تکنولوژی

چرا اپراتورها همپای انتظاراتمان رشد نمی‌کنند؟

 این روزها کمتر کسی است که از خدمات اپراتورهای مخابراتی‌اش راضی باشد و این موضوع با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در تکنولوژی‌های ارتباطی کمی عجیب به نظر می‌رسد. حالا بسیاری از اپراتورهای مخابراتی حتی در شبکه 3G هم سیگنال‌های متوسط و ضعیفی دارند که وقتی به مناطق حومه شهرهای بزرگ هم می‌رسد، ضعیف‌تر هم می‌شوند. بد نیست بدانید که این اتفاق تنها به دایره دوستان، خانواده و حتی کاربران کشور ما محدود نشده و حتی در کشوری مانند آمریکا هم که از نظر تکنولوژی پیشرفته است، وجود دارد. جالب اینکه اپراتورهای آمریکا هم در برابر اپراتورهای بعضی کشورهای دیگر چندان جایگاه قابل قبولی ندارند. بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه MobiNEX هم که نتایج آن در ماه اکتبر سال گذشته میلادی منتشر شد، این موضوع را تایید می‌کند.

در این گزارش 25 کشور برتر جهان از نظر عملکرد اپراتورهای مخابراتی بر اساس اعتبار و سرعت آنها دسته‌بندی شدند که در این فهرست آمریکا در جایگاه دهم قرار گرفت. جالب است بدانید که به ترتیب کشورهای ژاپن، فرانسه، انگلستان، کانادا، مکزیک، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و استرالیا در صدر این فهرست و قبل از آمریکا قرار دارند. با این اوصاف این سوال مطرح می‌شود که چرا در سال 2017 هنوز اپراتورهای مخابراتی نتوانسته‌اند عملکرد راضی‌کننده‌ای داشته باشند. یک کاربر که هر روز بین نیویورک و منطقه‌ای در حومه آن به نام «کانکتیکات» در رفت و آمد است، تجربه خود از عملکرد اپراتور مخابراتی را که از خدمات آن استفاده می‌کند ناامید‌کننده توصیف می‌کند و می‌گوید: «در طول مسیر هر چه به حومه شهر نزدیک می‌شویم، آنتن و سیگنال ضعیف‌تر می‌شود. در ساعات اوج رفت و آمد مردم هم این اتفاق می‌افتد. به این ترتیب استفاده از سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی یا وبگردی به فرآیندی زمانبر و خسته‌کننده تبدیل می‌شود. مسیری که من هر روز در آن رفت و آمد می‌کنم، یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای کشور است و به همین دلیل اغلب مسافران این مسیر مشکلاتی مشابه را با خدمات اپراتورهای مخابراتی تجربه می‌کنند.»

 

کاربران بیشتر، سرعت کمتر

«جو مادن» تحلیلگر ارشد شرکت مشاوره‌ای Mobile Experts در این زمینه معتقد است که اپراتورهای مخابراتی ظرفیت اضافه کافی را در شبکه‌های خود ایجاد نکرده‌اند و به همین دلیل در بار ترافیکی بالا دچار مشکل می‌شوند. او می‌گوید: «وقتی شما سرعت و کیفیت پایین را در استفاده از خدمات اینترنت سیم‌کارت تجربه می‌کنید، این نشان می‌دهد که شبکه اپراتور مخابراتی شما به سختی می‌تواند استفاده کاربران از اپلیکیشن‌هایی که حجم بالای مصرف دارند را مدیریت کند. درست شبیه به شبکه وای‌فای خانگی که در آن سرعت اینترنت با افزایش تعداد کاربرانی که از اپلیکیشن‌هایی مانند YouTube یا Netflix استفاده می‌کنند، به سرعت کاهش پیدا می‌کند. در واقع تراکم و ازدحام مصرف همان دلیلی است که باعث می‌شود شما در مسیری پر رفت و آمد با وجود سیگنال قوی نتوانید به راحتی یک فایل موسیقی را دانلود و گوش کنید.»

مادن توضیح می‌دهد: «برج‌های مخابراتی محلی در شهرها ممکن است نتوانند بار مصرفی اضافه را در ساعات اوج رفت و آمد کاربران تحمل و مدیریت کنند. اغلب ظرفیت این برج‌های مخابراتی به خصوص در ساعات اوج رفت و آمد و مصرف، احتمالا از سوی کاربران محلی در همان منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.» در حقیقت تراکم و ازدحام کاربران همان عاملی است که باعث ایجاد این مشکلات شده است. جالب است بدانید که در سال 2011 و ورود رسمی شبکه LTE، تعداد کاربران فعال در این شبکه نسبتا کم بود و سرعت آن به قدری بالا بود که کاربر به راحتی می‌توانست در خانه از گوشی موبایلش به‌عنوان هات‌اسپات استفاده کرده و حتی آن را جایگزین شبکه وای‌فای خانگی کند. در حالی که در آن زمان کاربران می‌توانستند از سرعت 20 مگابیت بر ثانیه در شبکه LTE استفاده کنند، اما این روزها اگر خوش شانس باشند می‌توانند از سرعت 4 مگابیت بر ثانیه این شبکه بهره ببرند. در واقع سرعت در این شبکه تغییری نکرده است، اما تعداد کاربران و گوشی‌های موبایلی که حالا می‌توانند از خدمات این شبکه بهره‌مند شوند، به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

 

سیگنال‌های ضعیف

اپراتورهای مخابراتی به سادگی شاید انگیزه اقتصادی کافی برای ترغیب برج‌های مخابراتی با عملکرد ضعیف نداشته باشند. کارشناسان معتقدند که اپراتورها مناطق پرجمعیت و مرکزی را به خوبی پوشش می‌دهند، اما وقتی شما از این مناطق دور شوید و هیچ کدام از اپراتورها برج مخابراتی در نزدیک منطقه‌ای که هستید نداشته باشند، ممکن است اپراتورها به تدریج برای نصب یک برج مخابراتی در آن مناطق تحت فشار قرار بگیرند. در واقع این می‌تواند یک فضای رقابتی را در میان اپراتورها ایجاد کند. به این ترتیب گویا تنها انگیزه‌های اقتصادی می‌توانند اپراتورها را برای نصب و راه‌اندازی برج‌های مخابراتی و در نهایت پوشش بهتر و بیشتر ترغیب کنند. اگر هم در شهر هستید احتمالا می‌دانید که در مناطق شهری موانع فیزیکی مختلفی بین شما و برج‌های مخابراتی وجود دارند. تکنولوژی رادیویی فعلی و زیرساخت‌های موجود، کار اپراتورها را برای ارائه خدمات با کیفیت خوب مشکل کرده‌اند. برای مثال امواج رادیویی برای عبور از میان دیوارهای بتنی و فلزی که استفاده از آنها در مناطق شهری کاملا رایج است، مشکل دارند. اما مواد مدرن و جدیدی که برای انعکاس حرارت خورشید طراحی شده‌اند، می‌توانند امواج رادیویی را از یک برج مخابراتی منعکس کنند و بازگردانند.

 

دردسرهای نصب دکل‌های مخابراتی

کارشناسان معتقدند که راه‌اندازی و نصب برج‌های مخابراتی بیشتر، امواج و سیگنال‌های بیشتری ایجاد می‌کند که مستقیما با ظرفیت شبکه مرتبط هستند. اما ظاهرا این کار چندان هم ساده نیست. اغلب نیاز به افزایش ظرفیت شبکه بیشتر از توانایی به‌کارگیری زیرساخت‌های جدید احساس می‌شود. در حقیقت زمان زیادی برای راه‌اندازی برج‌های مخابراتی لازم است و اپراتورها نمی‌توانند با نیاز و تقاضای بازار همراه شوند. سیاست‌های مختلفی درباره مکان مجاز برای راه‌اندازی برج‌های مخابراتی وجود دارد. برای مثال، گرفتن مجوزهای لازم برای راه‌اندازی و تاسیس یک برج مخابراتی جدید می‌تواند بسیار هزینه‌بر بوده و سال‌ها زمان نیاز دارد. این در حالی است که سازندگان موبایل‌های هوشمند هر سال محصولات جدیدشان را با قابلیت‌های تازه عرضه و روانه بازار می‌کنند. این در حالی است که گروه‌ها و افراد زیادی وجود دارند که با نصب و راه‌اندازی برج‌ها و دکل‌های مخابراتی مخالف هستند. آنها نگران اثرات مخرب امواج رادیویی بر جسم و روح مردم هستند و این یکی دیگر از موانع پیش روی اپراتورهای مخابراتی است. سازمان‌های قانون‌گذار در این زمینه اما بارها اعلام کرده‌اند که تنها افرادی که در فاصله بسیار نزدیک به این دکل‌های مخابراتی زندگی می‌کنند، در خطر هستند و به همین دلیل قوانینی برای نصب و راه‌اندازی برج‌ها و دکل‌های مخابراتی در نزدیکی واحد‌های مسکونی وضع شده است.

 

چشم‌امید به 5G

اگر جزئیات منتشر شده درباره امکانات و خدمات شبکه 5G درست باشد، قطعا شرایط برای اپراتورهای مخابراتی هم بهتر خواهد شد. به گفته یکی از کارشناسان شبکه‌های مخابراتی در شرکت معتبر Verizon، در حال حاضر و در شرایط تئوری و علمی کامل، شبکه‌های 4G LTE امروزی می‌توانند تا سرعت یک گیگابیت بر ثانیه خدمات بدهند. این در حالی است که شبکه‌های 5G می‌توانند سرعتی تا چند گیگابیت بر ثانیه را هم ارائه بدهند. البته اگر بخواهیم واقع‌بینانه این موضوع را بررسی کنیم، این سرعت چند گیگابیتی در ثانیه هم در شرایط تئوری و علمی کامل وجود خواهد داشت، اما کارشناسان معتقدند که شبکه 5G پتانسیل کافی برای ارائه خدمات با سرعت بیشتر را هم دارد. بعضی کارشناسان معتقدند که شبکه 5G می‌تواند مشکلات ایجاد شده به خاطر ازدحام و تراکم جمعیت و در واقع بار اضافه در شبکه را هم حل کند. «گوردون مانسفیلد» یکی از کارشناسان دسترسی در شبکه‌های رادیویی در شرکت بزرگ AT&T در این مورد می‌گوید: «شبکه 5G در واقع سیر تکاملی شبکه 4G LTE است که می‌تواند امکان ارائه خدمات به نقاط کور و دور دست را هم فراهم بیاورد. اگر ظرفیت شبکه افزایش پیدا کند، طبیعتا کاربران می‌توانند از خدمات بیشتر و بهتری بهره‌مند شوند.» البته او معتقد است که نباید این تصور به وجود بیاید که در شبکه 5G هیچ مشکلی در دسترسی پر سرعت و با کیفیت وجود نخواهد داشت، اما طبیعتا مشکلاتی که امروز در شبکه 4G یا 3G وجود دارد، کمرنگ‌تر خواهد شد.

منبع: بیزنس اینسایدر

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا