تکنولوژی

راهکارهای آی‌اواس 11 برای افزایش حافظه دستگاه‌ها

کمبود فضای ذخیره سازی در آیفون و آیپد بسیار مشکل‌ساز است چرا که سرعت دستگاه را کاهش داده و دانلود فایل‌های مختلف و اجرای برخی وظایف را غیرممکن می‌کند. حال اپل با استفاده از آی‌‌اواس 11 قصد دارد قدم‌های جدی‌تری در افزایش فضای ذخیره‌سازی دستگاه‌های خود بردارد. در اینجا نحوه انجام این کار توسط اپل را به‌طور مختصر بررسی کرده‌ایم.

برای افرادی که از دستگاه‌های قدیمی و 16 گیگابایتی استفاده می‌کنند و خطر پر شدن حافظه دستگاهشان را حس می‌کنند، ویژگی‌های جدیدی آی‌اواس 11 می‌تواند بسیار کاربردی و حیاتی باشد.

حذف اپلیکیشن‌های بی‌استفاده

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تعداد زیادی برنامه دانلود می‌کنند و پس از مدتی از آنها استفاده نمی‌کنند، این ویژگی برای شما جالب و کاربردی خواهد بود. آی‌اواس 11 به‌طور اتوماتیک برنامه‌های بدون استفاده را حذف می‌کند، البته دیتای برنامه‌ها هیچوقت پاک نمی‌شوند و کاربر در صورت نیاز مجدد می‌تواند برنامه را دانلود کرده و از دیتاهای قدیمی آن برنامه استفاده کند. این ویژگی برای برنامه‌هایی که از حجم بالا برخوردارند و دیتای کمی دارند، بسیار کاربردی خواهد بود.

ازآنجایی که ممکن است حذف خودکار برنامه‌ها موجب دیوانه شدن برخی از کاربران اپلی شود، شرکت این ویژگی را در حالت پیش‌فرض غیرفعال کرده که با رفتن به مسیر زیر می‌توانید آن را فعال کنید.

Settings > iTunes and App Stores > Offload Unused Apps

مدیریت حافظه

در قسمت تنظیمات و مدیریت حافظه (iPhone Storage) می‌توانید لیست برنامه‌های مختلف روی دستگاهتان را ببینید. اگر به پایین صفحه بیایید، می‌توانید فضایی که هر برنامه اشغال کرده است را مشاهده کنید. بهترین ویژگی آی‌اواس 11 این است که سیستم به‌صورت خودکار پیشنهاداتی را برای افزایش بیشتر فضای ذخیره‌سازی دستگاه به‌شما می‌دهد که در اینجا آنها را نام برده‌ایم:

ذخیره تصاویر در آیکلود (iCloud Photo Library):

آی‌او‌اس 11 به‌طور اتوماتیک به‌کاربر توصیه می‌کند که تمامی تصاویر ذخیره شده در گالری را به دورن اکانت آیکلود انتقال دهد و از این طریق فضای ذخیره‌سازی دستگاه را افزایش دهد.

تصاویر حذف شده (Recently Deleted):

تصاویری که از برنامه Photos آیفون حذف می‌شوند، برای مدت طولانی در درون دستگاه و در پوشه‌ی Recently Deleted باقی می‌مانند. آی‌اواس 11 این امکان را به‌شما می‌دهد که تمامی این تصاویر را با یک کلیک ساده برای همیشه حذف کنید.

حذف پیام‌های قدیمی:

 آی‌اواس 11 این امکان را به کاربر می‌دهد که پیام‌های رد و بدل شده بین کاربر و مخاطبان که یک سال از تاریخ آنها می‌گذرد را به‌طور کامل حذف کند.

بررسی ویدیوهای شخصی:

این ویژگی تمامی ویدیوهای ضبط شده که حجم زیادی را اشغال می‌کنند را به‌ترتیب نمایش می‌دهد و به‌کاربر امکان حذف سریع آنها را می‌دهد.

انتقال پیام‌ها به آیکلود:

کاربران با استفاده از این ویژگی می‌توانند تمامی پیام‌ها و محتویات داخل برنامه iMessage را به سرویس آیکلود خود انتقال دهند.

فرمت‌ بهینه‌تر برای تصاویر:

بیش از دو دهه است که فرمت JPEG در دنیای وب استفاده می‌شود. در آی‌اواس 11، اپل فرمت تصاویر را به HEIF که مخفف “فرمت فوق بهینه تصاویر” است، تغییر داده است. این فرمت در مقایسه با فرمت JPEG تقریبا نصف همان فضا را اشغال می‌کند و این بعنی کاربران با استفاده از همان مقدار فضای قبلی می‌توانند دوبرابر عکس جدید ذخیره کنند. فرمت HEIF می‌تواند جایگزین خوبی برای فرمت تصاویر زنده و گیف‌ها نیز باشد.

افزایش فضای آیکلود بدون افزایش قیمت

اپل به هر کاربر خود 5 گیگابایت فضای آیکلود رایگان اختصاص می‌دهد اما با توجه به افزایش نیاز کاربران به آیکلود علی‌الخصوص در آی‌اواس جدید، این حجم برای ذخیره تصاویر و محتویات کافی نخواهد بود. به‌همین دلیل اپل که در گذشته به‌ازای 1 ترابایت فضای آیکلود 9.99 دلار در ماه دریافت می‌کرد، از این بعد 2 ترابایت فضا را با همین قیمت به ‌کاربران ارائه خواهد داد. ضمنا کاربران مختلف می‌توانند با استفاده از گزینه Family Sharing از یک اکانت آیکلود در دستگاه‌های مختلف و به‌طور همزمان استفاده کنند. این ویژگی در آی‌اواس 11 و سیستم‌عامل High Sierra مک قابل استفاده است.

این امکانات و ویژگی‌ها نشان‌دهنده تلاش اپل برای کاهش نگرانی صاحبان دستگاه‌های کم حجم و قدیمی‌تر است. همچنین آیپد پرو 12.9 اینچی جدید هم به 512 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است و از نظر بسیاری از افراد افزایش حافظه داخلی آیپد تا این اندازه، احتمالا نشانگر تمایل اپل به جایگزینی آیپد به‌جای مکبوک در آینده نه‌چندان دور است.

با توجه به تغییرات آی‌اواس 11، به‌نظر می‌رسد اپل تمام تلاشش برای حل معضلات دستگاه‌های دارای حافظه کم را به‌کار گرفته است.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا