از جمله ارسال پیامک و یا ایمیل استفاده کنید و لزومی به ارتباط با آنها از طریق فیسبوک نیست.

گروه‌هایی که در آنها عضو هستم چطور؟

خب این بخش را متاسفانه باید برای همیشه فراموش کنید و به‌فکر یک جایگزین مناسب باشید. با خروج از این گروه‌ها به‌طور میانگین 1 ساعت در روز به‌وقت آزاد شما اضافه خواهد شد. این یعنی در سال 365 ساعت زمان بیشتری دراختیار دارید که می‌توانید آن را در راه‌های بهتری استفاده کنید.

ولی من از برنامه مسنجر فیسبوک استفاده می‌کنم!

شاید شما خبر ندارید اما امروزه تقریبا همه‌ی افراد دنیا صاحب یک شماره تلفن هستند که از آن می‌توانید برای ارسال پیام از طریق پیامک و یا واتس‌آپ استفاده کنید!

قدم دوم: برنامه‌ها را از فیسبوک جدا کنید (از جمله اسپاتیفای)

احتمالا شما هم از اکانت فیسبوکتان برای ثبت‌نام در پلتفرم‌های متعددی استفاده می‌کنید چرا که ثبت‌نام از طریق اکانت فیسبوک بسیار سریع‌تر انجام می‌گیرد. اما مشکل اینجا است که این کار وابستگی کاربر به‌فیسبوک را ناخواسته افزایش می‌دهد. قطع وابستگی حساب‌‌های کاربری مختلف از فیسبوک غیرممکن نیست اما انجام این کار کمی صبر و حوصله می‌خواهد. در اینجا نحوه انجام این کار را برایتان توضیح داده‌ایم:

تهیه لیست تمام برنامه‌های وابسته به فیسبوک:

یکی از راه‌های مشاهده لیست این برنامه‌ها، رفتن به مسیر Setting > Apps در نسخه دسکتاپ فیسبوک است. در این لیست برنامه‌ها و وبسایت‌هایی که برای ورود به آنها از اکانت فیسبوکتان استفاده می‌کنید، دیده می‌شوند. وارد تنظیمات هر برنامه شوید و گزینهDisconnect From Facebook  را پیدا کنید. سپس دوباره و با نام کاربری و کلمه عبور جدیدتان وارد برنامه شوید. در گذشته استفاده از اسپاتیفای بدون اکانت فیسبوک غیرممکن بود اما خوشبختانه به‌تازگی این ویژگی به اسپاتیفای هم اضافه شده است و دیگر لزومی به استفاده از فیسبوک برای استفاده از اسپاتیفای وجود ندارد.

قدم سوم: تمامی اطلاعات فیسبوکتان را دانلود کنید

احتمالا شما هم دوست دارید تمام عکس‌ها، ویدیوها، پست‌ها و حتی دوستان فیسبوکتان را برای همیشه نگه دارید. خوشبختانه ذخیره و دانلود این اطلاعات در فیسبوک امکان‌پذیر است. وارد تنظیمات فیسبوک شده و در پنجره اول گزینه “Download a copy of your facebook data” را انتخاب کنید. پس از پیروی از دستورالعمل‌ها، یک ایمیل حاوی اطلاعات فیسبوکتان شما را دریافت خواهید کرد.

قدم چهارم: غیرفعال یا حذف کردن اکانت

این مرحله کمی سخت و مشکل است چون هر کسی طاقت انجام این کار شجاعانه را ندارد. برای غیرفعال و یا حذف اکانت فیسبوک سه راه پیش روی شما قرار دارد:

حذف دائمی اکانت:

این مرحله غیر بازگشت است و پس از انجام آن تمامی اطلاعات فیسبوک شما برای همیشه پاک و پروفایل شما از فیسبوک محو خواهد شد. ضمنا برای استفاده از فیسبوک راهی به‌جز ثبت‌نام مجدد نخواهید داشت.

غیرفعال کردن اکانت:

این مرحله بری افرادی است که بالاخره بر اعتیادشان غلبه کرده‌اند. غیرفعال کردن اکانت در اصل پروفایل فیسبوک شما را به حالت تعلیق در می‌آورد و در صورت نیاز می‌توانید دوباره آن را به حالت قبلی (فعال) بازگردانید.

خودتان را از فیسبوک جدا کنید:

این روش خیلی توصیه نمی‌شود چرا که تنها افراد معدودی می‌توانند در حالی که اکانت فیسبوکشان فعال است، به آن بی‌اعتنا باشند. اما اگر اعتیادتان خیلی حاد نیست و وابستگی شدیدی به فیسبوک ندارید، این روش بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. برای حذف دائمی اکانت فیسبوک به آدرس زیر بروید:

facebook.com/help/delete_account

برای غیرفعال کردن اکانت نیز باید به مسیر Setting > General > Manage Account بروید. البته در جریان باشید که فیسبوک از طریق روش‌های پیچیده روانشناسی تلاش می‌کند شما را از حذف یا غیرفعال کردن اکانت منصرف کند.

اگر مایلید با اراده شخصی و بدون حذف و غیرفعال کردن اکانت از فیسبوک جدا شوید، اقدامات زیر می‌تواند شما را در این مسیر کمک کند:

گزینه “دریافت ناتیفیکیشن از طریق ایمیل” را در تنظیمات فیسبوک غیرفعال کنید.

خصوصی کردن پروفایل و تایم‌لاین، پروفایلتان را تا حدممکن محدود کنید.

اپلیکیشن فیسبوک را از روی موبایلتان حذف کنید.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا