تکنولوژی

موبایل چگونه جهان موسیقی را تغییر داد؟

نام نویسنده: عاقله ترابی:

 موسیقی ابزاری است که همه ما با هر سلیقه و هر عادتی و از هر نسلی به سراغش می‌رویم؛ برخی بیشتر و بعضی هم کمتر ولی کم پیش می‌آید کسی را بیابیم که تاکنون به موسیقی گوش نداده باشد یا علاقه‌ای به این حوزه نداشته باشد. در این میان بهترین زمان برای گوش‌ دادن به موسیقی در مسیر محل کار به خانه یا در مسیر سفر است که رنج راه، کمتر به نظر بیاید. به‌طور کلی در محیط بیرون اغلب افراد نیاز به گوش‌ دادن به موسیقی را احساس می‌کنند. در کنار پیشرفت روزافزون تکنولوژی و رشد استفاده از تلفن‌های هوشمند گوش‌دادن به موسیقی حالا دیگر بسیار راحت‌تر از گذشته شده است. برای رسیدن به این هدف بهترین و راحت‌ترین گزینه تلفن همراه است چراکه اغلب افراد صاحب یک گوشی هوشمند هستند که به اینترنت هم مجهز است. از این طریق می‌توان در مسیر خانه به سر کار یا حتی در سفر و هرجا که بخواهیم به موسیقی مورد علاقه خود گوش کنیم و از آن لذت ببریم. کافی است یک تلفن هوشمند مجهز به اینترنت داشته باشیم که داریم.

به همین سبب است که گوش‌ دادن به موزیک از طریق موبایل تا این حد رشد پیدا کرده و تولیدکنندگان و طراحان این حوزه هم از این نکته غافل نشده‌اند. در همین راستا شرکت‌های برتر تکنولوژی و حتی انواع استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا در این زمینه تلاش دارند که با عرضه محصولات متنوع، گوش ‌دادن به موزیک از طریق موبایل را هرچه بیشتر برای کاربر ساده و آسان کنند. در این میان برای استفاده هرچه بهتر و راحت‌تر از تلفن همراه برای گوش‌ دادن به موزیک هم سخت‌افزار مناسب نیاز است و هم نرم‌افزار قوی و با کیفیت. در همین راستا شرکت‌های تولیدکننده محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هریک به نوبه خود برای پیشی‌گرفتن از رقبا در این حوزه و همچنین توجه بیشتر کاربران به سمت خود در تلاش روزافزون هستند. در ادامه مروری می‌کنیم به مهم‌ترین و مطرح‌ترین محصولات در این حوزه که در یکی، دو سال اخیر توانستند طرفداران و مخاطبان بسیاری را برای خود دست‌وپا کنند و اغلب کاربران برای گوش‌ دادن به موسیقی از این ابزار استفاده می‌کنند.

 

سخت‌افزار

برای گوش‌ دادن به موسیقی در وهله نخست نیاز به سخت‌افزاری با کیفیت و مناسب ضروری است. در گذشته و پیش از ظهور تلفن‌های هوشمند، افراد برای گوش‌ دادن به موزیک مورد علاقه خود در محیط بیرون از خانه و محل کار مجبور به استفاده از واکمن یا سی‌دی‌پلیرهایی بودند که در زمان خود تکنولوژی جالب توجهی به شمار می‌رفتند. حالا با وجود اینکه تلفن‌ هوشمند در جیب اغلب افراد پیدا می‌شود دیگر نیازی به آن دستگاه‌های حجیم و سنگین نیست. فقط کافی است هدفون مناسبی داشته باشیم تا از موسیقی مورد علاقه‌مان لذت کافی ببریم. هدفون‌های باسیم و بی‌سیم زیادی در سال‌های اخیر تولید شده‌اند که هریک به نوبه خود تحسین‌برانگیز است. بهترین هدفون‌های سیمی حال حاضر تولیدات کمپانی بیتس است که با کیفیت فوق‌العاده خود تجربه لذت از موسیقی را برای کاربر به همراه دارد. ولی در این مطلب ما می‌خواهیم به هدفون‌های بی‌سیمی اشاره کنیم که در عین اینکه اربر را از دردسر کابل راحت می‌کند، کوچک و کم‌حجم هم هستند و حمل آن هم راحت‌تر است. به‌ویژه با حذف جک 3.5 میلی متری هدفون در اغلب موبایل‌ها نیاز به هدفون بی‌سیم بیش از پیش احساس می‌شود. یکی از این هدفون‌های بی‌سیم ایرپاد اپل است. کمپانی اپل که از پیشروان حذف جک 5/ 3 میلی متری هدفون در تلفن‌های هوشمندش بود عجیب هم نیست که بیش از دیگران دغدغه موسیقی کاربرانش را داشته باشد. در همین راستا سال گذشته از هدفون بی‌سیمش با عنوان ایرپاد رونمایی کرد. این ابزار با ظاهر جذابی که دارد توجه بسیاری را به خود جلب کرد. البته در ابتدا بسیاری از منتقدان بر این بودند که این محصول فروش جالب توجهی نخواهد داشت، ولی به‌مرور آمار بالای فروش این ابزار همه آن نقدها را نفی کرد. بر اساس نتایج یک نظرسنجی‌ که اخیرا انجام شده است ۹۸ درصد از خریداران ایرپاد اپل، از خرید خود راضی بوده‌اند و حتی برخی از کاربران گفته‌اند که بیش از آنچه تصور می‌کردند این محصول را دوست دارند. ایرپاد از تراشه W1 بهره می‌گیرد و مجهز به سنسورهای مادون قرمز است که تشخیص می‌دهد چه زمانی در گوش کاربر است. بنابراین وقتی در گوش کاربر است شروع به پخش موزیک می‌کند و به محض بیرون‌آوردن از گوش موسیقی قطع می‌شود. شما با یک بار لمس این دستگاه می‌توانید موبایلتان را به ایرپاد متصل کنید و با دوبار لمس هم دستیار هوشمند اپل (سیری)‌ فعال و آماده پاسخگویی به شما می‌شود. البته شما می‌توانید این عملکرد را تغییر دهید و به جای فعال‌شدن سیری، گزینه‌های دیگری مانند توقف موسیقی را جایگزین آن کنید. نرم‌افزار گوشی شما برای وصل‌شدن به ایرپاد باید iOS 10 به بالا باشد. این محصول ۱۶۰ دلار قیمت دارد و با هر بار شارژ‌شدن بیش از ۵ ساعت موسیقی برایتان پخش می‌کند.

یکی دیگر از هدفون‌های بی‌سیم که استقبال شایانی از سوی کاربران داشت محصول سامسونگ است که Gear IconX نام دارد. شما با لمس این گوشی‌ها می‌توانید دستوراتی از قبیل رفتن به ترک بعدی و کنترل صدا را صادر کنید. این حصول همچنین از فرمان صوتی هم بهره می‌برد. Gear IconX هم مانند ایرپاد صدای خارج را حذف می‌کند تا کاربر هرچه بهتر از موسیقی لذت ببرد. البته این کمپانی قابلیتی را هم برای این ابزارهایش در نظر گرفته که در صورت نیاز کاربر می‌تواند صدای بیرون را هم بشنود. یکی دیگر از کاربردهای IconX جدا از موسیقی، نظارت بر حرکات بدن و ضربان قلب است که از طریق سنسورهای تعبیه‌شده برای این منظور انجام می‌شود. این هدفون داده‌ها را در نهایت با اپلیکیشن S Health همگام‌سازی می‌کند. برای استفاده از این محصول ۲۰۰ دلاری تلفن هوشمند شما باید مجهز به اندروید ۴.۴ به بالا باشد.

 

نرم‌افزار

از محصولات سخت‌افزاری که بگذریم برای گوش‌دادن به موسیقی از طریق موبایل به نرم‌افزاری مناسب برای این کار نیاز داریم. در میان انواع نرم‌افزارهای پخش آنلاین موسیقی رقابت سنگینی میان سرویس پخش موزیک اپل با عنوان اپل‌موزیک و اسپاتیفای است. شما می‌توانید از طریق این سرویس‌ها هر موزیکی از هر خواننده‌ای را که می‌خواهید گوش کنید. حتی این امکان برای مخاطبان موزیک‌های فارسی‌زبان نیز فراهم است. همچنین شما می‌توانید در هر دو سرویس دوستان خود را دنبال کنید و از آنچه آنها گوش می‌دهند مطلع شوید. در یکی دو سال اخیر سرویس‌های اپل‌موزیک و اسپاتیفای وارد گود رقابتی سنگینی با یکدیگر شده‌اند و هریک با توجه به اینکه مخاطبان بیشماری دارند بازهم حاضر نیستند از رقیب عقب بمانند. اسپاتیفای که از نخستین سرویس‌های استریم موسیقی در جهان به شمار می‌رود چندی پیش اعلام کرد که نزدیک به ۱۴۰ میلیون نفر از سرویس‌های این کمپانی استفاده می‌کنند. این کمپانی سرویس استریم موسیقی خود را در سال ۲۰۰۸ رونمایی کرده است که البته در ایران دو سه سال است که رونق گرفته و شناخته شده است. کمپانی اپل نیز در سال ۲۰۱۵ سرویس اپل‌موزیک خود را عرضه کرد و در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال اعلام کرد که تعداد کاربرانش از مرز ۲۷ میلیون نفر گذشته است. یکی از برتری‌های اسپاتیفای در برابر اپل‌موزیک این است که اسپاتیفای به کاربرانش اجازه می‌دهد دسترسی رایگان به موزیک‌ها داشته باشند. البته با اعمال برخی محدودیت‌ها و همچنین نمایش تبلیغات که کاربر محکوم به دیدن و شنیدن آنهاست. هردو کمپانی سالانه در حال رشد کاربران خود هستند با این حال دست از رقابت و کشمکش با یکدیگر برنمی‌دارند. سال گذشته بود که اسپاتیفای اپل را به سوءاستفاده از قدرت خود در زمینه مدیریت App Store متهم کرد و اپل هم متقابلا و در پاسخ اسپاتیفای را به مواردی متهم کرد و رفتار اسپاتیفای را ناامید‌کننده دانست. در این بین حدود دو ماه پیش کمپانی فیس‌بوک از این دو سرویس استریم موسیقی و محبوبیت آنها در راستای برتری‌یافتن سرویس مسنجر خود استفاده و اعلام کرد که اپلیکیشن مسنجر مجهز به تعامل مستقیم با سرویس‌های اسپاتیفای و اپل‌موزیک می‌شود.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا