تکنولوژی

داستان طراحی لوگوهای مشهور چیست؟

شاید طراحی لوگو از نظر شما ساده باشد اما تابحال به این فکر کرده‌اید چرا کمپانی‌ها تا این اندازه روی لوگو سرمایه‌کذاری و هزینه صرف می‌کنند؟ امروزه موفقیت در دنیای تجارت و کسب و کار چیزی به‌جز یک بازی بچه‌گانه است، دنیایی که در آن هیچ‌چیز بدون منطق وجود ندارد، دنیایی که در آن هیچ اقدامی بدون هدف از پیش تعیین‌شده انجام نمی‌گیرد. لوکو هم در دنیای کسب و کار یک ابزار باارزش و تاثیرگذار تلقی می‌شود. در حقیقت روزهایی که کمپانی‌ها از نام خودشان مستقیما به‌عنوان لوگو استفاده می‌کردند گذشته است. امروزه شرکت‌ها به‌دنبال راه‌های خلاقانه و جدید برای معرفی و نمایش نامشان هستند. این کار تنها با ورود به دنیای طراحی و صرف وقت و هزینه‌های زیاد تحقق پیدا می‌کند.
ممکن است قبلا شما هم بازی “حدس لوگو” را انجام داده باشید. اما مطمئنا داستان طراحی برخی از برندهای معروف را نمی‌دانید، بنابراین با خواندن این مطلب شما هم می‌نوانید جز‌ء معدود افرادی باشید که از داستان و ایده‌ی اصلی طراحی این لوگوها باخبر می‌شوید.

۱. تویوتا

شاید شما هم لوگوی شرکت تویوتا را به یک پسر گاوچران آمریکایی با همان کلاه‌های معروفشان تشبیه کنید. اما در حقیقت این لوگو ظاهر یک چشم انسان را نشان می‌دهد که درون آن چند خط از میان یکدیگر عبور کرده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که شرکت تویوتا در ابتدا ماشین‌های بافندگی را تولید می‌کرده، البته هر تکه از این لوگو یکی از حروف الفبایی به‌کار رفته در نام تویوتا را نشان می‌دهد.

۲.آمازون

جف بزوس موسس آمازون به ۲ دلیل از اسم آمازون برای نامگذاری شرکت خود استفاده کرد:
اول اینکه حرف A که در ابتدای این کلمه آمده، در ابتدای حروف الفبای انگلیسی هم قرار دارد.
دوم اینکه رودخانه آمازون بسیار جذاب و بی‌نظیر بوده و همچنین بی‌نهایت پهناور و البته طولانی‌ترین رودخانه دنیا نیز هست.
 همچنین در قسمت زیرین لوگو یک فلش زرد رنگ را مشاهده می‌کنید که از حرف A تا Z کشیده شده است و به‌این معنی است که در فروشگاه‌های آمازون می‌توانید هرچیزی که به‌دنبال آن هستید را پیدا کنید.

۳. مک‌دونالد

لوگوی مک‌دونالد خیلی حاوی علامت‌ها و نشانه‌های نهفته‌ای نیست و این نماد دقیقا از همان حرف M الفبای انگلیسی برگرفته شده است. طبق گفته‌های بی‌بی‌سی، بسیاری از افراد این لوگو را با اشکال مختلفی اشتباه می‌گیرند اما در کل لوگوی مک‌دونالد دقیقا معرف حرف اول نام این رستوران زنجیره‌ای مشهور است.

۴.اپل

البته که همه می‌دانند این لوگو معرف اگل و همان میوه‌ی سیب است اما تا به‌حال به‌این فکر کرده‌اید که چرا یک سیب گاز زده را به عنوان نماد شرکت انتخاب کرده‌اند؟ در اصل طراح این لوگو می‌خواسته از اینکه مردم این لوگوی سیب را با دیگر میوه‌ها مانند گیلاس اشتباه نمی‌گیرند، اطمینان پیدا کند. ضمنان این لوگو نماد سیب گاز شده توسط حضرت آدم از درخت معرفت که در کتاب‌های دینی درباره آنها خوانده‌ایم نیز برگرفته شده است.

۵.وایو

 همانطور که می‌دانید، وایو برند تولیدکننده لپ‌تاپ شرکت سونی محسوب می‌شود. لوگوی این برند در حقیقت نشان دهنده‌ی تبدیل امواج آنالوگ به شکل امواج دیجیتال است. حروف V و A که در اول نام این برند استفاده شده‌اند، در حقیقت معرف امواج آنالوگ هستند و حروف بعدی یعنی = I و O هم معرف امواج دیجیتال هستند (شاید هم معرف اعداد ۰ و ۱ به‌کار رفته در برنامه‌نویسی کامپیوتر باشند).

۶.ویکی‌پدیا

شاید شما هم صدها مرتبه از اطلاعات و مطالب وبسایت ویکیپدیا استفاده کرده‌اید اما هیچ‌وقت به ایده‌ی اصلی در طراحی لوگوی این وبسایت پربازدید توجه نکرده باشید. هر تکه از این پازل کروی شکل در حقیقت نشان دهنده یک حرف الفبا و یا یک کاراکتر به‌خصوص در زبان‌های مختلف دنیا است. پازل تکمیل نشده در این لوگو هم نشان‌دهنده طبیعت اتمام ناپذیر برخی از پروژه‌ها مانند اطلاعات، مقاله‌ها و زبان‌هایی است که هنوز به این وبسایت اضافه نشده‌اند.

۷.گوگل

لوگوی شرکت گوگل حاوی ۴ رنگ اصلی در طبیعت است که البته در انتها یک رنگ فرعی هم به آنها اضافه شده است. تعبیر اصلی این نوع طراحی این است که گوگل بر اساس قاعده و قوانین خاصی فعالیت نمی‌کند. البته گوگل سعی کرده با استفاده از این رنگ‌ها کمی حس جذابیت بصری و سرگرم‌کنندگی را نیز با لوگوی خود اضافه کند و خیلی چاشنی رمز و راز را به‌آن اضافه نکرده است.

۸.فرمول ۱

 

با دقت به‌تصویر نگاه گنید. مطمئنان شما هم متوجه حرف انگلیسی F می‌شوید که در مقابل آن چند خط قرمزرنگ قرار گرفته‌اند. این خطوط قرمز رنگ در اصل نماد عدد ۱ هستند که به شیوه‌ی جذابی طراحی شده‌اند. ضمنا با تمرکز بیشتر متوجه می‌شوید که این خطوط در اصل نمایانگر سرعت و شتاب بالای خودروها در این مسابقات هستند.

۹. پینترست (Pinterest)

همانطور که مشاهده می‌کنید، حرف P در این لوگو در اصل نماد همان پین (میخ) است که در نام این شرکت هم تلفظ می‌شود. استفاده از میخ یا همان پین در لوگو و نام شرکت به‌این دلیل است که کاربران این پلتفرم می‌توانند عکس‌های مرود علاقه‌شان را با چسباندن آنها به‌دیوار پروفایلشان و با استفاده از میخ‌های مجازی، به اشتراک بگذارند.
 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا