تکنولوژی

پیش‌بینی گارتنز : همه‌گیر شدن هوش مصنوعی

نام نویسنده: دنیای اقتصاد

رشد هوش مصنوعی و نفوذ آن در حوزه‌های مختلف باعث شده است که این پدپده با اقبال خوبی مواجه شود. حالا به این ترتیب است که تولیدکنندگان نرم‌افزار و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن بیشتر به استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی تمایل پیدا کرده‌اند و انتظار می‌رود این استراتژی را در روند تولید خود به‌کار بگیرند. بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی گارتنر در این مورد نشان می‌دهد که تا سال 2020 تکنولوژی‌های مربوط به هوش مصنوعی به شکلی عملی تقریبا در تمام محصولات و خدمات نرم‌افزاری جدید فراگیر خواهند شد.

در ماه ژانویه سال 2016 عبارت «هوش مصنوعی» (artificial intelligence) در فهرست صد عبارت مورد جست‌وجو در وب‌سایت gartner.com نبود. اما جالب است بدانید که تا ماه مه سال 2017 این عبارت به جایگاه هفتم این فهرست رسید که این نشان از محبوبیت این موضوع و تمایل افراد و سازمان‌ها به درک بیشتر شیوه عملکرد هوش مصنوعی و کاربردهای مختلف آن در زندگی روزمره و البته استراتژی‌های تجارت دیجیتالی مدرن امروزی دارد. حالا کارشناسان و تحلیلگران موسسه گارتنر انتظار دارند که تا سال 2020 هوش مصنوعی در میان پنج اولویت اول سرمایه‌گذاری بیش از 30 درصد مدیران ارشد IT قرار بگیرد. «جیم هیر» یکی از کارشناسان گارتنر در این مورد می‌گوید: «همان‌طور که هوش مصنوعی به سرعت رشد کرده و بازار بزرگی را برای خودش ایجاد می‌کند، بسیاری از تولیدکنندگان نرم‌افزار به دنبال سرمایه‌گذاری در پدیده‌های جدیدی هستند که شانس بیشتری برای رشد و توسعه در آینده داشته باشند.

هوش مصنوعی فرصت‌های جدید و البته خوبی را برای این تولیدکنندگان به همراه می‌آورد که بتوانند با نیازسنجی بازار و تولید محصولات مبتنی بر این تکنولوژی، حضور قدرتمندی در بازار آینده نرم‌افزار داشته باشند.» هوش مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که بدون برنامه‌ریزی مشخصی می‌توانند براساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده، تحلیل‌ها و البته مشاهدات، عملکرد و رفتارهای متغیر و حساب‌شده‌ای داشته باشند. با این اوصاف است که حالا نگرانی‌های جدی درباره جایگزین شدن هوش مصنوعی با انسان‌ها وجود دارد. واقعیت این است که امروزه تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی (machine learning) می‌توانند توانایی‌های بشر را به شکل چشمگیری تقویت کنند و توسعه بدهند. ماشین‌ها واقعا می‌توانند تنها با یک بار آموزش، بعضی کارها را بهتر و سریع‌تر از انسان‌ها انجام بدهند.

بنابراین ترکیبی از ماشین‌ها و انسان‌ها می‌توانند در کنار هم کارها را به شکل بهتری به انجام برسانند تا به صورت مستقل. با این اوصاف نهادها و ارائه‌دهندگان مختلف تکنولوژی‌های هوش مصنوعی برای بهره‌برداری بهتر و مفیدتر از این پدپده باید کارکردهای متفاوت آن را شناخته و از آنها به خوبی استفاده کنند. رشد قابل توجه استارت‌آپ‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی و تولیدکنندگان نرم‌افزار که به طراحی و تولید محصولات مبتنی بر این تکنولوژی روی آورده‌اند، نشان از بازار پررونق این تکنولوژی در آینده دارد.  حالا بیش از هزار شرکت تولیدکننده با ارائه اپلیکیشن‌ها و پلت‌فرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خودشان را به عنوان فعالان این عرصه معرفی کرده‌اند. این روزها که اغلب شرکت‌ها و سازمان‌ها به استفاده از راهکارهایی برای تولید محصولات و ارائه خدماتی سازگار با محیط زیست روی آورده‌اند، هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های وابسته به آن می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

حالا پیشرفت‌های انجام‌شده در حوزه هوش مصنوعی می‌توانند راه را برای علاقه‌مندان و متقاضیان بهره‌برداری از این تکنولوژی هموارتر کنند و در نهایت کاربردهای جدید و مهم‌تری از آن را کشف و ارائه کنند. این در حالی است که دغدغه‌هایی برای همراهی نیروهای متخصص در این زمینه هم وجود دارد. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده توسط موسسه تحقیقاتی گارتنر، بیش از نیمی از افراد شاغل در سازمان‌ها مهارت‌های لازم برای بهره‌برداری از هوش مصنوعی را ندارند. با توجه به اینکه هوش مصنوعی با ارائه راهکارهای مدرن، فرآیند تصمیم‌گیری و اتوماسیون اداری را بهبود می‌دهد، لزوم یادگیری مهارت‌های لازم برای بهره‌برداری از این تکنولوژی هم بیشتر احساس می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا